Bilsatsning diskade Dresden som världsarv

FN-organet UNESCO har i dagarna tagit ifrån den tyska staden Dresden dess status som världsarv. Det är en unik åtgärd. Bara en enda gång tidigare har ett världsarv berövats sin status.

Det är satsningen på bilism som har gjort att Dresden inte längre är ett världsarv. Närmare bestämt bygget av en fyrfilig bro över floden Elbe, rätt igenom den miljö som ger Dresden mycket av dess unika karaktär.

Dresden är en av Europas verkliga kulturskatter, trots att mycket av staden pulvriserades av vad som måste beskrivas som rena terrorbombningar av de allierade. Tyskland hade i praktiken förlorat kriget, och bombningarna koncentrerades till den del av staden som helt saknade militär betydelse.

Över 1000 allierade bombplan vräkte sina brandbomber över staden natten mellan den 13 och 14 februari 1945. Man använde sig av bomber som orsakade väldiga eldstormar. Människor som vistades utomhus sögs med väldig kraft in i bränderna.

Hur många som dödades i Dresden denna enda natt vet ingen med säkerhet. Olika historiker uppskattar antalet döda till mellan 35 000 och 135 000.

Nästan alla historiska byggnader i staden blev mer eller mindre allvarligt skadade, men redan 1945 började återuppbyggnaden. År 2005 återinvigdes Frauenkirche sedan historiker och arkeologer hade identifierat sten efter sten i den ruinhög som kyrkan hade förvandlats till.  Mödosamt byggdes kyrkan upp igen, med nästan alla stenar på sina ursprungliga platser. Nu står Frauenkirche som ett mäktigt fredsmonument i hjärtat av Dresden.

Efter kriget har Dresden varit något av ett kulturellt bålverk.

Mot den bakgrunden är det obegripligt att stadens styrande är beredda att för bilismen offra det unika kulturlandskap som staden vid Elbe är. Samtidigt som det är bra att UNESCO visar att ett världsarv inte bara hedrar utan också förpliktigar.

Ett världsarv ska vårdas, inte bara användas för att locka turister. Och kultur måste få vara viktigare än bilar.

Samtidigt kan man inte låta bli att fundera över hur Söderleden i Stockholm skulle bedömts av UNESCO. Eller en motorväg rätt igenom det gamla kulturlandskapet på Mälaröarna, väster om Stockholm. Men det är  ju inte heller något världsarv.

Annonser
Det här inlägget postades i Bilism, Dresden, Kulturarv, Unesco, Världsarv. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bilsatsning diskade Dresden som världsarv

  1. Claes Petersson skriver:

    Om man nu ska tycka så synd om tyskarna så kan man väl undra varför de inte själva var intresserade av att få slut på kriget. Dresden har ju blivit en märklig symbol för de allierades ”terrobombining”, men tyskarna var ju helt inställda på att strida till siste man, och Hitler fick också sin Götterdämmerung. Nåja, hela historien med bron är en lång soppa med bråk mellan den tyska federala regeringen som erbjudit stöd för att lägga motorleden i en tunnel och det Saxiska regionstyret som inte ville ha ytterligare förseningar av en motorled som de anser är ytterst nödvändig. Att en UNESCO-listning väger så lätt för lokala politiker i en expansiv region är bara att beklaga för kommande generationer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s