Hybrider, hybrider och så lite gas

MB-fuelcellhybridDubbeltrendigt. Mercedes-Benz nya hybridbuss som är en bränslecellshybridbuss!

Just nu finns det inget trendigare än hybridbussar. I alla fall om man ska gå efter vad som visas på den internationella kollektivtrafikunionen UITP:s mässa i Wien. Mässan öppnade på måndagen och pågår i fyra dagar, parallellt med organisationens världskongress.

Konferens- och seminarieprogrammet på de stora UITP-jippona brukar inte vara några kioskvältare, men är i år tristare och mer ointressant än på många år – i alla fall ur ett svenskt perspektiv. Å andra sidan kryllar här av svenskar som gärna tycks ställa upp på att tråkas ut. Vad gör man väl inte för en tjänsteresa till Wien sommartid?

Från operatörsleden, inte bara i Sverige utan i hela Europa, är det svårt att hitta någon här. Kanske har de annat för sig, som att se till att trafiken rullar?

På utställningen är det hybridbussar på längden och hybridbussar på tvären. Som kronan på verket premiärvisade Mercedes-Benz på måndagen sin nya generations bränslecellsbuss.

Och minsann – är inte det också en hybrid!Den bussen måste vara trendigast av de trendiga!

Men inte ens Mercedes-Benz tror på en kommersiell trafik med bränslecellsbussar på åtminstone ytterligare fem år. Så sluta drömma, ni som tror att framtidens teknik är här redan nu. Om ni inte vill hosta upp enorma summor för varje buss, förstås.

Mer om bussen i nästa nummer av tidningen Bussbranschen – den fria svenska tidningen för bussföretag och bussföretagare.

Förutom hybridbussarna visas här i Wien också en och annan gasbuss, samt en del dieselbussar för stadstrafik, från Ryssland och Rumänien…

En del klokskaper kan man dock snappa upp här. Som t ex att den tyska regeringen har bestämt sig för att skynda på övergången till hybridbussar i städerna genom att stötta investeringar i hybridbussar med ca 750 000 kronor per buss. Kontrasten mot den svenska regeringen som hellre plöjer ner miljarder i ett allt mer haveribenäget SAS är tydlig – läs gärna Peter Wolodarskis krönika i söndagens Dagens Nyheter!

UITP:s generalsekreterare Hans Rat pekade också på måndagen på en av orsakerna till globala bilindustrins kris: Biltillverkarna har helt enkelt inte sett vad som händer i samhället runt dem.

Unga människor i västvärlden har ett helt annat förhållningssätt till bilen än 40-talisterna. För många av dagens ungdomar är bilen ett transportmedel som man behöver ibland, men inte alls behöver äga, utan gärna kan dela med andra. Och att ta körkort är inte alls lika viktigt som för tidigare generationer. Många har helt andra prioriteringar när det gäller hur man spenderar sina pengar.

Egentligen är det inte märkvärdigare än att äktenskapet för unga människor inte alls är lika viktigt som det var förr. Eller att färre drömmer om eget hus och fler vill bo i lägenhet.

Människors värderingar och prioriteringar ändras med tiden, men bilindustrin har ångat på som om inget har hänt. Och nu står man där med brallorna nerre.

Annonser
Det här inlägget postades i Bränsleceller, bussar, Busstillverkare, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s