Motståndet växer fram

Skanebuss

Fri konkurrens inget för Skånetrafiken?

Gradvis växer nu motståndet fram mot en omfattande avreglering av kollektivtrafiken. Det finns nu också allt fler tecken på att avregleringen, eller snarare omregleringen, av svensk kollektivtrafik inte alls blir så långtgående som regeringens utredningsman Ulf Lundin föreslog för några veckor sedan.

Motståndet följer åtminstone än så länge inga partilinjer. I veckan som gick uttalade således Skånetrafikens styrelseordförande Lars Ljungman sin skepsis mot Lundins utredningsförslag. Lundin är moderat, och politiskt ansvarig för landets tredje största tyrafikhuvudman.

I Stockholms län gick socialdemorkaterna inte oväntat mot Lundns utredning, också det i veckan. Föga uppseendeväckande. Mer anmärkningsvärt är då Christer G Wennerholms synnerligen låga profil i frågan om avreglering. Wennerhom är styrelseordförande i Storstockholms Lokaltrafik, SL, liksom i trafikhuvudmännens organisation Svensk Kollektivtrafik. Han är moderat till partifärgen och en garvad politiker.

Som sådan vet han att inte sticka in huvudet i något som kan bli ett rejält getingbo och där han riskerar att bli ordentligt stungen.

När Sveriges Televisions regionala nyhetsprogram ABC i onsdags ville höra Wennerholms inställning till en eventuell avreglering fick man inget svar. Wennerholm sa sig inte ha tid att svara på ABC:s frågor.

Det känns inte så  trovärdigt. Stockholmspolitikerna brukar ju annars köa för att medverka i ABC.

Att inte anse sig ha tid att uttala sig om den fråga som Wennerholm är politiskt ansvarig för i egenskap av ordförande för landets största trafikhuvudman – nä, det håller inte. I synnerhet inte som Wennerholm också är ordförande i branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik.  Hans tidsbrist känns snarast som en lättversion av den politiska snuva som ibland drabbade politiker i kommunistblocket när saker och ting blev för obekväma.

På måndagen har Sveriges trafikhuvudmän en workshop om Lundins utredning. Det ska bli spännande att se vad som kommer ut av den. Ska vi gissa på den modell som en branschgemensam arbetsgrupp redan har skissat – först upphandlingar, sedan konkurrens med den upphandlade trafiken? Läs gärna vad jag skrev den 15 maj!

Lundins utredning då? Tja, alla som tror att den kommer att hyllas och applåderas på måndagens workshop räcker upp handen!

Den som är intresserad av stadsbyggnadsfrågor rekommenderas för övrigt att läsa en spännande artikel om Paris i söndagens Dagens Nyheter.

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, Kollektivtrafik, Skånetrafiken, SL, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Motståndet växer fram

  1. Claes Petersson skriver:

    Västanhede drar sig ur Flybycoach den 1 juni. Och Flygbussarna återgår till ordinarie priser mellan Stockholm – Skavsta / Västerås den 19 juni. Här kan man verkligen snacka om att ordningen är återställd. Eller ”konkurrens på lika villkor” som SJ brukar säga när monopolet ska försvaras.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s