Chans för hungriga bussföretag

Svealandsbanan

Svealandsbanan – stängd i höst. Foto: Kasper Dudzik.

Idag går tågen på Svealandsbanan, alltså järnvägen mellan Stockholm och Eskilstuna, knökfulla under högtrafik. Folk får stå i gångarna för att komma till och från sina jobb. Förseningarna är många och irritationen bland resenärerna stor.

Problemet bottnar i bristande kapacitet. När banan byggdes för något årtionde sedan tänkte politiker och planerare inte längre än näsan räckte. Därför byggde man enkelspår, vilket resenärerna idag får sota för.

Så nu ska det lappas och lagas. I höst ska Banverket bygga mötesspår i Almnäs, mellan Södertälje och Nykvarn. Det innebär att tågtrafiken mellan Södertälje och Läggesta stoppas i drygt tre månader.

För resenärerna innebär det nya prövningar. Först ska man ta tåget från Eskilstuna till Läggesta. Sedan byta till buss mellan Läggesta och Södertälje. Och därefter på nytt ta tåget.

Alla som arbetar med kollektivtrafik vet att byten är något av det som resenärerna upplever som mest negativt när de reser kollektivt.

Det vettiga vore ju att SJ istället körde expressbussar hela vägen mellan Eskilstuna och Stockholm. Men som så ofta i kollektivtrafiken tar produktionstänket över och marknadstänket/resenärerna får stå tillbaka.

För en hungrig och alert bussföretagare öppnar sig här nya möjligheter. Det är bara att köra igång en högklassig expresstrafik mellan Eskilstuna och Stockholm. Till lägre priser än SJ:s dessutom.

Visst – det handlar ju om en trafik som bara varar i drygt tre månader, vilket gör att man inte kan investera i bussar för ändamålet. Men med dagens konjunkturläge finns det skapligt med ledig busskapacitet på marknaden. Och sköter man trafiken bra finns det säkert förutsättningar för en fortsättning även när tågen börjar rulla igen.

Annonser
Det här inlägget postades i Bussföretag, busstrafik, Järnvägar, Resenär, SJ. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Chans för hungriga bussföretag

  1. PeO_W skriver:

    Eftersom jag bor i Eskilstuna och pendlar till Stockholm tycker jag vissa tillrättalägganden är på plats.

    Anledningen till att det bara byggdes enkelspår var att det var svårt nog att driva igenom det, de som alltid vet bäst ville inte ha några nya spår alls. Typ samma individer som nu anser att det var idioti att inte bygga dubbelspår på en gång.

    Förseningarna beror till största delen av störningar som fortplantar sig från getingmidjan i Stockholm, de nya spåren på Svealandsbanan kommer att öka möjligheten att ”köra ifatt” förseningar.

    Knökfullheten handlar om en tur i vardera riktningen… med lite planering tar man en tidigare eller senare tur, går väldigt tätt på morgonen, och kan sitta lungt. På eftermiddagen är det ett tåg med bittra Läggestaresenärer som skapar dålig stämning.

    Beträffande uppehållet så kommer vi som har turen att bo i Eskilstuna och längre bort från Stockholm två turer i vardera riktning morgon och kväll som går som direkttåg även under uppehållet.

    Slutligen, på de senast 18 månaderna har jag kommit sent till jobbet en gång på grund av tågförsening, hem har jag blivt sen uppskattningsvis 5-6 ggr och aldrig mer än 45 minuter.

    ”Tänd hellre ett ljus än klaga över mörkret.”
    Konfucius

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s