Ja till konkurrens, men först ska det upphandlas

IdeskissSvensk kollektivtrafik är just nu inne i sitt mest spännande skede på åtskilliga årtionden. Delvis beror det på den statliga utredningen om ett öppnare marknadstillträde i kollektivtrfiken som utredningsmannen Ulf Lundin nyligen presenterade.

Just nu pågår dessutom ett intensivt arbete i kollektivtrafikbranschen med målet att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel till år 2020. Utgångsåret är 2006.
Det s k fördubblingsprojektet är således mycket mer ambitiöst än man först kan tro. En fördubblad marknadsandel är ett mycket tuffare mål än ett fördubblat resande.

Just nu har man draghjälp av den globala krisen som säkert får många att ställa bilen, samtidigt som andra inte längre har något jobb att resa till.

Intressant är att branschen och Ulf Lundins ideologiskt grundade utredning går olika vägar och vill ha olika lösningar.

Lundin vill öppna upp hela kollektivtrafiken för fri konkurrens – vem som helst ska kunna köra var som helst och när som helst. Först när ingen på kommersiell grund vill köra en trafik som samhället anser vara nödvändig kan samhället gripa in.

Branschen vill gå motsatt väg. Först upphandling, sedan konkurrens med den upphandlade trafiken. I den idéskiss till en ny affärsmodell som man presenterade parallellt med Lundins utredning föreslår man en modell med s k tjänstekoncessioner. Trafiken ska upphandlas och den vinnande operatören får ett helhetsansvar för trafiken i ett visst område.

Borta är trafikhuvudmännens detaljreglering av kollektivtrafiken. Istället vill man ha ett system där det finns mycket starka ekonomiska incitament för olika trafikföretag att vilja delta i upphandlingarna, och sen köra trafiken på avtal som är mycket längre än idag.

Först när upphandlingarna är klara ska andra operatörer få komma in och konkurrera.

Nu ska det i ärlighetens namn sägas att om man är riktigt formell, så kommer idéskissen inte från branschen, utan från 19 tunga personer som arbetar i branschen. Men i praktiken måste man ändå se idéerna som branschens.

För Ulf Lundin är modellen med tjänstekoncessioner ett sista alternativ, för branschen ett första. Det ska bli intressant att se hur det går med ett utredningsförslag som inte ens den utredda branschen vill ha, varken operatörer eller trafikhuvudmän…

Dessutom riskerar branschens idéskiss att i realiteten minska konkurrensen, inte öka den. I den riktningen pekar de långa avtalen, de stora områden som upphandlas och svårigheterna för uppstickare att verkligen få vara med och konkurrera. Man behöver ju bara se hur Flygbussarna agerar idag, när man fått konkurrens.

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, Branschorganisationer, Kollektivtrafik. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Ja till konkurrens, men först ska det upphandlas

  1. Claes Petersson skriver:

    Återigen: Flybycoach är inget bra exempel på en konkurensskapande situation. Bolaget har inga passagerare. Och det beror främst på att bolaget har misslyckats i marknadsföring mot kunden (få känner till Flybycoachs existens), klantigt skött biljettförsäljning (att boka på nätet är ungefär lika komplicerat som att boka en flygbiljett, och på Cityterminalen finns ingen försäljning vid biljettkontoret så där tar Flygbussarna lätt alla passagerare, och slutligen så har Ryanair inte någon försäljning på inkommande plan vilket Flygbussarna ansåg vara det största hotet). Flygbussarna har faktiskt agerat ganska smart: Bortsett från kampanjprisert (som troligen är helt onödiga) har man särskilda trafikvärdar i Cityterminalen och på flygplatserna som leder resenärerna till Flygbussarna. Det finns vittnesmål om resenärer som väntat i långa köer i Skavsta för att köpa Flygbussbiljett, samtidigt som Flybycoachbussen stått tom bara 25m därifrån. Att Flygbussarna bara väntar på att Flybycoach ska kasta in handduken är tydligt – nuvarande biljettpriser på Skavsta och Västerås är bara att betrakta som ”tillfälliga kampanjer”, och Flygbussarna räknar nu kallt med att Flybycoach är borta från dessa linjer inom max 30 dagar. Då är ordningen återställd och priset lika högt som tidigare. Flybycoach måste nu snabbt skärpa till sig. Ryanair måste gå in och få ordning på markandsföring och försäljning. Frågan är dock om det finns tid och pengar till det.

    • maasing skriver:

      Jo, men en del av problematiken ligger i att FlybyCoach inte får sälja biljetter i biljettkontoren på Cityterminalen eller inne i terminalen på Skavsta. Där har Flygbussarna skaffat sig ensamrätt – om det sen är i enlighet med svensk konkurrenslagstiftning är svårt för mig att bedöma.

      Men just sådana metoder känner jag igen från den enda avreglerade marknaden för busstrafik i Europa, den brittiska. Så inte är det så otypiskt för konkurrens i busstrafiken, inte…

      Problemet är ju, om man vil ha en öppen marknad, att den faktiskt har sådana spelregler att det inte bara är för den store att krossa den lille.

      Att sedan Ryanair slappar med biljettförsäljningen är obegripligt.

      Ulo

      • Claes Petersson skriver:

        På Skavsta har Flygbussarna ensamrätt pga diffusa ”säkerhetsskäl”, men hur är det egentligen på Cityterminalen där alla bussbolag sedan några månader sitter tillsammans i en samma biljettdisk? Är det verkligen sant att Flybussarna hindrar Flybycoach från att sitta just där? Det vore också intressant att veta om Ryanair låter åkarna bakom Flybycoach stå helt själva för risken. Om det är så kommer nog inte trafiken att överleva många dagar till.

  2. maasing skriver:

    Mja, Skavsta hävdar att det inte finns plats för ens en biljettmaskin för FlybyCoach inne på terminalen. Och på Cityterminalen är det faktiskt så att FlybyCoach inte släpps in i den gemensamma biljettdisken…

    • Christer skriver:

      maasing. Det finns flera av det som kallas betonpelare på Skavsta som det skulle passa en biljett data maskin. Den är ca: 50 cm i omkrets och det finns flera av dessa pelare där det skulle passa med en maskin så att det syntes att det finns alltenativ. Men det är någon som har intresse i att det endast finns Flygbussar på Skavsta. Har du hört att det kallas att sitta med fingrarna i syltburken, och det är vad som händer. ” Någon” har intresse i att få som idag 19,90 på en T.R biljett och 10,90 för en enkel. Och tänk om antalet resande gick ner så det inte blir dessa milioner till”driften” av Skavsta

  3. DS skriver:

    Ja oavsett vad de som håller på att de ska vara ett bolag – Flygbusarna , är Valfriheten här för att stanna och jag är säker på att kunderna gillar det !

    Trevlig sommar alla kunder och chaufförskollegor !

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s