Kollektivtrafik och julbord

Julbordsbuss

Vad finns det för likheter mellan detta och vissa julbord?

Jag hade nöjet att få delta på ett seminarium om kollektivtrafik som KOMIMP på onsdagen arrangerade i Uppsala. Ja, seminariet fortsätter även under torsdagen, men då har jag tyvärr ingen möjlighet att delta.

KOMIMP står för ”Kompetensspridning och Implementering”, och är betydligt mer spännande än det låter. Temat för seminariet var attraktiv kollektivtrafik. Det handlar alltså inte om  raketvetenskap, men i branschen har ju många ganska grundläggande kunskaper och erfarenheter haft nästan omöjligt att slå igenom: det gäller bland annat vad som driver resandeutveckling.

Mer om det i ett annat sammanhang.

I samband med seminariet fick jag också klart för mig att det bland landets trafikhuvudmän finns en bred och stark uppslutning kring den idéskiss till en ny affärsmodell för branschen som jag tidigare har skrivit om (se den 15 maj).

Det blev väldigt tydligt på den workshop som Svensk Kollektivtrafik arrangerade i måndags med anledning av Ulf Lundins utredning om ökat marknadstillträde i kollektivtrafiken.

Uppslutningen kring affärsmodellen är knappast överraskande. Det finns nog en stämning bland huvudmännen att man a) måste ta några stora utvecklingssteg och att det inte kan fortsätta som hittills, samt b) att alla alternativ till Lundins förslag är bättre än utredningsförslaget.

Samtidigt med seminariet hade BR:s styrelse sammanträde. Där togs också Lundins utredning upp. Jag vet ännu inte vad BR-styrelsen tycker om branschens idéskiss till affärsmodell. I BR har storföretagen fått ett allt större inflytande. Därför är det troligt att entusiasmen för Lundins ideologiskt präglade förslag till avreglering möts av en helt annan entusiasm än hos trafikhuvudmännen. Om Lundins förslag går igenom kommer nämligen branschens storföretag att vara de stora vinnarna.

Flertalet små och medelstora bussföretag kommer däremot knappast att gynnas, i alla fall inte på lite längre sikt. De kommer aldrig att ha möjlighet att stå upp mot storföretag som tar upp fighten med dem, varje gång de lanserar en ny, god trafik. Se bara på striden mellan Flygbussarna (Veolia) och Flybycoach.

I det perspektivet ska det bli intressant att se hur BR ställer sig till branschens idéskiss om en affärsmodell, eftersom den har valt en annan väg än Lundins utredning.

På KOMIMP-seminariet ställde också en av deltagarna en intrikat fråga, som visar hur långt från ett marknadstänkande som svensk kollektivtrafik befinner sig. Frågeställare var Anders Wretstrand, Lunds Tekniska Högskola. Hans fråga var:

–Vilken annan marknadsorienterad bransch säljer billiga kort som ger kunden möjlighet att konsumera så mycket han orkar”

– Tja, svarade han själv, kanske en del telebolag. Men då måste man låsa upp sig som kund under en lång tid. Kollektivtrafiken kräver däremot bara en månads låsning.

– Ånä, replikerade en av seminariedeltagarna. Principen ”ät så mycket du kan” används också av en del restauranger som serverar julbord.

Så nu vet ni likheten mellan kollektivtrafik och julbord.

Annonser
Det här inlägget postades i Forskning, Kollektivtrafik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s