Spricka på gång i branschen?

Igår skrev jag om hur Skånetrafiken än en gång kritiserar den utredning om avreglering av kollektivtrafiken som regeringens utredningsman Ulf Lundin presenterade för en tid sedan (se nedan ”Hälften så mycket men dubbelt så dyrt?”).

AnnaDär pekade jag också på att Bussbranschens Riksförbund, BR, hittills legat väldigt lågt i den allmänna debatten om avreglering. Idag tar BR:s förbundsdirektör Anna Grönlund (bilden) till orda i debatten i en intervju i Skanskan.

Svagheten i intervjun är att hon inte alls bemöter den kritik som Lundins utredning får från Skånetrafiken – snarare tvärtom. Enligt henne tycks allt vara bra i Skåne.

– I Skåne finns ett bra samarbete mellan Skånetrafiken och operatörerna, men så ser det inte ut på alla andra håll. Därför behövs en ny lagstiftning, säger hon i Skanskan.

– Det är inte de goda exemplen som är problemet. I stället är problemet att det finns alltför många trafikhuvudmän som inte vill samarbeta med operatörerna. Tyvärr ser det inte ut som i Skåne överallt, fortsätter hon i Skanskan.

Att BR skulle vara en sådan Skånetrafikkramare är onekligen en nyhet. Så kärvänlig har man verkligen inte alltid varit.

Men Skanskans intervju med Anna Grönlund visar också tydliga tecken på att det branschgemensamma arbetet för en fördubbling av kollektivtrafikens marknadsandel i praktiken börjar knaka i fogarna.

Igår varnade Svensk Kollektivtrafiks vd Charlotte Wäreborn Schultz för att det förslag som Lundin presenterat riskerade att slå sönder systemet. Hur helheten ska hållas samman säger dessvärre Grönlund inget om. Orsaken kan man bara spekulera i.

Samtidigt för Anna Grönlund fram en tuff kritik mot många av Svensk Kollektivtrafiks medlemmar. En konkretisering av den kritiken vore inte fel. Om det nu är så illa ställt, varför inte ta bladet från munnen och visa för medborgarna i de aktuella länen hur illa deras länstrafik sköter sig?

Att den branschgemensamma idégrupp som har jobbat med nya avtalsformer i kollektivtrafiken har kommit fram till helt andra prioriteringar än Lundin tyder också på att den kramgoa tiden mellan branschens organisationer kan vara på väg att ta slut.

Tråkigt nog bemöter hon inte heller med fakta och sakargument kritiken från Skånetrafikens ledning. Istället väljer hon att tala om hur bra allt kommer att bli med en avreglering à la Lundin. Det ger mest intryck av en pressad politiker som är svarslös inför kritiska frågor.

I Skanskan får vi idag dessutom veta att om oppositionen vinner valet kommer en avreglering att rivas upp – om nu Lundins utredning klarar sig hela vägen genom riksdagsbehandlingen.

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, Bussbranschens Riksförbund, busstrafik, Kollektivtrafik, Skånetrafiken. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s