SJ försämrar halvdan resegaranti

SJbild

Snart blir det sämre för resenärerna när SJ inte klarar tiderna. Foto: Kasper Dudzik.

Den 10 oktober försämrar SJ villkoren för resenärerna – och skyller försämringen på EU.  SJ talar om att man anpassar sig efter ett EU-direktiv (EG-förordning 1371/2007).

Istället för att som idag vid förseningar kompensera resenärerna med ett värdebevis inför SJ kontant ersättning. Hittills har resenärerna kompenserats med ett värdebevis som vid köp av ny tågbiljett motsvarar priset för biljetten för den misslyckade resan.

En försening på 60-119 minuter medger en återbetalning på 25 procent av biljettens pris. En försening på 120 minuter eller mer medger en återbetalning på 50 procent av biljettens pris. Idag kan resenärer på kortare sträckor få kompensation redan vid förseningar på 20 minuter. Så icke i framtiden.

Med den nya restidsgarantin placerar sig SJ i en suverän jumboklass i svensk kollektivtrafik. ”Garantin” är avsevärt sämre än vad landets trafikhuvudmän erbjuder sina kunder.  För många resenärer ställer en försening på en à två timmar till stora problem och ofta även stora kostnader.  Det gäller i synnerhet människor som reser i arbetet eller pendlar till eller från jobb eller studier. Då är en kompensation på 25 procent av biljettpriset en futtig kompensation.

Och för den som reser exempelvis mellan Stockholm och Göteborg för att delta i ett möte blir resan nästan alltid helt meningslös vid stora förseningar. SJ:s plåster på såren blir 25 – 50 procent av biljettpriset. Det handlar i bästa fall om några hundralappar. Så värderar alltså SJ sina resenärers tid.

Att skylla på EU är rent trams från SJ:s sida. EU-reglerna är minimikrav. Men det är faktiskt fullt tillåtet att erbjuda kunderna bättre service än miniminivån. Och tanken med EU-reglerna var knappast att försämra för resenärerna, utan att förbättra på de håll i Europa där järnvägsföretagen behandlar sina kunder ännu sämre än SJ.

Redan tidigare var SJ:s restidsgaranti rätt klen, jämfört med trafikhuvudmännens. Nu har man tydligt uttalat att man inte vill ta ansvar för en service som är ett enda snäpp bättre än vad man piskas till av lagar och regler. Det är beklämmande.

Om nu SJ inte anser sig ha lust eller råd att i kontanter betala mer än 25 – 50 procent av biljettpriset vid stora förseningar skulle man väl ändå kunna kosta på sig att erbjuda ett värdebevis på hela biljettpriset som alternativ till den drabbade resenär som så önskar.

Frågqan är om det inte är dags för en resenärsombudsman med rejäla sanktionsmöjligheter inom svensk kollektivtrafik.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till SJ försämrar halvdan resegaranti

  1. Andreas skriver:

    Håller helt med, Jag Pendlar mellan Enköping och Sunbyberg varje dag för att komma till jobbet och tågen är försenade mer än 20 minuter minst 1 gång i månaden, betalar 2600:- i månaden för att resa och nu får jag ingen ersätting alls då det ytters sällan är 1 timme försenat.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s