Allt mer utländskt på svenska spår

Vasttag
Från december 2010 är det DSBFirst som kör lokal- och regionaltågen i västra Sverige.

På fredagen blev upphandlingen av lokal- och regionaltågen i västra Sverige klar. Det är en nätt liten affär på ungefär tre miljarder kronor och en av de största trafikupphandlingar som har gjorts i Sverige.

Upphandlingen har gjorts av Västtrafik, som svarar för kollektivtrafiken i Västra Götaland, men den berör en stor del av västra och södra Sverige. Den handlar om drygt 15 miljoner resor om året, en siffra som kan öka med 30 – 40 procent från 2012, när en ny linje invigs.

Upphandlingen vanns av DSBFirst, ett tågbolag som ägs av de danska statsbanorna (DSB) tillsammans med den brittiska transportgiganten First Group. Redan nu kör DSBFirst Öresundstågen, som dessutom konkurrerar med SJ på sträckan Malmö/Helsingborg – Göteborg.

Efter DSBFirsts seger i upphandlingen är de danska statsbanorna nu det näst största järnvägsföretaget i Sverige, efter SJ. För de danska statsbanorna innebär det att var fjärde resenär med DSB kommer att resa i utlandet.

Några svenska järnvägsbolag deltog inte ens i upphandlingen i Västra Sverige.

På andra plats kom de tyska statsjärnvägarnas dotterbolag DB Regio. En nyckelperson där är Michael Almenäs, som fram till mitten av 90-talet ledde det kommunala bussföretaget i Östersund, Jämtlandsbuss – ett företag som slogs ut av Swebus. Almenäs flyttade då till Tyskland och arbetade bl a med olika tyska bussföretag, för att så småningom komma till Deutsche Bahns dotterbolag DB Regio. Där är han nu chef för internationella aktiviteter.

DB har lagt bud på flera tågupphandlingar i Norden, och även brutit sig in i upphandlad busstrafik i Danmark.

Trea i den västsvenska upphandlingen kom Svenska Tågkompaniet – som helt och hållet ägs av de norska statsbanorna, NSB (som för övrigt genom bl a Orusttrafiken är en stor aktör i svensk busstrafik).

På fjärde plats kom det börsnoterade brittiska transportföretaget Arriva, som idag kör Pågatågen i Skåne samt en hel del upphandlad busstrafik på olika håll i södra och mellersta Sverige.

SJ la inte ens något bud på trafiken.

På samma sätt som svensk busstrafik är svensk tågtrafik i allt snabbare takt på väg att hamna i utländska händer, hos internationella jätteföretag som – om de vill – kan agera som klassiska monopolister. Se bara på Veoliaägda Flygbussarnas krig mot Flybycoach.

Den som tror att små, svenskägda bussföretag har något att vinna på en omreglering av kollektivtrafiken à la Lundinutredningen bör nog ta sig en extra funderare. Veolia och Flygbussarna visar redan nu vägen in i framtiden.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Allt mer utländskt på svenska spår

  1. Jan L skriver:

    ”På fjärde plats kom det börsnoterade brittiska transportföretaget Arriva, som idag kör Pågatågen i Norge”

    Det där får du nog backning på… säger den bistre Tåg-redaktören 😉

  2. maasing skriver:

    Djupt röd i nyllet har jag rättat texten…

    Möjligen kan jag skylla på att man i både Norge och Skåne talar utrikiska. I alla fall sett ur ett stockholmsperspektiv.

  3. Jonas skriver:

    Du skriver att Veolia och Flygbussarna visar vägen in i framtiden. Flygbussarna har nu sänkt priset mellan Stockholm och Västerås till 20kr. Biljetten gäller för två personer. Hur fria är FAC att gå ut så kraftigt i priskriget med Flybycoach? Kan besluten om att aktivt försöka krossa den enda konkurenten vara något som beslutats på hög nivå av Veolia, eller har FAC helt enkelt fått fria tyglar att krossa så gott det bara går.

    Nu kan man dock fråga sig hur framgångsrikt FAC är på att krossa Flybycoach. Den långa rad med kampanjer och prissänkningar verkar inte ha spelat så stor roll för antalet passagerare som väljer FAC. Och kunderna blir väl inte helnöjda av att FAC tar 20kr i kassan, men 89 kr på busssen och 110 kr på sin hemsida. Vad säger man till en kund som köpt för 110 kr på hemsidan när samma biljett slängs iväg för 20kr? Samtidigt fortsätter Flybycoach att ha en till synes hygglig beläggning på sina bussar.

    Och i veckan har FAC kallat sin personal till stormöte på ett hotell norr om Stockholm. Har Maasing ackreditering till detta stormöte?

    • Dr Glad från Angered i Götet skriver:

      Flygbussarna har kallat sin personal till ”stormöte” på Scandic Järva Krog den 2 september på kvällen. På stormötet kommer FAC-chefen Micke Bergkvist (son till Kjelle som sålde Flygbussaran till Veolia trots att han kort innan sade att Veolia var den enda han aldrig skulle sälja till) att inleda med ett öppningsanförande där han kommer att poängtera det ”svåra läge” som Flygbussarna Airport Coaches har kommit i. Sedan ska Flygbussarnas affärschef Tobbe Hybinette utveckla sina tankar om ”de tre hoten” som finns på himlen. Dessa tre hot är Flybycoach, finanskrisen samt kostnadsläget. Kan man inte måla fan på väggen så räcker det med några hot på himlen. Ett liknande stormöte har inte hållits på FAC sedan SL-tiden, så det är knappast fråga om sedvanlig pep-talk. Blir det uppsägningar? Blir det mer ryktesspridning om PTS och dess chef Leif Svensson? Spänningen är olidlig. Hoppas att någon från pressen lyckas att ta sig in på mötet!

  4. Don Quijote skriver:

    Synd att den här bloggen – som initialt kändes som ett intressant och initierat forum över vad som händer och kommer att hända inom transport- och kollektivtrafiksektorn, nu utvecklats till en ”käbbel-blogg” om vad som sker prismässigt mellan FAC och PTS.
    Kollektivtrafik och bussbransch måste väl handla om så mycket mer än bara trafiken mellan Stockholm – Skavsta/Västerås och dess prisbilder?

    Enligt rubriken till bloggen, så skulle bloggen handla om ”Om resor, kollektivtrafik, samhällsplanering, politik, och mycket annat.”, men vad har den utvecklats till? Lovade mycket initilat, men har idag utvecklats till i princip bara ”mycket annat”.

    Går man in och läser artiklar och kommentarer, så ges det ständigt ris åt
    Veolia och Flygbussarna och ros åt PTS. Det kan ju med fog ifrågasättas den journalistiska opartiskheten i ärendet. Varför denna negativa inställning mot bolagen?

    Att det är bra för resenärerna med konkurrens det vet vi, men även PTS måste väl uppskatta att få mothugg på marknaden. Bolaget hade väl inte naivt förväntat sig att en affärskonkurrent bara skulle lämna ifrån sig marknadsandelar?

    Tyvärr har även tidningen ”Bussbranschen” – som tidigare var riktigt, riktigt bra – också blivit subjektiv. Väldigt synd!

    Om den här bloggen skall överleva och kännas intressant fortsättningsvis för branschfolk, starta ett separat ”käbbel-forum” betr. de vardagliga aktiviteterna mellan FAC och PTS.

  5. Jonas skriver:

    När multinationella storkoncernen Veolia/FAC går in för att krossa den lilla uppstickaren PTS/Flybycoach så handlar debatten mer än just vanliga ”vardagsaktiviteter” hos dessa bolag. Detta är en trend där stora bolag sakta men säkert håller på att lägga en filt över Sverige. Detta scenario verkar ha mycket liten plats för mindre aktörer. Om det är bra eller dåligt får var och en avgöra. Jag tycker att Maasing skriver en bra blogg, och kommentarerna är också intressanta i sitt sammanhang.

  6. Claes Petersson skriver:

    Är det SJ som kör den upphandlade lokal- och regionaltrafiken idag?

  7. maasing skriver:

    Jajamensan. Med undantag för Kinnekullebanan, men den berörs inte av den aktuella upphandlingen.

  8. Jonas skriver:

    Apropå Veoliaägda Flygbussarna som nämns i artikeln så sägs det att deras senaste kampanj som nu gäller ”tills vidare” inte biter. Troligen har Flybycoach just nu högre beläggning och kanske till och med fler passagerare från Skavsta totalt än Flygbussarna. I Västerås tar Flygbussarna 20kr för 2 till Stockholm, men även där verkar det som det låga priset inte hjälper. Detta kanske betyder att priset inte är det ENDA som folk tänker på då de är på resande fot?

    • Julis Mosca skriver:

      Jag var förbi Cityterminalen i söndags och då ringlade sig kön lång till gate 4. Samtidigt verkade FlyByCoach, all den stund jag var där, ha problem med tillgången på bussar. Någon som vet varför de har så få vagnar, beviljas de inga lån? Den där blåa ledvagnen de kuskar runt med är minst sagt ett udda inslag – kan inte vara någon höjdare för passagerarna att färdas i.

      Den närmaste framtiden lär annars bli intressant, med tanke på att FlyByCoach’s biljetter nu säljs på inkommande Ryanair-flyg till Skavsta och Västerås. Det blir nog en svår nöt för Flygbussarna att knäcka. Men vad gör det, när Flygbussarna enligt Leif Svensson redan nu har passerats som tongivande aktör? I senaste nr av tidningen Bussbranschen ”vågar” han ju påstå att FlyByCoach är ”helt marknadsledande” och att man kör majoriteten av passagerarna. Alltid lurar han väl någon =)

  9. Don Quijote skriver:

    Av Jonas inlägg framgår det att han är väl insatt i ärendet:

    – så sägs det
    – troligen har
    – kanske
    – verkar det som

    Ett riktigt ”faktafyllt” inlägg – som inte hör hemma under rubriken ”Allt mer utländskt på svenska spår”!

  10. Claes Petersson skriver:

    Flygbussarna har under kvällen haft sitt stormöte på Scandic Hotel Järva Krog. Mötet var inte öppet för allmänheten eller pressen, men redan börjar det sippra ut vad som sades där. Enligt några hyfsat tillförlitliga källor så avslöjade vd:n Mikael Bergkvist att Flygbussarna gjorde en smärre förlust under augusti månad. Det var sannolikt den första förlustmånaden någonsin för bolaget. Bergkvist berättade att han från ägarna Veolia har fortsatt förtroende, men samtidigt bara fått fria tyglar att under ytterligaretvå månaderna få upp resultatet på plus. Annars skulle en ledningsgrupp ta över det operativa ansvaret under en kortare övergångstid, och därefter pratades det om att Veolia tar över rodret. Det värsta scenariot vore enligt Bergkvist om Flybycoach överlevde, något som man med ganska stor förvåning konstaterat att de gjort hitttills. Priset på biljetten kommer att bli mer flexibel och större skillnader kommer att tillåtas beroende på var biljetten säljs. Man kommer att ha en större beredskap på att snabbt ändra priset om så önskas. Här talades det om att man på bara en timmes varsel skulle kunna ändra alla priser på bussarnas biljettmaskiner. På Skavsta kommer Flygbussarna att installera en biljettautomat innanför säkerhetsgränsen, dvs innan ankommande resenärer kommer ut till ankomsthallen. Antalet bussar på Skavstalinjen kommer att minska. Örebrolinjen slopas helt och linjen Gullmarsplan-Södertälje-Skavsta samt Bromma-Kista-Arlanda kommer att glesas ut. Linjen mellan Linköping och Skavsta kommer att tas över av ett externt bussbolag. Inga uppsägningar kommer att göras, men det finns idag en övertalighet på ca 4 heltidstjänster i depån på Volvo i Häggvik (dvs förare som framförallt kör på Skavsta och Västerås). Dessutom ska man se över kostnaderna som ökat under året, dels administrativ personal, dels servicepersonal vars kontrakt man försöker att omförhandla. Antalet bussar kommer att minska under året, oklar med hur många men Flygbussarna planerar att slopa de kvarvarande ledbussarna senast nästa år. Dessa kommer då inte att ersättas av nytt materiel i samma antal som slopade vagnar. Bromma och Arlanda går fortfarande med vinst. På Arlanda planerar man att inom kort höja priset (det pratades om 119kr för en enkelresa), men under en övergångstid sänka priset (kanske till 99kr) för dem som köper på hemsidan. Detta var dock inte spikat, men kommer troligen med den nya tidtabellen den 21/9. Eftersom Arlanda går med vinst kan man alltså dra slutsatsen att Skavsta/Västerås går ganska dåligt just nu, samt att prishöjningen på Arlanda på sätt och vis är till för att finansiera priskrigandet där man har konkurens med Flybycoach. Och det sista är ju en känslig fråga får man anta.

  11. Johan skriver:

    alla verkar veta allt om allt här va… = överkvalificerat skit snack…

  12. Jonas skriver:

    Det många lätt glömmer är att Skavsta är landets tredje största flygplats, och fortfarande växer. Kanske finns det plats för två flygbussbolag? Vilken naturlag säger att det måste vara monopol mellan Stockholm och Skavsta? För resenärerna blir det ju knappast billigare om det bara finns ett bolag som tar 150 för en enkel. Så länge som det är två bolag, och dessa bolag inte samarbetar om priset så är kunderna bara att gratulera. På sikt kanske priset går upp något, och det kanske är hållbart om beläggningen på bussarna är god.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s