Vad stort sker, sker tyst

LundinI veckan som gick presenterade regeringens utredare Ulf Lundin (bilden) sina förslag till en avreglering, eller snarare omreglering, av svensk kollektivtrafik.

Sen blev det tyst. Häpnadsväckande tyst.

Om Lundins förslag går igenom kommer det att få genomgripande konsekvenser för kollektivtrafiken i landet: biljettpriser, hur trafiken fungerar, vem som kör osv.

All kollektivtrafik berörs av Lundins förslag. Inte bara den vanliga trafiken utan också skolskjutsr, färdtjänst, sjukresor.

Nya säkerhetskrav kommer att ställas på bussföretagen. Helt nya, samordnade biljett- och informationssystem ska införas. Dagens länstrafikbolag försvinner. Politikers och tjänstemäns makt över kollektivtrafiken minskar, de privata företagens ökar. Möjligen också resenärernas.

Företagsstrukturen i bussbranschen kommer troligen att förändras radikalt efterhand. Allt tyder på att det är storföretagen som kommer att stå som vinnare när konkurrensen släpps fri. Se bara på hur Veolia Transport/Flygbussarna agerar när det gäller trafiken Stockholm – Skavsta.

I medierna har det varit förvånansvärt tyst om vad som kan komma.

Kanske tycker man att det som Lundin föreslår mest handlar om tråkiga, administrativa förändringar som inte kommer att betyda så mycket för allmänheten. Kanske har man inte fattat så mycket.

Eller också tycker man att kollektivtrafiken är så sexig, trots att den på något sätt griper in i nästan alla svenskars liv.

Även om man inte själv åker kollektivt finns det alltid människor i familjen eller i närheten som i större eller mindre grad är beroende av kollektivtrafiken: den ene av makarna i enbilsfamiljer, ungar som åker skolbuss, moster som reser med färdtjänsten… I själva verket berör kollektivtrafiken troligen långt fler människor i vardagen än t ex sjukvården.

Därför är det viktigt att Lundins utredning blir föremål för en omfattande, öppen och prestigelös debatt. Hittills har de få reaktioner som kommit knappast imponerat. Snarare har de varit extremt förutsägbara.

Swebus Express har varit entusiastiskt. De stora trafikhuvudmännen i Skåne och Västsverige har mest reagerat med att deklarera att det minsann inte behövs någon lagändring. Man har ju gubevars öppnat för expressbussbolagen att få ta upp passagerare även inom regiongränserna.

Tore Fritzson (c), styrelseordförande för Hallandstrafiken tror inte att det finns trafik i hans läns om går att köra kollektivt, så Lundins utredning är egentligen onödig.

Svensk Kollektivtrafiks ordförande Christer Wennerholm (m) har knappast jublat.

– Jag är i grunden positiv till ökat marknadstillträde och det finns många ställen där marknaden kan utveckla kollektivtrafiken, säger han.

– Det gäller att hitta balansgången mellan att inte slå sönder det som trafikhuvudmän och trafikföretag byggt upp under lång tid utan varnar i ett pressmeddelande  för att inte slå sönder det som har byggts upp.

En garvad person i branschen mailade till mig och kommenterade Wennerholms uttlande såhär:

– Jag förutsätter att han menar, att den nya lagen är nödvändig för att vi inte ska slå sönder den stora samling av riskkapitalfinansierade trafikföretag vi sedan avregleringen 1981 successivt byggt upp i Sverige med utgångspunkt från en mängd kommunala bussbolag och ett antal små och medelstora, mer eller mindre bräckliga privata åkerier.

– Länstrafikorganisationen förmår inte utnyttja deras kapacitet – nu måste vi genom lagstiftning tvinga fram en ordning, där dessa företags kapacitet kommer till nytta, så att den möjligheten och det riskkapital de förfogar över inte går oss ur händerna och hamnar i andra branscher eller i andra länder.

Släpp loss debatten!

Vad stort sker, sker kanske tyst. Men så ska det inte vara.

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, Kollektivtrafik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s