Skilda världar

slott2

Somliga är mer jämlika än andra…

Jag tillbringade gårdagseftermiddagen på ett slott. Det kändes trevligt.

Jag skulle nog känna tänka mig att bo där. Inte för stort och brackigt. Inte så stort att man går vilse i det. Utan rätt lagom.

Läget är vackert med en sjö vid husknuten och grönskande fält i omgivningarna. De äldsta delarna av slottet är från 1300-talet.

Enda problemet är att jag skulle få svårt med språket, även om många i bygden talar en utmärkt engelska. Men varken min flamländska eller min franska är av tillräcklig kaliber för att fungera.

Slottet ifråga ligger nämligen i södra Belgien. Strax utanför staden Roeselare. Det är högkvarter för den belgiska bussbranschens organisation. Och ett bevis på att ödets lotter faller olika. Den belgiska bussbranschen äger ett slott (jodå, i en angränsande byggnad finns en stor restaurang, fast den arrenderar man ut). Den svenska bussbranschen hyr in sig i en kontoriserad lägenhet på Södermalm i Stockholm.

Tala om skilda världar. Somliga är förvisso mer jämlika än andra, för att travestera George Orwell.

Vad jag gjorde på slottet?

Det får ni veta i juninumret av tidningen Bussbranschen. Den svenska bussbranschens fria tidning. Men så mycket kan jag avslöja att slottsfrun, om man får kalla henne så, är en riktigt kul prick. Och framåt.

Det här inlägget postades i Belgien, Branschorganisationer. Bokmärk permalänken.

Kommentera

