Omvända roller i flygbusskriget

Flybycoach

När Flybycoach tidigare i sommar lanserade sitt erbjudande två för en började resenärerna strömma till.

Mycket tyder på att maktförhållandena i flygbusskriget mellan Stockholm och Skavsta resp Västerås har förskjutits radikalt under sommaren. Kanske mer än någon hade väntat sig på de få månader som kriget har rasat.

Uppstickaren Flybycoach tycks av allt att döma ha kapat åt sig en mycket stor del av marknaden, sedan man mitt i sommaren gick ut med sin två-för-enkampanj. Den tidigare frostiga inställningen från Skavsta flygplats gentemot Flybycoach har av allt att döma också ändrats i grunden, så att företaget nu får ha en egen biljettförsäljning inne i flygplatsens ankomsthall. Flybycoach har också dragit tillbaka sin anmälan till Konkurrensverket.

Bekanta har berättat för mig om långa köer till Flybycoach biljettförsäljning på Skavsta och i Cityterminalen, medan leden av resenärer med Flygbussarna tycks glesna allt mer.

Även när det gäller hållplatslägen och annat har inställningen från Skavsta flygplats förändrats i grunden.

Om några veckor kommer Ryanair att börja sälja Flybycoach bussbiljetter ombord på sina flyg. Flybycoach har nu också ett samarbetsavtal med det andra stora lågprisbolaget som trafikerar de båda flygplatserna Västerås och Skavsta, Wizzair. Det lär nog sätta ytterligare press på Flygbussarna som nu ser intäkterna rasa på sin tidigare guldlinje.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Omvända roller i flygbusskriget

  1. Jonas skriver:

    Att Flygbussarna har problem visar väl bara att de från och med den 7 augusti kl 1500 kopierat Flybycoachs kampanj åk 2-för-1. Det är tydligen ont om nya kreativa ideer när man måste kopiera konkurentens prisplan rakt av. Och Flybussarnas enhetschef Hybinette har kallats in från semester och tillbringade hela arbetsdagen på Skavsta… Med tanke på Flygbussarnas omkostnader i form av terminalvärdar och en administration som snarare påminner om lokaltrafikledningen i en större stad så kan priskriget snabbt bli ett problem.

  2. Jocke skriver:

    Det djävligaste i hela den här historien är hur Flybussarna i många år helt ohämmat har utnyttjat sin monopolställning till att ta ett rejält överpris för bussresor till just lågprisflyget. Inte konstigt att Ryanair tappar tålamodet med Flygbussarna och inleder samarbete med Flygbussarnas värsta konkurrent. Hoppas att Mr Svensson håller ut mot jätten Flygbussarna. Detta liknar helt klart Davids kamp mot Goliat. Och hur den historien slutade vet vi ju alla.

  3. Jonas skriver:

    Flygbussarna tar alltså 85kr för två personer mellan Cityterminalen och Skavsta, vilket väl ligger något under PTS som tar 95 för en enkelbiljett som kan användas av två personer. Flygbussarna har dock haft så brottom med beslutet att man inte hunnit att lägga in kampanjen på bussarnas biljettmaskiner eller hos säljombuden. Bara på biljettdisken i Cityterminalen och Skavsta säljs dessa biljetter, så visst finns det fog att tala om panik eller sent uppvaknande.

  4. Adam skriver:

    Flybycoach hade en mycket svag start. Men jag är övertygad om att Flybycoach nu har en jättechans att slå ut Flygbussarna FAC från Skavsta och Västerås. FAC har stora fasta kostnader, en relativt inkompetent ledningsgrupp och en helt frånvarande ägare i Veolia. Jämför detta med ett litet nystartat företag där ägarna är direkt involverade i den operativa driften, kostnaderna slimmade enligt småländsk beprövat gnetande (Gnosjö-Carlsson). Ytterligare viktig skillnad är att Flybycoach har direktkontakt med flygbolagen Ryanair och Wizzair – något som FAC otroligt nog har försummat. När nu FAC ger sig in i ett meningslöst priskrig med en konkurrent som garanterar lägsta pris börjar man undra hur det står till med ledarskapet vid Flygbussarna. Vart tog det fina varumärket och servicen som FAC alltid skryter om vägen? Redan nu finns färska indikationer på att FAC hade röda siffror för Skavsta-trafiken under juli (och var först i slutet av den månaden som Flybycoach plötsligt lyckades ta marknadsandelar). Helt sannolikt kommer FAC att göra ett riktigt dåligt resultat på Skavsta för augusti. Och man kan undra hur länge Veolia har tålamod med att se hur pengarna rinner iväg på en busslinje som tidigare ansågs garantera FAC:s framtid då Arlanda sett sina bästa dagar.

  5. bärlibus skriver:

    Något intressant hände i går eftermiddag på Skavsta. Fac hade stannat och släppt av folk och sedan parkerat på gamla avsläppet där man inte får stanna längre, numera släpper vi av på våra egna hållplatser. Parkeringsvärden stod hos Flygbussarna och fikade och brydde sig inte alls om denna felparkerade buss. Hade jag ställt min Ryan Air buss där hade det blivit liv i luckan…. Tog upp min mobil och fotade bussen. Det var tydligen inte alls populärt för då kom minsann Parkeringsvärden rusade och frågade vad jag gjorde med min mobil………..?????????? Informerade henne om att vad jag gör med min mobil har hon inte med att göra. Men det hade jag visst, hon blev mer eller mindre otrevlig, jag var väl inte i heller den trevligaste men hallå????? Hon hade visst det minsann med att göra med vad jag gör med min mobil. Började gå där i från men hon inssisterade. Den aktuella bussen fick visst stå där (Trots texten: Gäller även bussar). Hon var så uppe i att jag faktiskt inte fick lov att göra som jag gjorde och det var minsann hennes plikt som parkeringsvärd att tala om detta för mig att hon inte märkte att jag återligen tog upp min mobil och spelade in detta samtal. Efter ett tag när hon äntligen bestämde sig för att gå sin väg och jag gick bort till vår buss kom bussföraren av den aktuella bussen fram till mig och frågade mer eller mindre otrevligt om det var jag som ringde??????????? Vadå undrade jag. Men han undrade om det var jag som ringde. Upplyste denna man om att om och vem jag ringer med min privata mobil har han inte med att göra. Angående parkerigen svarade han att man visst fick stå där för han står minsann innan skylten….
    Jag tror nog att jag tycker lite synd om dessa personer för de måste ju uppenbarligen ha problem……

    • Claes Petersson skriver:

      Jag tycker att Skavsta borde skylta upp lite bättre. Att man inte får stanna vid avsläppet är inte helt klart skyltat. Det finns ingen formell stoppförbudsskylt, utan den skyltning som finns är ett plastinbakat papper som är påtejpat på en orange plastkon. Det är tydligen allt som landets tredje största flygplats har råd med… Denna kon står dessutom halvvägs mot slutet av den gamla avstigningshållplatsen. Det finns tydligen omdömeslösa förare på FAC, men att terminalvärden Singh som jobbade igår inte brydde sig förvånar mig. Han måste ha haft mycket annat att tänka på under eftermiddagsstressen.

  6. maasing skriver:

    Hej,

    Det bästa är väl att anmäla eventuella problem till flygplatsledningen, som säkert är angelägen om att det ska vara ordning och reda på platsen och att gällande regler följs. De blir säkert inte lessna för eventuell dokumentation.

  7. bärlibus skriver:

    Bild på buss skickades till Leif Svenssons mobil varpå han ringde upp mig och problemet skulle omedelbart vidarebefodras så jag tror nog att Skavstas Flygplatsledning samt FAC´s ledning vet vad som händer och sker.

    • frukostpigg skriver:

      Varför kan ni inte samarbeta som kollegor, trots allt är väl alla bussförare, varför ska det, som det verkar, behöva bli ett slagfält!?

      • Jonas skriver:

        Det spännda läget har väl piskats upp av diverse chefer som fått kalla fötter. Men det finns faktiskt några flygbussförare som är väldigt vänliga och hjälpsamma mot Flybycoachs förare och ställt upp när deras passerkort inte funkat på morgonen och lämnat utrymme för uppställning i den ganska trånga Cityterminalen osv.

  8. Don Quijote skriver:

    Bästa ”bärlibus”,

    Vad är det för barnslig och larvig attityd att fota FAC´s buss och sen skicka hem bilden till ”pappa”? Vad var det i situationen som gjorde att du kände dig kränkt över denna marginella handling att släppa av passagerare på ”gamla avsläppet”?
    Som man bemöter andra blir man själv bemött – så visa lite mer kollegialitet så blir det säkert trevligare för dig att arbeta tillsammans med övriga förare och personal på Skavsta!

  9. bärlibus skriver:

    Problemet är ibland att om man säger till Flygbussförare att de inte får stå där, exempelvis på FlyByCoach hållplatser får man bara en spydig kommentar tillbaka att man ska skita i detta eller att jag är inte rädd för dig osv. Vad gör man då????
    Tycker att det hade varit lite trevligare om vi hade sett varandra som kollegor och kunnat betätt sig som folk, blir ju lite roligare då så att säga. Problemet kan nog vara att innan har Flygbussarna haft Skavsta för sig skälva och sedan FlyByCoach kom in i bilden är det inte så längre samt att nu finns det regler att rätta sig efter. Är kanske lite svårt för en del som då i stället blir lite spydiga. Gladast att FlyByCoach finns är nog trots allt resenärerna……………..

Kommentera

