Hälften så mycket men dubbelt så dyrt?

Avregleringsbussar

Halvering eller fördubbling?

Debatten om en eventuell framtida av-/omreglering av kollektivtrafiken fortsätter. Bakgrunden är Ulf Lundins utredning som jag tidigare har skrivit om flera gånger. Utredningen föreslår att hela marknaden för kollektivtrafik ska öppnas upp för konkurrens – i princip vem som helst ska kunna köra var som helst och själv sätta biljettpriserna.

Redan tidigare har motståndet mot Lundins förslag börjat formeras, främst från landets trafikhuvudmän. Bussbranschens Riksförbund, BR, har hittills legat lågt i den allmänna debatten. Mycket lågt.

Idag går Skånetrafiken till nytt angrepp mot Lundins förslag. I en artikel i dagens Skånska Dagbladet, Skanskan, varnar Skånetrafikens chef Magnus Hedin för vad en avreglering kan föra med sig.

– Följden kan bli att hälften av all kollektivtrafik i Skåne försvinner, säger Hedin.

– Om privata aktörer tar över, så kommer de bara att köra på de linjer och på de tidpunkter där det är lönsamt, säger Magnus Hedin. Samtidigt ökar kostnaderna för regionen och för kommunerna om man vill köra trafik på andra tider. Förloraren blir den lilla människan.

I en annan artikel i Skanskan idag säger Svensk Kollektivtrafiks vd Charlotte Wäreborn Schultz att ”risken är att priserna höjs rejält, att man slår sönder en fungerande trafik och att resenärerna faller mellan stolarna”.

– Det är också märkligt att utredningen inte alls fokuserar på en trafikökning. Vårt mål är att kollektivtrafiken ska fördubbla sin marknadsandel till 2020, men förslaget riskerar att leda till höjda priser och ett minskat kollektivresande, säger hon i Skanskan.

Även om både BR och Svensk Kollektivtrafik först till hösten ska lämna in sina officiella synpunkter på förslaget till avreglering finns det mycket som tyder på att man från huvudmannahåll kommer att göra tummen ner för utredningens förslag. Hur det då går med samverkan med BR för en fördubblad kollektivtrafik blir en intressant fråga.

Den låga profil som BR idag håller när det gäller förslaget om avreglering kan tolkas på flera sätt. Ett är att organisationens ledning har det  riktigt svettigt med frågan just nu, och därför inte vill torgföra sina ståndpunkter. Men genom sin tystnad släpper man ifrån sig en hel del av initiativet i debatten till dem som är emot en avreglering.

Men kanske BR inte heller tycker att Lundins förslag är så bra, och nu sakta och tyst försöker slå till reträtt från den avregleringslinje som BR:s ledning tidigare har företrätt.

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, Kollektivtrafik, Skånetrafiken, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s