Konkurrensen ökar

Sparlinjen

Konkurrensen ökar i kollektivtrafiken, även till sjöss. Klassiska Djurgårdsfärjan i Stockholm har fått konkurrens av Sparlinjen som tar tio kronor mindre för enkelbiljetten än Djurgårdsfärjan.

Så här års har Stockholmsområdet en omfattande kollektivtrafik på vattnet. Landstingsägda Waxholmsbolaget, som är trafikhuvudman för skärgårdstrafiken, dominerar.  Själva trafiken upphandlas och sköts av entreprenörer, precis som trafikhuvudmännen upphandlar t ex busstrafik.

Den mest kända av Waxholmsbolagets linjer är klassikern Djurgårdsfärjan, som för övrigt körs av Blidösundsbolaget och som trafikerar rutten Slussen – Allmänna Gränd.

Helt diskret har nu denna färjelinjernas färjelinje fått konkurrens av uppstickaren Sparlinjen som lägger till 25 meter från Djurgårdsfärjorna. En enkelbiljett med Sparlinjen kostar 30:-, medan Djurgårdsfärjan tar 40:-. Fast på Djurgårdsfärjan gäller SL:s periodkort. Det är inte fallet med Sparlinjen.

Men det tycks inte hindra många turister från att välja uppstickaren istället för Djurgårdsfärjan och spara en tia. Dessutom är Sparlinjens angöringsplats vid Slussen strategiskt placerad, ungefär där kön till Djurgårdsfärjan brukar sluta på veckosluten. Företaget är också aktivt när det gäller att vinna resenärer.

Ett slags Flybycoach, med andra ord. Fast till sjöss.

Tiderna förändras och konkurrensen ökar.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Konkurrensen ökar

  1. erik skriver:

    Trevligt med konkurens, framförallt FlyByCoach som är en riktig vitamininjektion i en ganska stel sektor som svensk bussbranch idag är. Det som slår mig dock är att massmedia visar så litet intresse för vad som händer. Om man googlar FlyByCoach så finns egentligen bara träffar för det tillfälle då Flygbussarnas vd gick ut och berättade om att PTS hade planer att trafikera Stockholm-Skavsta med strajpade bussar. Och denna blog verkar vara den enda som kontinuerligt följer kampen mellan David och Goliat. Att FlyByCoach innebär något nytt i hela kollektivtrafiken verkar därmed gå de flesta förbi. Tyvärr.

  2. toomas rais skriver:

    Hej det kommer ett nytt fartyg nu i sommar som kommer att köra under sparlinjens ”flagg” nämligen Grönalundsfärjan med kapacitet 300 passagerare här kan man även ta cykeln ombord gratis till skillnad från Djurgårdsfärjorna där en cykel kostar 40 kr att ta med ombord-Hälsn Toomas Rais VD Sparlinjen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s