En riktig kioskvältare (nästan)

BoggiebussInget att glassa med…?

Sedan i vintras rullar det omkring 30 gasdrivna boggiebussar från MAN i Stockholms innerstad. Rymliga, bekväma – och olycksdrabbade. Nästan ena riktiga kioskvältare.

I tisdags dängde en av bussarna till en glasskiosk med bakpartiet. Och välte en lyktstolpe vid Sergels torg. Lyckligtvis skadades ingen när stolpen dråsade ner över trottoaren, som normalt brukar vara fylld med folk.

Än en gång var det mer tur än branschens säkerhetsarbete som skonade människor från att skadas eller dö.

Storstockholms Lokaltrafik, SL, har satt in bussarna på bl a den hårt trafikerade linje 47 för att öka kapaciteten utan att behöva öka turtätheten och dra på sig kostnaderna för fler förare. Problemet med bussarna är att deras bakparti svänger ut ordentligt när bussen svänger. Då gäller det att det inte finns något i vägen.

BakpartiVisserligen finns det en dekal på bussens bakre kofångare som varnar medtrafikanterna för just det problemet. Det är bara det att de flesta människor nog uppfattar dekalen som något slags reklam och inte ens bryr sig om att läsa den. De som är i farozonen befinner sig dessutom inte bakom bussen utan bredvid. Alla kan dessutom inte läsa dekalen – synskadade, barn, utländska turister…

Enligt Dagens Nyheter reagerade SL-personal som besökte olycksplatsen på att glasskiosken som fick sig en kyss stod ”väldigt nära” trottoarkanten. Avståndet är 80 cm.

Det är en särdeles obegåvad reaktion från SL:s sida. Människor befinner sig ju ofta mycket närmare körbanan än så, fast de är på trottoaren. Där förväntar de sig med all rätt att vara trygga. De ska inte behöva hålla reda på om en passerande buss är av modell kioskvältare.

Det är nog inget fel på bussmodellen i sig. Däremot är det tveksamt om den är lämplig för det trånga och hårt belastade gatunätet i Stockholms innerstad. Det verkar också som om operatören Busslink inte har satsat tillräckligt på att utbilda sina förare på busstypen. Det är tecken på en allvarlig brist i säkerhetskulturen hos företaget.

Enligt Dagens Nyheter har de 30 bussarna sedan årsskiftet nämligen varit inblandade i tiotals mindre incidenter. Nästa gång kan det vara en människa och inte en glasskiosk som får sig en rejäl smäll. Och en människa som kläms mot en lyktstolpe så att denna rasar lär inte leva så värst mycket längre.

Annonser
Det här inlägget postades i busstrafik, SL, Stockholm, Trafiksäkerhet. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s