Fördubbling och otrygghet

Nattbuss

Bara hälften av kvinnorna i Storstockholm känner sig trygga på väg till eller från hållplatsen. Hur ska man fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel, när hälften av halva marknaden ryser inför vägen till hållplatsen?

Kollektivtrafikens marknadsandel ska fördubblas till 2020. Hittills har ju kollektivtrafiken tappat marknadsandelar, trots ett ökat kollektivresande.

Att vända på den utvecklingen är ett oerhört ambitiöst mål. Men frågan är om branschen själv sitter inne med de viktigaste medlen för att nå målet.

Själv tror jag inte det.

Branschen kan göra mycket, och mycket behöver göras: Utvecklingstrycket i branschen måste ökas, samarbetet förbättras, produktionsorienteringen ersättas en serviceinriktning, information och biljettköp måste bli enklare osv.

Men även om det finns en stor utvecklingspotential i branschen måste vi komma ihåg att vi faktiskt inte har någon dålig kollektivtrafik här i landet. Däremot skulle det kunna bli både mer och bättre trafik för samma pengar som idag.

Det är främst i de större städerna som kampen för en fördubblad marknadsandel måste vinnas. Det är där volymerna finns, både idag och i framtiden. På mindre orter och på stora delar av landsbygden finns det i praktiken ingen större utvecklingspotential.

Oavsett branschens insatser finns det ett naturligt utvecklingstak för kollektivtrafiken. Människor (några få nördar undantagna) åker ju inte kollektivt för nöjes skull, utan därför att de behöver förflytta sig från en plats till en annan. Behovet av sådana förflyttningar kan branschen knappast öka nämnvärt. Det vore dessutom inte särskilt bra ur ett annat perspektiv: alla transporter är miljöskadliga.

Att sälja kollektivtrafik är inte som att sälja hamburgare. Det visar de senaste årens erfarenheter från Storstockholm. Där har SL:s kunder under senare år blivit väldigt mycket nöjdare med kollektivtrafiken. Men resandet ökar inte, trots att befolkningen ökar. Kollektivtrafikens marknadsandel sjunker i själva verket.

Vad vi behöver är ett samhälle där behovet av förflyttningar minskar, snarare än ökar.

Det är en fråga om samhällsplanering – och den styrs inte av branschen. Lika lite som branschen i någon större utsträckning kan påverka framkomligheten på gator och spår. Ändå är framkomligheten avgörande för att kollektivtrafiken ska vara konkurrenskraftig och erbjuda tillräckligt snabba resor för att locka fler bilister.

Framkomligheten styr också tidhållningen – och att bussar och tåg går i tid är den absolut viktigaste kvalitetsfaktorn för resenärerna enligt vårens stora kvalitetsundersökning från Storstockholms Lokaltrafik, SL.

Framkomlighet i städerna kan bara åstadkommas genom åtgärder i infrastrukturen och restriktioner på bilismen. Några andra vägar finns inte. Infrastrukturen kräver stora pengar, restriktioner på bilismen kräver politiskt mod. Men varken pengar eller politiskt mod är ju någon överskottsvara idag…

Ett annat exempel på ett viktigt område som branschen själv inte har full kontroll över är trygghet och otrygghet. Undersökningar visar att väldigt många, framför allt kvinnor, avstår från att resa kollektivt på kvällarna därför att de känner sig otrygga. Oftast är nog trygghetskänslan OK när man väl är ombord på bussen. Men vägen dit är för många en skräckupplevelse.

SL:s siffror visar nämligen att otryggheten upplevs som större på väg till eller från hållplatsen eller stationen. Bara drygt hälften av kvinnorna känner sig trygga på vägen till busshållplatsen och 41 procent känner sig trygga på vägen till tunnelbanan. Hur ska branschen öka denna nyckelgrupps resande när de inte vågar ta sig till hållplatsen?

Så kan man fortsätta att rada upp exempel.

Jag tror att det måste till mycket stora insatser utanför branschen för att man ska ha en chans att nå fördubblingsmålet. Som vanligt ligger bollen hos politikerna.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Fördubbling och otrygghet

  1. Claes Petersson skriver:

    Sakta men säkert verkar det som om Flybycoach få fler passagerare. Idén med att åka 2 för 1 verkar vara ett riktigt lyckokast som går hem bland de prismedvetna som åker med Ryan och Wizzair. På Cityterminalen var det häromdagen köer till eftermiddagsavgångarna, och det känns onekligen som ett trendbrott. Samtidigt är det högsäsong för semesterresandet, så kakan är tillfälligt stor nog att dela för två bolag. Men om trenden håller i sig så kanske uppstickaren från Okvista kan ge Veoliaägda Flygbussarna en rejäl match även på höstkanten. För cheferna på Flygbussarna måste detta vara ett skräckscenario. Om några månader släpper Veolia taget om sin största affär – tunnelbanan. Och det finns säkert en och annan höjdare som gärna ser sin framtid som boss på Flygbussarna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s