En ny marknadssituation

En helt ny marknadssituation håller på att växa fram i den mer långväga kollektivtrafiken i landet.

Inom flyget har konkurrensen ökat, vilket har gjort livet surt för SAS och bidragit till bolagets ekonomiska problem. SJ kommer att de närmaste åren möta en allt tuffare konkurrens på spåren. Och i förra veckan beslutade regeringen att luckra upp monopolet i färjetrafiken till Gotland.

GotlandIdag drivs Gotlandstrafiken av Destination Gotland och trafiken är upphandlad av Rikstrafiken. Ett krav som rederiet måste uppfylla är att  minst fem gånger per vecka, året runt hålla igång trafiken mellan Gotland och fastlandet. Från 17 juli släpps trafiken fri och kravet på frekvens försvinner.

Regeringens beslut är väl tajmat med politikershowerna i Almedalen och får väl ses som en del i detta Kiviks marknad för politik och lobbyorganisationer. Men det kan bli dyrt för skattebetalarna, och några garantier för att det blir bättre för Gotland finns inte.

Det ena problemet är att Rikstrafikens avtal med Destination Gotland löper till den 31 januari 2015 och är värt ca 400 miljoner kronor om året. I ett slag ändrar nu regeringen förutsättningarna för avtalet. Det riskerar att leda till väldiga skadeståndskrav mot staten från Destination Gotlands sida.

Det andra problemet är att Gotlandstrafiken är så starkt säsongsberoende med en mycket kort och intensiv högsäsong. Kommer någon att verkligen bry sig om att köra trafik under tider då fartygen går nästan tomma? Om inte – ska då staten upphandla sådan trafik? Om så blir fallet är det inte alls säkert att det blir billigare för skattebetalarna än idag.

Men det är spännande att se att Sverigeflyg/Gotlandsflyg i dagarna har aviserat sitt intresse för att köra även färjor. Sverigeflygs hela koncept bygger ju på att man ägs av näringslivet i en region och satsar på att tillgodose just den regionens intressen.  Bolagen inom Sverigeflyg är samtliga virtuella – man äger inga flygplan, har ingen stor administration osv. Istället hyr man in plan och har en enkel bokningssajt på nätet. Det ska bli intressant att se om Sverigeflygs idé går att översätta på sjöfarten.

Inom flyget har Sverigeflyg gett SAS svåra bekymmer. Härnäst tycks SJ stå på tur. I pipeline hos Sverigeflyg finns nämligen också tågtrafiik, när konkurrensen på spåren i en nära framtid släpps helt fri. I första hand är man intresserad av Sundsvall – Stockholm och Växjö – Stockholm, dvs sträckor där flygets konkurrenskraft redan är vingklippt.

ExpressbussarDå kan vi räkna med att också expressbussbolagen går tuffare tider till mötes. Ty med ett Sverigeflyg även på spåren kommer expressbussarna att mötas av en helt annan konkurrenssituation än idag. De tågsträckor som Sverigeflyg nu tittar på är ju klassisk expressbussmark.

Dessutom har Sverigeflyg aviserat att man ska starta egen busstrafik i Blekinge…

Annonser
Det här inlägget postades i Åsa Torstensson, Expressbussar, Flyg, Gotland, Järnvägar, Kollektivtrafik, Regeringen, SAS, Sjöfart. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s