Svenskt näringsliv mindre smart än norskt

Oslobussar

Kollektivtrafik – omhuldat av det norska näringslivet.

Det är bara att inse. Norrmän är smartare än svenskar. I alla fall om man jämför den norska motsvarigheten till Svenskt Näringsliv, NHO (Næringslivets Hovedorganisasjon) med dess svenska systerorganisation.

NHO har nämligen begripit att en satsning på kollektivtrafik också gynnar näringslivet och stöttar NHO:s eget mål ”att stärka näringslivets konkurrenskraft och lönsamhet och därmed skapaen grund för en gpd levnads- och livsstandard i ett ekonomiskt sunt och tillväststarkt samhälle”.

Det är tjusiga mål. Och, inser alltså NHO, en bra kollektivtrafik bidrar till att målen nås.

RapportUnder senvåren presenterade NHO en rapport (Kollektivløftet) där man kräver en fördubbling av kollektivtrafiken i städerna under högtrafik. Man vill också införa vägavgifter, biltullar, och satsa mycket mer pengar än regeringen på statliga medel till kollektivtrafik i de största städerna.

Är det någon som ens har hört Svenskt Näringslivs Urban Bäckström eller Stefan Fölster viska om en stark satsning på kollektivtrafik eller önska sig fler biltullar?

Nähä.

Men i Norge kan man.

Kollektivløftet (löftet = lyftet, inte löftet) är ett tiopunktsprogram med målet att minska miljöutsläppen från vägtrafiken, samtidigt som man ökar framkomligheten på vägarna – både för näringslivets transporter och för kollektivtrafiken.

– Vi har ett gemensamt intresse med miljöorganisationerna och alla andra som är engagerade i att rädda klimatet, men vi har också en önskan att få en bättre framkomlighet i städerna, kommenterade NHO:s vd Finn Bergesen jr tiopunktsprogrammet när han presenterade det.

Har någon hört Urban Bäckström ens komma i närheten av sådana resonemang? Eller, för den delen, Transportgruppen inom Svenskt Näringsliv?

Vad är det då NHO vill? Det här är tiopunktsprogammet i korthet:

1. En kraftig ökning av utbudet i kollektivtrafiken. Fördubbling i rusningstid, kraftig ökning resten av dygnet.

2. Framkomligheten för bussar ska prioriteras före privatbilarna, bl a med superbussar (det som i Sverige sexigt nog har döpts till BRT), kollektivkörfält och egna bussvägar vid alla flaskhalsar, priortierade ljussignaler mm.

3. Kapciteten i t-bana och spårvägssystem ska ökas.

4. Biltullar i de större städerna.

5. En samhällsplanering som lägger bästa möjliga grund för kollektivtrafiken och där de mest bilintensiva arbetsplatserna lokaliseras utanför stadscentra.

6. Åtgärder för att gynna mer miljövänligt resande framför bil: skattefria månadskort som betalas av arbetsgivare, mobility management mm.

7. Sänkt åldersgräns för bussförare.

8. Avtalsformer i kollektivtrafiken som stärker kollektivtrafikens utveckling.

9. En årlig kollektivtrafikmiljard från staten till kollektivtrafiken i de sex största städerna.

10. En nationell kollektivtrafikplan som bl a innehåller en bindande plan för en upptrappning av investeringar i och drift av kollektivtrafik;  tydliga kvalitetsmål när det gäller framkomlighet, punktlighet, frekvens, komfort mm; åtgärder för att öka kollektivtrafikens konkurrenskraft gentemot privatbilen.

Det här är alltså åtgärder som det norska näringslivet vill ha. I Svenskt Näringslivs hus på Östermalm i Stockholm råder törnrosaömn.

Det norska stortingets trafikutskott hyllar NHO. När finns det anledning för Riksdagens trafikutskott att göra detsamma över Svenskt Näringsliv?

Alexander Rybak sopade mattan med oss i Moskva. Norskt näringsliv gör detsamma om trafikpolitiken. Hur länge ska vi nöja oss med att plaska omkring i kölvattnet? Det börjar bli lite pinsamt nu…

Annonser
Det här inlägget postades i Kollektivtrafik, Samhällsplanering, Stadsbyggnad, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Svenskt näringsliv mindre smart än norskt

  1. Det finns en avgörande skillnad mellan kollektivtrafiken i Sverige och Norge. Utgångspunkterna är helt olika. Den Norska kollektivtrafiken är underutvecklad i jämförelse med den Svenska. Speciellt när det gäller de korta och medellånga distanserna. Men ovanpå detta är också vägnätet så underutvecklat att förbindelserna är ett direkt hinder för landets vidare utveckling.

    Inte ens Norge har pengar nog till att lösa bägge de här uppgifterna på en gång. Därför är det fullt naturligt att det Norska näringslivet starkt önskar en förbättrad kollektivtrafik för att kunna utvecklas vidare.

  2. maasing skriver:

    Nja, det går nog inte att förklara det så enkelt som att norsk kollektivtrafik är underutvecklad, jämfört med Sverige, i synnerhet som NHO främst siktar in sig på städerna, och i synnerhet de större.

    Och jag håller inte med om att utgångsläget är helt olika i Norge och i Sverige. Grundproblemen är samma i båda länderna. För mycket biltrafik i de större städerna hindrar framkomligheten, skadar miljön och hämmar utvecklingen. Det är nog snarare så att norskt näringsliv har satt sig ner och analyserat problemen utan att låta analysen fördunklas av alltför starkt ideologiskt färgade glasögon.

    Ulo

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s