Slutet nära för Veolia Transport – mer statligt i kollektivtrafiken?

Nottingham

Transdev kör bl a spårvagnarna i Nottingham.

Veolia Transport, fd Connex, kan vara på väg att försvinna, i alla fall så som vi lärt känna företaget här i Sverige.

Under de senaste veckorna har internationell affärspress och fackpress inom kollektivtrafiksektorn allt oftare rapporterat om förhandlingar om ett samgående mellan Veolia och en annan global transportjätte med franska rötter, Transdev.

Om planerna blir av kommer en global transportgigant att bildas. Transdev har trafik i Storbritannien, Frankrike, Portugal, Italien, Tyskland och Australien. Siffrorna talar för sig själva: man har 750 spårvagnar, 7200 bussar, 21 färjor, trafikerar flera tunnelbanor och har 21600 anställda.

Veolia Transport är större och finns i fler länder i tre världsdelar: man har drygt 80000 anställda i 39 länder.

Det är svårt att bedöma vad ett samgående kommer att betyda, mer än att franska skmattebetalare kommer att vara med och driva mer kollektivtrafik än idag i andra länder. Lokaltrafiken i Paris, RATP, äger nämligen drygt 25 procent av Transdev. Resten ägs av den statliga banken Caisse de Depots.

Här i Sverige skulle affären innebära att vi skulle få ett än större utländskt statligt inflytande på kollektivtrafiken. Vi har ju redan norska Nettbuss på plats i form av bla Orusttrafiken (ägs av norska statsbanorna, NSB), liksom NSB genom Tågkompaniet och de danska statsbanorna DSB i Öresundstågen, för att nämna några exempel.

Hur mindre svenska bussföretag i framtiden ska kunna hävda sig mot dessa hel- eller halvstatliga jättar på en marknad med öppnare konkurrens är lätt att gissa.

Blazefield

Entreprenörsledda Blazefield Holdings i Storbritannien ägs numera av Transdev, men sköts av de tidigare ägarna.

Mellan Transdev och Veolia finns också en viktig skillnad.

Medan Veolia (och tidigare Connex) alltid har trivts bäst på skyddade marknader har Transdev en  stor erfarenhet av att verka på en riktigt avreglerad marknad, den brittiska. Veolia, däremot, har mest gillat att jobba på marknader där trafiken upphandlas då och då, men där man slipper irriterande konkurrenter i vardagen. Ungefär som den svenska marknaden.

Transdev, däremot kan båda typerna av marknad. Och man är ofta kreativ och vårdar framgångsrika företag som man köper, istället för att pressa in dem i någon mall vilket Veolia (och andra företag) inte sällan gör.

Så har man t ex låtit framgångsrika Blazefield Holdings i England utveckla nya, framgångsrika koncept som utvecklar busstrafik i konkurrens med privatbilen.

Veolia, i form av Connex, åkte i början av 2000-talet med dunder och brak ut från den brittiska järnvägsmarknaden efter ett praktfiasko. De senaste åren har man börjat med busstrafik i Storbritannien, men är där alltjämt en rätt blygsam aktör. Ungefär som man är på väg att bli även här i Sverige. Åtminstone tills vidare.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Slutet nära för Veolia Transport – mer statligt i kollektivtrafiken?

  1. Jonas skriver:

    Skavsta flygplats har nu skrivit avtal med PTS som bland annat ger PTS rätt att sälja biljetter även i terminalen. Veolia-Flygbussarna protesterar och funderar på allvar att stämma Skavsta för avtalsbrott.

  2. Claes Petersson skriver:

    Priskriget mellan PTS och Flygbussarna går nu in på sin fjärde månad. Allt började med att Ryanair erbjutit sig att sälja Flygbussarnas biljetter på inkommande flyg och även redan då passagerarna checkade in på sina avgångsflygplatser. Kruxet var att Ryanair begärde 25% av biljettintäkterna som en sorts kommission. Micke Bergkvist, vd på Flygbussarna gjorde då en dyrbar tabbe – istället för att förhandla ned kommissionen till Ryanair till exempelvis 15% så lutade han sig tillbaka och avvisade budet genom ett pressmeddelande. Det skulle nämligen vara alltför dyrt att betala kommissionen. Att Flygbussarna däremot har råd att gå in i ett mångdubbelt dyrare priskrig är en annan femma. Och nu är vi inne på den fjärde månaden av priskrig. Flygbussarnas sommakampanj förlängs hela tiden. Samtidigt har Ryanair börjat sälja PTS biljetter 2 för 1 på inkommande flyg och de priskänsliga lågprisresenärerna styr plötsligt sin kosa till Flygbussarnas konkurent. Skavsta Airport har dessutom som blixt från klar himmel ändrat reglerna för all busstrafik på flygplatsen så att det ska bli mer rättvist. Och Flygbussarna hotar med domtstol! Hur länge kan Micke Bergkvist få sitta kvar och missköta Flygbussarna? Hur länge har Veolia råd att ha honom kvar?

    • BussKalle skriver:

      Sedan Flybycoach fick rätt att sälja biljetter i Skavsta terminalen har bolaget satt upp ett biljettbord precis bredvid Veolia/Flygbussarnas kur. Alla resenärer som kommer ut ur tullen möts av detta bord och kampanjen två för en. För Veolia/Flygbussarna har detta blivit en katastrof. Antalet resande sjunker som en sten för Flygbussarna. För bara några veckor sedan skrattade en hel bransch över PTS:s misslyckande. Nu får PTS en välförtjänt revansch. Och det är ju märkligt hur Veolia nu snabbt låter en av sina viktigaste och lönsammaste affärer rinna dem ur händerna. Håller helt med om att Mikael Bergkvist borde få sparken. Han måste vara en av de sämsta vd som ett företag kan ha. Bolaget tappar snabbt greppet om Skavsta – och Mikael Bergkvist är helt passiv. Samma sak i Cityterminalen där Flybussarna verkar ha flyttat tillbaka sina positioner och nästan skäker bort passagerarna till Flybycoach. Nu ryktas det åter om att Flygbussarna kommer att damma av en tidigare plan att snabbt anpassa antalet avgångar till den sjunkande efterfrågan samt varsla ca 10 förare om avsked. Det är syndikalisterna som säger sig sitta på informationen, men de har haft fel förrut. Frågan är dock om inte verkligheten börjar hinna ifatt det malliga cheferna på Veolia/Flygbussarna.

  3. Kenzo skriver:

    Fascinerande skådespel. Helt klart att Flygbussarna (Veolia) uppenbart har
    fått det ganska hett om öronen.

    Nu har ju även SL dragit igång en helt ny direktlinje (dock fortfarande bara
    nattetid) som går sträckan Stockholm C och Arlanda, tämligen direkt också.

    Det ska bli spännande och se vad som händer när ArlandaExpress tvingas
    dela med sig av plattformsutrymmet, ja då både SL och UL är intresserade
    att börja köra Pendeltåg till/från Arlanda.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s