Från tre procent till fördubbling…?

SIKAbuss

Lockar inte nöjda kunder att resa mer?

Igår, mitt under den åsiktsversionen av Kiviks marknad som Almedalsveckan på Gotland utgör, kom SIKA med sin utförliga redovisning av kollektivtrafikens utveckling under 2008.

Resandet med kollektivtrafiken i landet ökade från 2007 till 2008 med tre procent. Det är bra, men knappast imponerande. Och alldeles för lite för att ligga i fas med branschens ambitioner om en fördubblad marknadsandel.

Anmärkningsvärt är att utvecklingen i Stockholms län är klart svagare än för riket i sin helhet. Det är ett stort problem i fördubblingsarbetet, eftersom länet svarar för mer än hälften av alla kollektivresor i landet.

Halkar utvecklingen i Stockholms län efter finns det inte en chans att fördubblingsmålet kan uppnås – sen må invånarna i Västerbotten, Värmland, Dalarna eller Småland välla till kollektivtrafiken. Det betyder inte att man nedvärderar t ex Värmlands fantastiska resandeökning om 24 procent – till stor del tack vare de satsningar som Karlstadsbuss har gjort.

Men fighten om fördubblingen måste vinnas i storstadområdena, och då främst i Stockholms län.

Ännu mer illavarslande är att antalet/invånare med kollektivtrafiken faktiskt har minskat. Visserligen bara från 350 till 347 resor/invånare/år, men ändå. Det tyder på att kollektivtrafikens marknadsandel i Stockholms län kan ha minskat i stället för att ha ökat.

Samtidigt visar kollektivtrafikbarometern att Stockholmarna blir allt mer nöjda med sin kollektivtrafik. Men ökad kundnöjdhet tycks inte leda till ett ökat resande.

Det reser också ett frågetecken över den förestående omregleringen av kollektivtrafiken: kommer omregleringen att leda till en ökad marknadsandel, när allt nöjdare kunder i den viktigaste regionen väljer att resa mindre med kollektivtrafiken? Hur går det då med argumenten om att en omfattande omreglering är själva förutsättningen för nöjdare kunder och ett ökat resande?

”Kommunikationsminister” i Stockholms län är trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m). Han är också ordförande för Svensk Kollektivtrafik som aktivt driver branschens fördubblingsprojekt.

Visst vore det intressant att höra hans analys av utvecklingen och framtiden?

Annonser
Det här inlägget postades i Avreglering, Kollektivtrafik, Svensk Kollektivtrafik, trafikpolitik. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s