Bussbranschens nya ansikte

BUSSDUMPBussbranschen har fått ett nytt ansikte. Tidningen alltså. Den enda svenska som helhjärtat och dedikerat skriver för och om bussbranschen och dess samarbetspartners.

Själv har jag fått i uppdrag att som sprillans ny chefredaktör hjälpa till att utveckla och förnya tidningen. Nä, Bjarne Wilmarsgård har inte gått hem och dragit något gammalt över sig, han är still going strong och fortfarande med på bussen.

Nu har vi sjösatt vår nya hemsida. Det är en hemsida som vi efterhand kommer att utveckla steg för steg. I morgon, fredag, ska höstens första nummer av tidningen dimpa ner i brevlådorna hos er som prenumererar. Ni som inte gör det behöver bara skicka ett mail till någon av oss på tidningen (ni hittar adressen på tidningens hemsida) så fixar vi det.

Papperstidningen kommer också försiktigt att förnyas och utvecklas – men inte så att alla trogna läsare och annonsörer inte kommer att känna igen sig.

Nu ska det bli spännande att få ta del av reaktionerna från bussbranschen och alla andra som är intresserade av den…

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Bussbranschens nya ansikte

  1. Jonas skriver:

    På fredagen sänkte Flybycoach sitt pris mellan Stockholm och Västerås till 50 kr för två personer. Flygbussarna kontrade direkt och la sig på 49kr för två. Dessutom bjuds resenärerna på kaffe… Det är alltså i princip helt gratis att åka flygbuss där Veolia Flygbussarna har konkurens. Och Flygbussarnas nya pris gäller bara vid köp på själva flygplatsen i Västerås! Vilket i sin tur beror på att den flygplatsen behandlar de två kombatanerna lika – i kassan säljs båda bolagens biljetter på helt lika villkor. De priskänsliga Ryanair-kunderna frågar vilken som är billigast och då räcker det med att ligga bara någon krona under konkurenten så får man lejonparten av resenärerna. Därför får man förmoda att priset kommer att pressas ytterligare under den närmaste tiden.

  2. Claes Petersson skriver:

    FAC har ny turlista på Skavsta from 22/8. Antalet avgångar har bantats ned – och den nya turlistan är i praktiken en kopia av PTS turslista på samma flygplats. Lite elakt kan man säga att PTS står för nytänkandet och FAC kopierar efter bästa förmåga.

  3. Claes Petersson skriver:

    Dessutom verkar det som FAC nu helt lagt ned sin busslinje mellan Bromma Flygplats – Kista – Arlanda. Potentialen på den linjen var nog inte så stor trots allt. Antalet avgångar från Gullmarsplan/Skärholmen till Skavsta minskar ytterligare. Kanske inte så konstigt att FAC börjar skära i kostnaderna nu när bolaget plötsligt är tvunget att frakta passagerare för några ynka tior mellan Stockholm och Skavsta/Västerås. PTS har ju mycket lägre kostnader så om det bolaget håller ut så kanske FAC faller på grund av att den egna ryggsäcken med kostnader i form av administration och terminalvärdar är förhållandevis höga.

  4. Janne skriver:

    Det blir ju intressant att se hur länge Veolia har tålamod att se hur förlusterna skenar iväg. Om Flybycoach har någorlunda stark uppbackning av Gnosjö-Carlsson och Co. så kommer priskriget att forsätta till the bitter end. Och dit är det tveksamt om Veolia har verkligen har pengar eller intresse att fortsätta. Att Flygbussarna nästan på daglig basis ändrar spelreglerna i form av priser och nya turpaket tyder på att orosmolnen hopar sig för de pressade cheferna.

  5. Julius Mosca skriver:

    FlyByCoach må ha lägre administrativa kostnader än FAC, men måste de å andra sidan inte dela med sig av biljettintäkterna till Ryanair – i form av en ganska så hög provision? Att FAC har en större administration än FlyByCoach är kanske inte heller så konstigt, om man betänker att Flygbussarnas verksamhet är betydligt större. FAC opererar på en mängd olika linjer runtom i Sverige, med vilka inte bara utgifter utan också intäkter följer – eller menar tyckarna i denna blogg att FAC är olönsamma på Sturup, Landvetter, Bromma, Viking Line och Ny-näshamn? FlyByCoach har dessutom, tills alldeles nyligen, kört med nästintill tomma bussar, varför det rimligtvis lär dröja innan företaget når break-even. Av FlyByCoach’s uthållighet att döma, verkar det dock som att också de har en finansiär bakom sig. Men varför skulle den vara så mycket tålmodigare än Veolia, efter nästan fyra månaders olönsamhet? Det vore önskvärt med en något mer nyanserad diskussion på denna blogg. De flesta, inklusive mig själv, anser nog att Flygbussarnas tidigare monopolställning var minst sagt osund. Men att som några av er låta påskina att FlyByCoach är Guds belöning till konsumenten, har jag väldigt svårt att förstå. Den initiala prisskillnaden vara bara på nio kronor och inte kan väl någon tro att den lyckade två för en-kampanjen är permanent? Det var bara ett av många knep från FlyByCoach’s sida, i syfte att ta kunder från Flygbussarna. Men när Flygbussarna nu svarar med samma mynt är det tydligen att klassa som ett fulknep. Leif Svensson påstås ju dessutom vara något av en rufflare, belagd med näringsförbud och med ett flertal konkurser bakom sig – såvida det inte bara är desinformation från FAC? Om inte, skulle denne man i så fall stå på barrikaderna för kunden? Ponera dessutom att Flybussarna konkurreras ut på sträckorna Skavsta och Västerås. Hur troligt är det inte då att även FlyByCoach’s priser blir monopol-mässiga? Vilka incitament skulle tala emot?

  6. agaton sachs skriver:

    Enligt initierade källor betalar ännu inte Flybycoach ett öre till Ryanair i provision. Det pågår disussioner om ersättningsnivån för biljetter som säljs på Ryanairs plan, och där har man kommit överens om en ersättning som båda parterna verkar nöjda med, och Ryanair kommer att lansera Flybycoach senare under hösten som ett komplement till biljettförsäljningen på Ryanairs hemsida samt försäljning på inkommande flyg. Det senare är ju själva stommen i upplägget med Flybycoach så det blir intressant att se hur det kommer att gå. Ryanair har dessutom varit ganska framgångsrika med att sälja biljetter till liknande flygplatsbussar i Storbritannien så det är för tidigt att räkna ut Flybycoach. Det är som tidigare sagts ganska små detaljer som kan bli avgörande. Den fysiska biljettförsäljingen kan säkert bli mer ”marknadsmässig”, och en annan sak som Flybycoach ännu saknar är ett vettigt system med biljettmaskiner på bussar och vid flyget. Idag används bara mobila kontokortsterminaler och försäljning av kartonbiljett, och det är kanske inte helt optimalt för en rörelse som siktar på en omsättning på 100 miljoner kr. Frågan som många nu ställer sig är hur länge finansiärerna bakom Flybycoach orkar hänga med priskriget. Det mesta tyder nu på att man har kapital att fortsätta för att se hur Ryanairförsäljningen artar sig. Men det är inget billigt nöje att köra buss, och priskriget bränner nog rejält både hos PTS och FAC.

  7. Don Quijote skriver:

    Äntligen – ett balanserat och sakligt inlägg bland tidigare hemma-analyser och förstå-sig-påare!

    Hur kommer det sig att diskussionen om Flygbussarna vs FlyByCoach förekommer här under rubriken ”Bussbranschens nya ansikte”?

    Står det inte på sista raden i artikeln: ”Nu ska det bli spännande att få ta del av reaktionerna från bussbranschen och alla andra som är intresserade av den…” – dvs. tidningens hemsida alt. papperstidningen.

    Framgår inte någonstans att flygbusspriser skall diskuteras eller kommenteras här!?

    Vore det inte mer intressant att dela synpunkter över det ämne som rubriken avser?

    • Jonas skriver:

      Julius Mosca har både rätt och fel. När Flybycoah började konkurera så la man sig på 110kr mot FACs 149kr. FAC sänkte sedan till 110 och Flybycoach till 90kr. Redan här såg man dock att priset kanske inte var så viktigt för Flybycoach hade stora svårigheter att få resenärer och redan i slutet av den första månaden hoppade Västanhede av. Att så få åkte med Flybycoach berodde nog mest på att FAC på ett ganska handfast sätt styrde resenärerna till sina bussar. På Cityterminalen anställdes tom särskild personal som mötte kunderna redan i huvudentrén, och på Skavsta parkerades bussar strategiskt för att skymma sikten för kunderna – det var nästan svårt att se om konkurenten var på plats eller ej. Dessutom hade Flybycoach en rejäl uppförsbacke med Skavsta flygplats som tydligen var rädda att konkurensen skulle skada FAC som trots allt har flera andra viktiga linjer som kanske skullle komma i fara om Flybycoach tog för mycket av den lönsamma Stockholmslinjen. Vändningen kom när Flyby

    • Jonas skriver:

      Julius Mosca har både rätt och fel. När Flybycoah började konkurera så la man sig på 110kr mot FACs 149kr. FAC sänkte sedan till 110 och Flybycoach till 90kr, ett kort tag var man nere på 75kr. Redan här såg man dock att priset kanske inte var så viktigt för Flybycoach hade stora svårigheter att få resenärer och redan i slutet av den första månaden hoppade Västanhede av. Att så få åkte med Flybycoach berodde nog mest på att FAC på ett ganska handfast sätt styrde resenärerna till sina bussar. På Cityterminalen anställdes tom särskild personal som mötte kunderna redan i huvudentrén, och på Skavsta parkerades bussar strategiskt för att skymma sikten för kunderna – det var nästan svårt att se om konkurenten var på plats eller ej. Dessutom hade Flybycoach en rejäl uppförsbacke med Skavsta flygplats som tydligen var rädda att konkurensen skulle skada FAC som trots allt har flera andra viktiga linjer som kanske skullle komma i fara om Flybycoach tog för mycket av den lönsamma Stockholmslinjen. Vändningen kom när Flybybycoach lanserade 2-för-1-kampanjen. Lanseringen skedde mitt i semestertiden och gjorde att kunderna till slut fick upp ögonen för bolaget, samtidigt hade FACs chefer semester och reaktionen skulle vänta på sig. Och då blev det istället priskrig som nu är på 49kr för två personer. Att det inte är hållbart är helt uppenbart, och man kan undra varför inte FAC istället dammar av de knep man hade i början av konkurensen, dvs att med aktiva medel få kunderna att välja FAC-bussen. Priskriget medför ju bara garanterade förluster och eftersom lågpris-resenärer är så otrogna ändå så vinner man knappast något alls på att priskriga. Eller så är FACs enda strategi att svälta ut Flybycoach. Och då finns ju risken för att den egna kassan tar slut samtidigt.

      En stor risk för bolagen är då att de är så skadeskjutna att någon annan aktör går in med full kraft, exempelvis Swebus Express. Då har all energi slukats av priskriget (kanske har man varit tvugna att skära hårt i turlistor och personal) och det nya åkeriet kan rätt enkelt ta över linjen helt och hållet.

  8. Claes Petersson skriver:

    Flygbussarnas priskrig fortsätter. PTS sänkte idag priset till 39kr för två personer Cityterminalen – Västerås flygplats. Veolias Flygbussarna motdrag blev 35kr – också det för två personer… Eftersom biljetthanterning kostar pengar så vore det kanske billigare för de två åkerierna att helt avskaffa biljettförsäljning och biljettvisering…

  9. Bjarne W skriver:

    Don Quijote ställer en bra fråga – vad gör den här diskussionen här? Tja – vi får väl skylla på – Jonas – som skrev först inlägget på den här platsen. Och sedan hakade fler på…
    Varför Jonas skrev sitt inlägg står skrivet i stjärnorna – eller – är i alla fall okänt för oss…

  10. Jonas skriver:

    Diskussionen visar väl ganska klart att folk är mer engagerade i de viktiga turena kring flygbusskriget än om Bussbranschens nya hemsida är bra eller dålig. Den som tycker att det är konstigt bör nog uppsöka en läkare.

  11. Ulla Wikström skriver:

    Det kanske trots allt är Jonas som bör uppsöka en läkare, eller åtminstone en optiker: artikeln handlar helt tydligt om Bussbranschens nya hemsida.

  12. Claes Petersson skriver:

    Utåt ser det kanske ut som om FAC låtsas som inget har hänt. Men mycket tyder på att FACs ledning ser utomordentligt allvarligt på situationen och att man nu befarar att man håller på att förora både Skavsta och Västerås. Det nya turpaketet som lanserades på lördagen var en hastigt hopsnickrat verk. Det kom så plötsligt att förarnas tjänster inte hade anpassats till det nya paketet och resultatet blev att man på lördagen saknade såväl vagnar som personal. Enligt terminalvärdar på Flygbussarna blev situationen så kritisk att man var tvungen att hänvisa kunder till Flybycoach. Dessutom har man frångått en tidigare princip att inte lägga sig under Flybycoach prismässigt. Det har funnits en oro för att det inte ska vara tillåtet enligt konkurensrätten. Men eftersom 89kr-kampanjen givit ett ytterst klent resultat i form av ökad marknadsandel har man nu entydigt bestämt att tillämpa en differentierad prissättning där man alltid ska ligga minst 1kr lägre än Flybycoach där konkurensen skadar FAC mest – dvs på flygplatserna. Enligt uppgift så har detta steg tagits med Veolias godkännande, att så effektivt som möljligt eliminera Flybycoach. Tanken är att en juridisk process inleds kommer Flybycoach ändå inte överleva den utdragna processen. Och den dagen Flybycoach till äventyrs skulle få rätt så är det ändå försent. Nå återstår ytterligare anpassning till verkligheten för FAC. Ytterligare ett nytt turpaket är på gång och kommer att läggas redan i mitten av september. Detta paket kommer att innebära ytterligare slimning på Skavsta/Västerås och en vidaere satsning på förfogandevagnar för att optimera beläggningsfaktorn på bussarna. Paketet kommer inte heller att innehålla någon linje mellan Bromma och Arlanda via Kista, och linjen från Gullmarsplan kommer att bantas ytterligare, eller möjligen att läggas ned helt och hållet.

  13. Sandra skriver:

    som Västeråsare och resenär vet jag inte om jag skulle velat åka med någon av dessa. För mycket sandlådenivå! Känns inte sådär jättesäkert precis..

  14. Ian Isaksson skriver:

    Flygbussarna tar nu bara 24kr för en enkel City-Skavsta. Biljetten gäller för två personer.

  15. Sandra skriver:

    haha okej det kostar 22 kr att resa inom Västerås! 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s