700 miljoner i otillåtet statsstöd lyfte Arriva i Norden

Arrivabuss

Arriva har hälften av marknaden för kollektivtrafik med buss i Danmark. Lyftet kom när man tog över statliga Combus för 100 kronor. Innan dess hade Combus tagit emot 700 miljoner svenska kronor i otillåtet statsstöd.

I veckan slog EU-kommissionen fast att den danska staten under åren 1999 – 2001  slantade upp 475 miljoner danska kronor (700 miljoner SEK) i otillåtet statsstöd till det dåvarande statliga bussbolaget Combus.

Det är en hyfsad slant.

För den brittiska transportjätten Arriva innebar mångmiljonrullningen ett rejält lyft i Norden. Sedan den danska staten hade öppnat ymnighetshornet och låtit miljonerna rulla i det nerkörda och konkurshotade bussföretaget kunde Arriva köpa rubbet år 2001 sedan de danska skattebetalarna hade sanerat Combus ekonomi.

Prislappen blev modest. Futtiga hundra danska kronor betalade Arriva för Combus.

Och vips blev Arriva en jätteaktör inom dansk kollektivtrafik. Där etablerade man sig för första gången 1997. Men hundralappen till den danska staten gjorde i ett slag Arriva till det största bussföretaget i vårt södra grannland. Nu har man 50 procents marknadsandel i dansk kollektivtrafik på väg.

Det får sägas vara en rätt juste utdelning på hundra kronor.

Inte nog med det. Sedan man med de sjuhundra skattemiljonerna i ryggen blivit störst i Danmark satte Arriva igång med att expandera på allvar även i Sverige.

Combus var en gång de danska statsbanornas bussföretag, men blev senare direkt ägt av den danska staten. Bolaget växte kraftigt genom att lägga extremt låga bud i trafikupphandlingar, vilket ledde till stora förluster.

Så gick det som det gick. Skattemiljon efter skattemiljon fick pumpas in i företaget. Enligt en rapport från den danska riksrevisionen 2002 hade Combus under de sex år som man funnits till, 1995 – 2001, kostat den danska staten en sammanlagd förlust på 672 miljoner danska kronor (= en miljard SEK)!

Men för Arriva blev det hela alltså ett klipp.

Även Connex (numera Veolia Transport) var med och delade på Combus. Men det gick inte så bra. Veolia fick ingen styrsel på sin danska verksamhet och drog sig slokörad ur landet 2007. Då hade Veolia (dvs Connex) 640 bussar, 1700 anställda och 21 procents marknadsandel i Danmark. Det företag som tog över rubbet var – Arriva!

Till de pikanta detaljerna hör att svenska Swebus, som på 90-talet gav sig ut på en misslyckad nordisk tillväxtrond, 1997 hade sålt sin problemfyllda danska verksamhet till just Combus…

Och häromdagen kom alltså EU-kommissionens beslut att en stor del av de skattemiljoner som pumpats in i Combus utgör otillåtet statsstöd. Pengarna ska betalas tillbaka till den danska staten.

Så nu väntar nästa huggsexa: Vem ska betala?

Sedel

En hundralapp var vad Arriva betalade för Combus. Med det blev man störst i dansk kollektivtrafik och fick en rejäl plattform för expansionen i Sverige.

Arriva slår ifrån sig, trots att man formellt är ägare till Combus, även om Combus inte bedriver någon trafik. Arriva anser att man i sitt köpeavtal med den danska staten har garderat sig mot den här typen av ekonomiska smällar. Det får väl tolkas som att både Arriva och den danska staten redan när affären gjordes upp visste att man var ute i tassemarkerna, i en juridisk gråzon.

Resultatet kan alltså mycket väl bli att de danska skattebetalarna får se sig blåsta på alla miljonerna i den skandalösa affären.

Sen kan man räkna med en lång rad skadeståndskrav från mindre bussföretag i Danmark, eftersom det olovliga statsstödet gjorde det möjligt för Combus att dumpa marknaden i upphandlingar, och därmed snedvrida konkurrensen.

Till saken hör också att den danska motsvarigheten till BR, Danske Busvognmænd, sprack som en följd av affären. Storföretagen med Arriva och Connex i spetsen hoppade av, sedan branschorganisationen hade gått till EU för att klaga över hanteringen av Combusaffären. Så kan det gå när storföretagen i en organisation hamnar på en annan linje än de många små, och organisationen hävdar de mindre företagens intressen.

Är det någon som tycker sig finna paralleller mellan Combus och en del kommunägda svenska bussföretag: Göteborgs Spårvägars bussverksamhet, Borås Lokaltrafik, Gamla Uppsalabuss… ?

Senast misslyckades Göteborg med att hitta köpare till sitt förlusttyngda och problemfyllda bussbolag. Å andra sidan ville väl kommunen förmodligen ha mer än hundra spänn för det. Fast frågan är om det är värt mer än så.

Och är det någon som vet hur mycket skattemedel som på olika vägar pumpas in i dessa företag och därmed snedvrider konkurrensen?

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 700 miljoner i otillåtet statsstöd lyfte Arriva i Norden

  1. Jonas skriver:

    Eller vad sägs om Stockholms lokaltrafik SL som knoppade av flygbussarna till några av dess chefer för en spottstyver. Efter ett par år kom Veolia och slantade upp flera hundra miljoner till de nya ägarna som under tiden piffat upp bolaget. Som lök på laxen blev en av huvudägarens söner vd på Flygbussarna, och han sitter där än idag…

    • bsten skriver:

      Tack för en bra blogg!!

      Swebus förlorade i år all region- och stadstrafik i södra Halland (har tidigare tappat skoltrafik) och Arriva (ja just det…) och ett par andra bolag tar över nästa år. Förmodligen försvinner expressbussarna härifrån också. Vad många timanställda kommer att sakna är mångsidigheten som fanns hos Swebus, att kunna växla mellan olika uppgifter, t ex expressbussar, skolkörningar, beställningar, butikstjänst etc etc.

      Normalt vill ju ett bolag inte att en förare ska köra mer än i just det bolaget. Hur gör man för att få körningar/jobb även hos andra bolag, som timanställd alltså? Går det på något sätt att ansluta sig till ett bemanningsföretag? Kan en arbetsgivare (läs: Arriva) säga något då?

      Förslag mottages med tacksacksamhet.

      • Jonas skriver:

        Det är ganska vanligt att timanställda förare kör för flera olika bussföretag på samma gång. Kan förarens inte erbjudas heltidstjänster så är det ju inte orimligt att föraren kan jobba även hos något annat företag så länge som det inte innebär skada för det första företaget. Vad som räknas som skada är ju helt subjektivt och visst kan en ökad konkurens leda till problem där. Den som har heltidstjänst är dock enligt någon slags praxis helt och hållet förhindrad att köra för flera bolag, men där sätter väl kollektivavtalen och arbetstidsregler stopp för allt för vidlyftiga extraknäck ändå.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s