Parkeringsplatser finansierar kollektivtrafik

Nottinghamspv

Staden Nottingham ska införa en hög skatt på parkeringsplatser som arbetsgivare upplåter åt sina anställda. Pengarna ska gå till kollektivtrafiken, bl a en utbyggnad av spårvägen.

Den engelska staden Nottingham är på väg att genomföra en unik satsning för att få in pengar till att bygga ut kollektivtrafiken, samtidigt som man styr över mer av arbetspendlingen från bil till kollektivtrafik.

Som första stad, åtminstone i Europa, kommer Nottingham att införa en skatt på de  parkeringsplatser som företag håller sina anställda med (workplace parking levy). I slutet av juli genomförde den brittiska regeringen de lagändringar som gör det möjligt för städer att införa parkeringsskatt. Om några veckor väntas stadsfullmäktige i Nottingham klubba p-skatten.

Parkeringsskatten kommer att tas ut fr o m den elfte p-plats som företagen erbjuder sina anställda, vare sig den är gratis eller företaget tar betalt för den av den anställde. De tio första p-platserna är skattefria.

Men sen smäller det till. Varje enskild p-plats beskattas till en början med 185 pund om året, dvs ca 2200 kronor. Inom något år ska skatten höjas till 300 pund om året, ca 3600 kronor.

Det är företagen som är skattepliktiga, så man slipper det svenska fiaskot med förmånsbeskattning av p-platser som inte fungerar särskilt effektivt. Sen är det upp till företagen om man vill föra kostnaden vidare till de anställda som utnyttjar p-platserna.

Nottinghambuss

Pengar från parkeringsskatten ska även finansiera en utbyggnad av infrastruktur för busstrafiken.

P-platsskatten är ett exempel på en helhetssyn i trafik- och samhällsplaneringen.

Biltrafiken i Nottingham utgör ett stort miljö- och trängselproblem. Att bygga ut kapaciteten i vägnätet så att man fick bort trängseln skulle kosta ofattbara summor, Men miljöproblemen skulle finnas kvar.

Det enda sättet att tackla problemen är att minska biltrafiken, där pendlingen utgör det stora problemet. Med p-skatten stimulerar man företagen att inte upplåta dyrbar mark till parkering åt sina anställda och kan därmed bygga en attraktivare och tätare stad. En sådan har dessutom fördelen att den är lättare att försörja med kollektivtrafik än en utspridd stad.

Men inte nog med det. Man vrider in hela trafikmönstret i en positiv spiral. Samtidigt som staden gör bilpendlingen mindre attraktiv och staden i sig mer attraktiv får man in pengar till en ordentlig satsning på kollektivtrafiken. Pengarna från p-skatten ska nämligen gå dels till en utbyggnad av spårvägen i Nottingham, dels till infrastruktur för busstrafiken.

Motståndarna, de konservativa och företagarna, protesterar och målar upp domedagsscenarior: näringslivet kommer att fly, staden kommer att bli allt mindre attraktiv, industrierna måste slå igen osv. Argumenten känns igen ända från införandet av de första gågatorna i våra städer för åtskilliga årtionden sen, till debatten om biltullar, trängselskatter och trängselavgifter.

Den typen av åtgärder mot en ohämmad bilism och för en levande stad har hittills alltid visat sig vara framgångsrik. Städerna har blivit mer attraktiva, mer livskraftiga. Inte mindre.

Så blir det med p-skatten i Nottingham också.

Och sen kommer motståndarna, den dag de får makten, att behålla skatten därför att de ser nyttan med den. Precis som med trängselskatten i Stockholm eller trängselavgifterna i London och andra städer.

Förhoppningsvis vågar svenska kommunpolitiker visa samma mod som deras kollegor i Nottingham.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s