Flygbusskriget trappas upp – Skavsta inför busstullar

skavstaaSka resenärerna få välja hur de vill resa? På onsdag morgon ska FlybyCoach starta sin flygbusstrafik från gate 14 och 15 på Cityterminalen.

Kriget om flygbusstrafiken mellan Stockholm och Skavsta trappas nu upp. För Veoliaägda Flygbussarna hotas därmed en av koncernens guldkalvar. Flygbussarna drog redan den gångna veckan (se längre ner i den här bloggen) igång ett priskrig mot uppstickaren FlybyCoach som har en nära koppling till Ryanair.

Om priskriget är väl inte så mycket att säga under förutsättning att det inte slår över i ett missbruk av dominerande ställning på marknaden från Flygbussarnas sida. Men nu börjar allt fler anmärkningsvärda turer i kriget att dyka upp.

Flygbussarna har tidigare haft ett monopol på Skavstatrafiken som redan det borde vara intressant för Konkurrensverket att granska – på så sätt skulle alla få klarhet i om monopolställningen har byggt på korrekta rättsliga grunder.

Plötsligt har Skavsta flygplats infört nya regler för busstrafiken till flygplatsen. De nya reglerna kom till i fredags, mindre än en vecka innan FlybyCoach ska starta sin trafik. De nya reglerna innebär bl a att alla bussar som angör Skavsta ska betala en busstull.

För bussar i linjetrafik innebär det att man ska betala för 7:65 för varje passagerare, både ankommande och avgående. För bussar i beställningstrafik är avgiften ännu högre: 11:48 för varje passagerare, både ankommande och avgående.

Visst är det märkligt att den här avgiften kommer nu, när Skavstas kompisar Flygbussarna får konkurrens?

ryanair2Avgiften innebär att en linjebuss som kör med 50 passagerare till Skavsta och lika många därifrån ska betala 765 kronor i avgift!  En charterbuss som kör en lika stor grupp till Ryanair och därifrån ska betala totalt 1148 kronor!  Det kan jämföras med en angöring på Cityterminalen i Stockholm där avgiften ligger på ca 150 kronor för avgående bussar och nolltaxa för ankommande… I en riktig, högklassig terminal! Skavsta erbjuder en trottoarkant och en hållplatsstolpe.

En pikant detalj i sammanhanget är att flygplatsen åtar sig att ombesörja skyltning av hållplatsnummer, men att den kostnaden också ska betalas av operatören. Den ryms inte inom avgiften…

För den som tar privatbilen för att skjutsa moster till Skavsta är inga ”angöringsavgifter” aviserade. Det är miljötänkande, det.

När Luftfartsverket för några år sedan ville införa busstullar på Arlanda skrek både Flygbussarna och Bussbranschens Riksförbund, BR, i högan sky. Med all rätt. Och då handlade det ändå om betydligt lägre avgifter än vad Skavsta nu ska ta ut.

Det ska bli intressant att se hur man nu reagerar på Skavstas busstullar, inte minst därför att Flygbussarnas koncernchef Tomas Wallin sitter i BR:s styrelse. För visst måste väl BR och Flygbussarna vara motståndare till busstullar på alla flygplatser och inte bara på Arlanda?

Systemet på Skavsta kommer dessutom att vara upplagt så att det inte finns någon opartisk kontroll av att flygplatsen verkligen agerar konkurrensneutralt när det gäller avgifterna. Inte när det gäller annat heller. Man hävdar t ex att det inte finns plats för en biljettautomat för FlybyCoach inne på terminalen. Trängseln påstås vara för stor…

ryanair1Skavsta ställer också andra krav på ett bussbolag som vill trafikera flygplatsen: Senast två månader i förväg ska man komma in med bl a en redovisning av sin planerade verksamhet och sin affärsplan(!).

Men vilka garantier finns det för att flygplatsen inte delger andra affärsplanen? I synnerhet som Skavsta på sin hemsida inte ens låtsas om att FlybyCoach startar trafiken den 29 april utan enbart marknadsför Flygbussarna? Det är ju knappast konkurrensneutralt…

Också andra märkliga turer har den senaste tiden förekommit för att göra tillvaron jävligare för FlybyCoach. Det finns således indikationer om vad som förefaller vara påtryckningar på leverantörer mm.

Om det här är ett uttryck för hur det ska gå till på en avreglerad, eller snarare omreglerad, kollektivtrafik finns det anledning för både mindre bussbolag och resenärer att dra öronen åt sig. Då är det här en tydlig signal om hur de storföretag som styr BR kommer att agera på marknaden. Då kommer varken flertalet bussbolag eller resenärerna att vara annat än förlorare på avregleringen.

Sen kan man naturligtvis fundera över hur Skavstas agerande stämmer överens med branschorganisationernas stolta ambitioner om en fördubblad kollektivtrafik.

Under tiden skulle det inte överraska oss om Skavstas enda stora kund, Ryanair, slår näven i bordet för att få hejd på dumheterna och skapa verklig konkurrens i trafiken till flygplatsen. Det finns ju, gubevars, alternativ även till Skavsta. Västerås är ett. Där finns Ryanair redan på plats.

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, BR, Bussbranschens Riksförbund, FlybyCoach, Flygbussar, Kollektivtrafik, Ryanair, Veolia. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Flygbusskriget trappas upp – Skavsta inför busstullar

  1. Kjell Rydblom skriver:

    Hej Ulo!
    Du kanske ska granska siffrorna i den här artikeln.
    11,48 * 50 blir så vitt jag vet 574 kr och även den lägre summan bör väl multipliceras med 50 och inte 100.

    Ha det bra.

    mvh Kjelle Rydblom

  2. maasing skriver:

    Hej Kjelle,

    Både du och jag räknar i och för sig rätt, men siffrorna i min blogg stämmer faktiskt eftersom de utgår från att samma buss kör 50 passagerare till Skavsta och lika många därifrån. Flygplatsen tar nämligen lika mycket betalt för varje avstigande och varje påstigande passagerare…

    Mvh

    Ulo

  3. Kjell Rydblom skriver:

    Du har rätt jag läste lite slarvigt men i min värld så räknar man avgifter per grupp och då blir priset hälften men det är väl mer en semantisk diskussion, det viktiga i sammanhanget är ju att det är år helvete att ta betalt för att folk ska komma in på flygplatsen.
    Kjelle

  4. Christer Jägrell skriver:

    Jag har mycket Bussgodis om kriget på Skavsta Air Port. Den 15/ 5 så hände det saker på skavsta. Om du har en aning om hur det kan gå till i krig så är det här värre än det. Det utspelades mellan Flygbuss personal o FlybyCoach o den som förlorade mest på den händelsen är Flygbussarna.
    FlybyCoach fick inte gå på Flygbussarnas trottoar för det kunde störa deras kunder, och det var en representant för Flygbussarna som skrek o hytte med näven, för att markera sin ovilja mot närvaron av Flybycoach gossar. Nu kommer P-vakten en bastant dam i 50 års åldern och skall rädda Flygbussarna. Hon menar att hon har sådan makt att det går bra att förvisa herrar fån FlybyCoach till rätt trottoar. Men det var nog ingen som ville vidhålla hennes maktbegär när hon tummade på sin mobil.
    Att det var kunder till Flygbussarna som lyssnade tog ingen notis om.
    Den som gapar efter mycket……….

  5. DS skriver:

    Jag tror Flybycaoch är här för att stanna. Det tror jag också kunderna vill ! Det vill också Valfriheten.

    Nu får vi bara hoppas att alla ryktesspridare och korrupta i andra verksamheter inser det. Att marknaden vill ha rätt att välja, så låt den få göra det.

    EN av P-vakterna är en tjej go tjej med GO som vill vara neutral. Hon tar tag i problemen och tex försöker prata med de busschaufförer som envisas med att parkera där passagerarna ska släppas av. Demonstrativt parkerar vissa förare mitt på avstigningshållplatsen så att övriga bussar inte får plats riktigt och dessutom måste backa ut på vägen. Och man undrar : varför ?

    Jag tror passagerarna uppskattar att bli avsläppta där det är närmast och där de slipper korsa körbanor. Det är inte heller lätt att backa med en stor buss ut på vägen med de risker det innebär.
    Bussbrancshen samarbetar på andra marknader

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s