Vi blev mosade av Norge och Alexander Rybak

Ibland är det kul att kunna säga ”vad var det jag sa”. Norges Alexander Rybak tog hem spelet med en rekordseger i Eurovision Song Contest. Den som vill kan ju kolla vad jag skrev på den här bloggen redan den 23 februari.

Lite känsla har man ju kvar, efter att ha jobbat med musik i radio under många år, även om det var något årtionde sen.

Vi blev bokstavligt mosade av Alexander Rybak, precis som jag skrev den 23 februari.

Fairytale är catchy men inte enastående som låt. Rybak är inte heller någon sensationell sångare. Det som gjorde att han vann var istället helheten: låten där ryskt vemod blandas med norsk folkton, kombinerad med en enorm charm och utstrålning som nog har fått åtskilliga flick- och pojkhjärtan i brand.

Och Alexander Rybak förmedlar dessutom en sång- och spelglädje som känns äkta rätt genom TV-rutan. Så är han också en musikant i hjärtat, en spelman: jag har hört honom sjunga visa, jazz och pop – med samma glädje. Och inte alls pjåkigt. Måtte storslammet i Moskva inte förstöra grabbens äkthet.

Något av det roligaste med Rybaks seger är också att han inte är någon slipad produkt, utan en låtskrivare, musiker och sångare som än så länge har fötterna på jorden och tycks skriva och sjunga av ren glädje.

Ingen skugga över Malena Ernman. Hon levererade så mycket man någonsin kan begära.

Däremot är det dags att ännu ett svenskt fiasko får konsekvenser. Den svenska melodifestivalen har år in och år ut dominerats av samma låtskrivarnamn som år ut och år in har misslyckats i större sammanhang, som mest har känts spekulativa och som har skrivit det som de tror att folk vill ha.

Det är dags att släppa in friskt blod, både bland låtskrivare och artister. Det är också dags att byta ut floppansvarige Christer Björkman som totalt har misslyckats att vitalisera den svenska melodifestivalen.

Grattis Norge och grattis Alexander Rybak!

För övrigt såg jag direktsändningen av ESC i min dator på den karibiska ö där jag just nu är. Världen blir allt mindre.

Det här inlägget postades i Alexander Rybak, Eurovision song contest, Melodifestival, TV-program. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vi blev mosade av Norge och Alexander Rybak

  1. Anna skriver:

    Jag trodde också att han skulle vinna, älskade hans låt sen första gången jag hörde den. Trodde också tyvärr att de skulle gå som de gick för sverige också.

Kommentera

