Nya vänner för mindre än en hundralapp – eller för några tior

Slanta upp mindre än en hundring och du får en ny vän. OK, det finns inga garantier för ett livslångt förhållande, men man får i alla fall sällskap för en dryg timme. Resten hänger på en själv. Ja, i själva verket kan vänskapen vara så billig som några tior, beroende på hur man utnyttjar den. Det är bara att räkna själv.

Det är på Cityterminalen i Stockholm som den här möjligheten ges. Det billiga priset på vänskapen är en följd av flygbusskriget mellan Stockholm och Skavsta/Västerås.

För en tid sen lanserade uppstickaren Flybycoach sitt senaste (och av allt att döma framgångsrika) vapen i kriget – res två, betala för en. 95 spänn enkel resa, 190 för en retur, dvs snäppet under Flygbussarnas pris om man reser ensam.

Men reser man två hamnar man under halva Flygbussarnas pris (som för övrigt var betydligt högre innan företaget fick konkurrens).

Men hur ska man som ensam resenär kunna utnyttja erbjudandet om två för en?

Enkelt, min käre Watson. Man får väl hitta ett ressällskap. Och som sitt senaste drag har Flybycoach nu placerat ut en liten röd matta vid sina gater på Cityterminalen. Där har man sitt ”Firend´s Corner”.

Där kan den som reser ensam men vill utnyttja kampanjpriset två för en ställa sig för att träffa andra ensamresenärer som också vill utnyttja erbjudandet.

Fiffigt och kul, onekligen. Det är verkligen ingen brist på idéer när entreprenörskapet släpps loss.

Och med tanke på hur många ungdomar som väljer att resa med Ryanair skulle det inte förvåna om en eller annan mer långvarig relation inleds på den lilla röda mattan i Cityterminalen. Nä, det var åldersfascistiskt resonerat. För varför skulle inte också seniorer kunna finna helt nya vänner där? Till priset av mindre än en hundralapp… Och då kommer man hem igen, också.

Där kan alla datingagenturer, kontaktannonser och sajter på internet slänga sig i väggen!

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nya vänner för mindre än en hundralapp – eller för några tior

  1. Jonas skriver:

    Jag var på besök i Cityterminalen idag och kunde bara konstatera att det är mångdubbelt fler som väljer PTS idag än för bara ett par veckor sedan. Och det som händer nu är ju väldigt intressant. Flygbussarna har under flera år agerat genom sin monopolställning. Man har tagit hutlöst betalt för sina biljetter till lågprisflygen – ofta har bussbiljetten till Skavsta överträffat priset för flygbiljetten. Samtidigt har man behandlat resenärerna som boskap där bussarna absolut ska fyllas till sista plats innan bussen avgår. Innan Flygbussarna fick konkurrens så vägrade deras bussförare att sälja biljetter från sina ombordterminaler. Ett av de första direktiven till förarna var att inte längre vägra sälja biljetter på bussen! Men Flygbussarnas malliga inställining kvarstår. Det känns lite som SAS där den malliga och arroganta attityden mot dem som inte råkade åka i business class var (och fortfarande är) betydande. Och istället för att möta den nya konkurrenten med höjd kvalitet så har man satsat på tidernas svartmålningskampanj av PTS och dess chef Leif Svensson personligen. Det snällaste som sägs om Svensson är att han är en brottsling som fick sparken som polis. Och PTS är så konkursmässiga att de inte ens får dieselleveranser! Men PTS kan väl inte vara helt insolvent – alla leasade bussar tyder väl snarare på att de finns dokumenterad finansiell styrka i bolaget? I början verkade det gå riktigt illa för uppstickaren, och Västanhede hoppade av efter bara en månad. Sedan har dock alla kurvor pekat uppåt, och det verkliga genombrottet kom med Två-för-en-kampanjen. Mycket begåvad kampanj vars värde inte bör underskattas. I reklamsammanhang talas ofta om mun-mot-mun metoden. Och bland medvetna konsumenter sprids snabbt ryktet om att man kan åka riktigt billigt om man bara hittar en kompis. Samtidigt lär de som åker flygbussarna känna sig lurade när de luras betala mer än dubbelt så mycket för sina biljetter. Flygbussarnas terminalvärdar på Skavsta lär inte bli särskilt populärara när det visar sig att de faktist lurar folk att åka med det dyrare alternativet. Det blir spännande att se hur detta slutar. Flygbussarnas storsatsning på en massa terminalvärdar och en byråkrati som man ärvde av SL kan snabbt visa sig vara dyrbart nu när man ÄNTLIGEN får lite konkurens.

  2. Claes Petersson skriver:

    Glöm inte att Veolia just nu håller på att sjösätta en stor omorganisering som bland annat gäller Flygbussgruppen Peopele Travel Group. Det ryktas redan om att Veolia inom bara några månader kommer att lägga Flygbusskonceptet inom ramen för varumärket Veolia. Om Flybycoach blir ett reellt hot mot Flygbussarna slutar nog historien med att Veolia lägger ett sockrat kontantbud på hela PTS.

    • Bärlibus skriver:

      Ja inte tror jag att PTS/Fly By Coach låter sig köpas upp av Flygbussarna, dessutom är ju Fly By Coach ett dotterbolag till Ryan Air……

Lämna ett svar till Jonas Avbryt svar