En buss är inget fordon. Eller…?

Fordonsindustri

De röda föremålen på bilden är inga fordon, om man får tro fordonsbranschen.

När Bil Sweden dundrar in i Almedalen är kollektivtrafiken osynlig. Dagen innan persontrafiksektorn har sin egen dag i Almedalen slår den svenska fordonsbranschen till.

Då rullar Bil Sweden och Motorbranschens Riksförbund (MRF) på bred front in i Visby med en rad seminarier som b la marknadsförs med en helsidesannons i Dagens Industri idag, tisdag. Fler sådana annonser lär följa. De är säkert inte billiga. Men den krisande bilindustrin har råd.

Kollektivtrafiken finns inte alls med.

Inte ens bussen, trots att arragörerna slår på stort i rubriken och välkomnar till ”Fordonsbranschens seminarium” i Almedalen. I Bil Swedens och MRF:s värld ingår uppenbarligen inte bussen i fordonsbranschen. För att nu inte tala om fordon som går på stålhjul.

Bland talarna finns Saabs vd Jan-Åke Jonsson, känd för att leda en verksamhet som går med mångmiljardförluster. Medialt lär han locka många med sina drömmar om hur lilla Koenigsegg ska rädda Saab. Jag hoppas att Maud Olofsson är mer återhållsam med skattemiljarder till dödsboet i Trollhättan än hon visat sig vara med pengar till det likaledes svarta hålet SAS, vars vd Mats Jansson i DN idag deklarerar att hans vision är att överleva…

Även Volvo lastvagnars vd Leif Johansson tillhör talarna i Almedalen och ställer sig frågan vilken framtid svensk lastbilsindustri har.

Några dagar senare, torsdag den 2 juli, har den bussfria fordonsindustrin ytterligare ett seminarium med rubriken ”Hur löser vi storstadsregionernas trafikproblem?”. Inte heller där nämns kollektivtrafiken i programmet. Men traditionella bilförespråkare finns det gott om bland föredragshållarna.

Några nya tankar lär inte komma fram när fordonsindustrin upprepar sitt mångåriga mantra att ”utan bilen stannar Sverige”. Man kan jämföra med inställningen hos Svenskt Näringslivs norska systerorganisation NHO som jag skrev om härom dagen.

I NHO:s värld är bussen central. I den svenska fordonsbranschens värld finns den inte, trots att den faktiskt är en del av lösningen på miljö- och trängselproblemen i våra städer.

Annonser
Det här inlägget postades i Almedalen, Bussbranschen, Busstillverkare, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

En kommentar till En buss är inget fordon. Eller…?

  1. Jonas skriver:

    Bil Sweden kanske inte vet att en buss är en bil med mer än 8 sittplatser…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s