R.I.P. Michael Jackson

Kan man känna sorg över att en människa som man aldrig har känt och aldrig har träffat plötsligt inte längre finns i livet?

Tro mig. Det kan man.

När jag efter att ha suttit på flygplan hela dagen kom fram till min utlandsbostad och slog på TV:n dominerades nyheterna av Michael Jacksons död. Jackson avled kl 12.21 Los Angeles-tid, trots en blixtsnabb insats av räddningstjänsten.

Jag ska villigt erkänna att jag med åren kom att lyssna allt mindre på Jacksons musik. Han nådde sin absoluta topp som musiker och dansare med albumet Thriller som välförtjänt blev det mest sålda någonsin i världen.

King of Pop kallades han. Det var ett välförtjänt epitet.

Själv föll jag för Jackson mycket tidigare när han fortfarande var en tonåring. Han följde mig under många år när jag arbetade med musik – på radion och på diskotek. Innan Thriller var Don´t Stop ´Til You Get Enough från albumet Off The Wall min absoluta favorit – och jag älskar den fortfarande.

Hans liv utvecklades så småningm till en tragedi som många, många har frossat i och alltjämt frossar i. Själv väljer jag att minnas hans banbrytande musikaliska insatser. All den glädje han spred. Den kreativitet han utstrålade.

Jodå. Man kan sörja en människa man aldrig har varit i närheten av.

Förhoppningsvis får Michael Jackson nu äntligen lite frid.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till R.I.P. Michael Jackson

  1. Claes Petersson skriver:

    Jackson var väl en flitigt förekommande gäst i Storstadspuls ?

  2. maasing skriver:

    Nä, tyvärr. Han spelades mycket i Storstadspuls, men besökte oss aldrig…

    Ulo

Kommentera

