Ur spår! Här kommer trafikpolitiken!

Veoliatåg

De ska betala mer, vill regeringen. Resenärer på Veolias Lapplandståget. Foto: Veolia Transport.

I morse kom flygbolaget SAS med sin kvartalsrapport. Miljarderna fortsätter att forsa ut ur det halvstatliga flygbolaget.

Nya besparingsåtgärder i flermiljardsklassen aviseras av företagsledningen. Ytterligare ett par tusen medarbetare blir av med sina jobb. Lönerna för dem som får jobba kvar (nåja, löner, pensioner, förmåner mm) ska ner med mellan 10 och 20 procent. Företaget ska kunna flytta produktionen från land till land, allt eftersom det är billigare i det ena eller andra landet.

Så illa är det nu alltså för SAS. Det är inte många år sedan som Ryanair fick utstå spott och spe därför att man hade baser i de baltiska länderna och därifrån bemannade flyg ut från Skavsta. Nu kommer SAS att tillämpa samma princip, även om det än så länge tycks handla om att flytta jobben inom Norden.

Det är inte många månader sedan som näringsminister Maud Olofsson pumpade in färska skattemiljarder i SAS med motiveringen att företaget ”hade en affärsplan som hon trodde på”. Snart är det förmodligen dags igen. Utan friska pengar hotar en kraschlandning för det vanskötta flygbolaget.

Samtidigt är regeringen enligt SR:s ekoredaktion beredd att höja banavgifterna, alltså de avgifter som tågbolagen får betala till Banverket för att få köra på rälsen. Enligt Banverket är det aktuellt med en dryg fördubbling under en tioårsperiod. Det betyder sju miljarder extra i banavgifter, pengar som naturligtvis resenärerna i slutändan får betala.

Godstrafiken på järnväg kommer också att drabbas, till förmån för lastbilarna.

Det är bisarrt, i ett läge när ambitionerna är att få mer av det långväga resandet överflyttat från flyg till tåg. Än mer bisarrt är det när man tänker på att regeringen inte vill höja kilometerskatten för den tunga lastbilstrafiken.

Åsa Torstenssons kompisar på näringsdepartementet ser dock inget bisarrt i det hela.

– Vi tror att det är fullt rimligt att fördubbla avgifterna över några års tid, säger Torstenssons högra hand, statssekreterare Leif Zetterberg, till Ekot.

Samtidigt har regeringen av allt att döma begravt alla tankar på att göra det möjligt för arbetsgivare att bekosta anställdas kollektivtrafikkort utan att dessa därför förmånsbeskattas.

Den som är konspiratoriskt lagd kan ju fundera på sambandet mellan att regeringen pumpar in miljarder i miljöboven SAS, samtidigt som man vill plocka ännu fler miljarder från det betydligt mindre miljöskadliga tåget. Samtidigt som man inte med det enklaste av alla medel vill stimulera människor att i sina arbetsresor ta bussen i stället för bilen…

Ur spår! Här kommer trafikpolitiken!

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Ur spår! Här kommer trafikpolitiken!

  1. Jonas skriver:

    Så har då Flygbussarna kampanjen ”Res 2 för 89kr”. Kampanjen varar bara till slutet av augusti och sedan gäller Res-2-biljetten bara för en person! Det kommer att bli spännande att se hur de som köpt ToR-biljett enligt detta koncept. Används returbiljetten efter den 31 augusti så gäller den bara för en person. Nåja, Flygbussarna har redan börjat strajpa sina bussar med kampanjen. Och vad händer då? Jo – eftersom Flybycoach garanterar lägsta pris så sänkte man priset för en enkel till 75kr och det är möjligt att resa 2-för-1 med den. En enkel Stockholm – Skavsta eller Västerås kostar därmed 37.50kr. Innan Flygbussarna fick konkurens så kostade samma biljett 199kr. Priset har alltså fallit med drygt 81%. Hittills, det vill säga…

  2. Claes Petersson skriver:

    Rätta mig om jag har fel, men var inte 150kr det ursprungliga priset? Det skulle i så fall innebära en prissänkning med 75%. Inte illa det heller. Nu gäller det för FAC att kriga tillbaka passagerarna, annars står väl nästa prissänkning på tur. Hur långt ned kan priset falla? Eller kan man tänka sig andra modeller för att locka kunderna? Det talas ofta om god service osv. Men problemet är ju att Ryanair-resenärerna värderar det låga priset så högt att det i pricip går bra att köra vanlig SL-buss de 11 milen om det bara är tillräckligt billigt. PTS har ju tidvis kört en Scania Omnilink låggolv, och resenärerna verkar inte vara särskilt missnöjda med det. Dessutom ger det ett billigt intryck, liksom PTS reklam som består av handskrivna skyltar som säger 2-för-1. FAC har kanske fastnat i samma fälla som SAS som trots konkurenskraftiga kampanjer tappar allt fler passagerare till lågprisbolagen. Det exklusiva varumärket är tydligen så förknippat med höga priser att kunderna undviker bolaget till lågkostnadsflygets fördel – även om priset i slutändan inte är så mycket lägre.

  3. Claes Petersson skriver:

    Priskriget fortsätter: Flygbussarna sänkte idag lördag priset mellan Skavsta och Stockholm till 69kr som gäller för två personer. Det kostar alltså 39.50kr att åka de elva miljen från Skavst till Stockholm! Men det finns hakar: 69kr-biljett kan bara lösas i biljettkasssan på Skavsta flygplats. På bussen gäller 89kr, och på Flygbussens hemsida fortsätter man att sälja e-biljett för 110kr. Anledningen till att det är olika priser är väl att det tar tid att ställa om biljettsäljsystem, men också att det är på Skavsta som PTS tagit stora makrnadsandelar med sin kampanj 75kr för två personer. PTS nya biljettkontor på Skavsta som ligger bredvid Flygbussarnas kassa verkar utgöra ett mycket allvarligt hot mot Flygbussarna. Det sägs nu att PTS har fler resenärer än Flygbussarna mellan Skavsta och Stockholm. I Västerås är det idag nästan ingen som åker till Stockholm med Flygbussarna. Man kan alltså snacka om en total förändring i resandemönster på bara ett par veckor.

    • Jonas skriver:

      69 kr låter ju helt virrigt! Flybycoach har ju prisgaranti så det är väl bara att sänka till 59 kr för 2 personer? Ingen kan ju köra så långt för så lite så båda bolagen blöder nog ordentligt just nu. Den som har starkast ägare och mest finansiella muskler vinner nog. Och att vinna kan i slutändan bli en mycket lönsam affär. Just nu lutar det väl åt att Flybycoach ligger bäst till. De har ju mycket lägre kostnader än Flygbussarna, och inte minst engagerade ägare.

      • Kurre H skriver:

        Allt tyder på att PTS/Flybycoach har överläget i kampen. Det här är ett krig som FAC helt enkelt inte kan vinna. Har väldigt svårt att tro att Veolia centralt skulle pumpa in mer pengar för att hålla trafiken på Skavsta under armarna. Allt snack om att Veolia/FAC har kassakistan full för att hålla ut i evighet med ett priskrig har fel. Igentligen var FACs trafik dödsdömd samma stund som åkeriet tackade nej till Ryans invit om samarbete. Visserligen var samarbetet inte gratis för FAC, men det hade åtminstone garanterat fortsatt lönsam trafik. För Ryan har inget intresse av att deras sammarbetspartners går på näsan. Men när FAC helt öppet tog avstånd från Ryan så var det kört. Det är möligt att priskriget pågår några månader till, men förutsättningarna kommer att förändras – FAC kommer mycket sannolikt att vara tvunget att skära ned på den omfattande trafiken på Skavsta – Det finns ju knappast något självändamål med att köra tomma bussar. Just nu går bägge åkerier sannolikt med röda siffror, men som påpekats – FAC har klart högre omkostnader, särskilt i form av terminalvärdar och administration. Förlusterna är därmed högre för dem. Till viss del kan man låta andra linjer, typ Stockholm-Arlanda subventionera Skavstatrafiken, men det är bara en kortsiktig lösning, och ingen vet hur långt FAC kan gå i att korssuventionera för att på så sätt skada en konkurent. Slutligen förvånar det mig att FAC har olika priser på exakt samma produkt. Det talas om 69kr i kassan, 89kr på bussen och 110kr på internet. Frågan är om det är tillåtet enligt svensk´konsumentlagstning att prissätta på ett sådant märkligt sätt. Saken bör helt klart prövas av ett oberoende organ.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s