Dagen då sammanbrottet började

Berlin1

Gårdagen, fast idag. Vid Berlins Potsdamer Platz säljs "pass" som stämplas från den tid då Europa var delat.

Idag, den 19 juli för 20 år sen, började sammanbrottet. Glädjande nog.

I närheten av den ungerska staden Sopron öppnades en liten lucka i gränsen mellan Ungern och Österrike. Hundratals frihetsrusiga östtyskar grep tillfället och flydde västerut. Till det socialistiska Ungern hade de kunnat resa som turister.

Den lilla öppningen i gränsen mellan Ungern och Österrike blev bara början på ett fullständigt sammanbrott för regimerna i östra Europa. Sovjetunionen brakade samman. Socialistiska diktatorer störtades. I november öppnades den främsta symbolen för det delade Europa, Berlinmuren.

Signalerna om ett sammanbrott hade kommit tidigare på många håll. Det jäste på många håll. Massmöten i en kyrka i Leipzig. Människor som krossades under sovjetiska stridsvagnar i Vilnius.

Jag minns ett besök i Tallinn i augusti 1989, efter de sovjetiska svarta baskrarnas illdåd i Vilnius.

Med en stor portion ironi och humor hade Tallinnbor satt upp nya vägmärken på de gator som leder upp till Domberget. Förbudsskyltar som var utformad precis som förbudsmärken brukar vara. En rund skylt med röd bård och ett diagonalt rött streck över det som förbudet avser, som exempelvis en cykel. Men Tallinnborna hade skapat ett nytt förbudsmärke. Förbud mot stridsvagnar, med en stridsvagnsprofil bakom det diagonala strecket.

När jag några månader senare återvände till Tallinn var det en ny stad jag kom till. Människor talade med varandra på gatan. I passkontrollen på flygplatsen stod unga estniska grabbar och övervakade de ryska kontrollanterna som mest såg kuvade ut. På gatorna syntes bara civilklädda människor. Några månader tidigare dominerades gatubilden av unga män i sovjetiska uniformer och som kom från de asiatiska delarna av Sovjetunionen.

Nu har det delade Europa och det kalla kriget försvunnit i ett töcken för många.

Berlin2

Av Berlinmuren återstår idag endast små fragment.

Av Berlinmuren återstår bara små fragment. Bara vid Bernauer strasse kan man se en liten bit av gränszonen så som den en gång såg ut, för muren var mycket mer än bara en mur. Vid Potsdamer Platz säljer nu driftiga herrar ”pass”, iklädda sovjetiska uniformer. ”Passen” förses med äkta stämplar och viseringar från den tid då familjemedlemmar i staden inte tilläts att hälsa på varandra på den andra sidan. Det känns makabert.

Samtidigt som vi kan glädjas åt det sammanbrott som hade sin början idag för tjugo år sedan finns det anledning att känna en stor oro.

Förfärande många, i synnerhet yngre människor, har idag ingen uppfattning om hur den andra halvan av Europa hade det när deras egna föräldrar var unga. När halva Europa var ett fängelse. På samma sätt som de allt dimmigare kunskaperna om nazismen bäddar denna okunskap, detta ointresse för en återupprepning, om än i nya former.

Just nu skapas de redskap som behövs: ipredlagar, kollektivtrafikkort med vilka man kan kartlägga individers resande, registrering av människors aktiviteter, från mässbesök till inköp och nätsurfning osv. Allt sådant är en dröm för den som vill kontrollera ett folk.

Tjugo år kan verka som en lång tid. Det är det inte.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dagen då sammanbrottet började

  1. Jonas skriver:

    Idag sänkte Flygbussarna priset mellan Stockholm och Västerås till 69kr för två personer. Men detta pris gäller bara från Västerås och biljetten säljs bara i kassan på Västerås flygplats. Samma konstiga kampanj har Flygbussarna i Skavsta. Flybycoach har inte följt med i prissänkningen den här gången. Kanske har man börjat nå den yttersta botten för hur långt priset kan sjunka på en bussträcka som är nästan 11 mil.

  2. Claes Petersson skriver:

    Jag undrar om det verkligen är tillåtet för ett företag med en domineraden ställning som Flygbussarna att tillämpa en sådan prispolitik att kampanjerna bara gäller på två platser (biljettkontoret på Västerås och Skavsta) men samtidigt ett högre pris på alla andra platser där man köper exakt samma biljett.

  3. advokaten skriver:

    Det FAC gör just nu när det gäller pristrixande är förmodligen helt olagligt och kan bli en kostsam historia för bolaget. Om FAC fälls för otillåten prisdumpning så blir böterna enligt praxis mycket höga, så höga att de kan äventyra bolagets framtid. Vitena baseas nämligen normalt på bolagets omsättning och inte vinsten. Det är konstigt att ett så välrenomerat bolag ger sig in i så smutsiga affärer, istället för att visa upp sig från sin soligaste sidan gentemot konsumenterna.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s