Det gick bra. Den här gången…

Mitt i shoppingrusningen på lördagen gick larmet i Stockholm. Det brinner i tunnelbanan!

Bränder i underjordsanläggningar är en mardröm för alla räddningstjänster. Man får långa inträngningsvägar till brandplatsen och det går åt oerhört mycket personal för att kunna ha en mycket liten styrka rökdykare framme vid själva brandplatsen.

I det här fallet gällde larmet rök i tunnelbanans blå linje. Kraftig rökutveckling på station T-Centralen, rökdis på Rådhusets station. Branden lokaliserades till en arbetsvagn i anslutning till perrongen på T-centralen och in i tunneln mot Rådhusets station. T-centralen utrymdes och tunnelbanetrafiken stoppades helt i anslutning till de berörda stationerna.

Den här gången gick det bra. Marginalerna var på räddningstjänstens sida. Blå linjen mellan T-Centralen och Rådhuset är avstängd för trafik sedan tidigt i somras på grund av arbetena med Citybanan.

Men det som är kusligt i sammanhanget är att insatsen från räddningstjänsten krävde ett 100-tal brandmän från 17 stationer i både Stockholms och Uppsala län.
Hade det rört sig om ett tunnelbanetåg med passagerare och inte en arbetsvagn på en avstängd t-banesträcka hade den insatsen inte räckt långt.

Nu behövde man, tack och lov,  inte avdela personal för att ta hand om skadade, bära bårar osv under svåra förhållanden – något som kräver många armar och ben, alltså mycket personal. Dessutom måste det vara personal som kan arbeta, och är utrustade för de förhållanden som råder i rökfyllda tunnlar. Det är inte bara att skicka ner ett gäng poliser och ambulanspersonal.

Ett 100-tal brandmän från 17 stationer, alltså. Från Stockholms och Uppsala län.
I Stockholm finns en normal lördag ett 60-tal brandmän på åtta stationer tillgängliga. Det är allt, sedan alliansen efter sin valseger i expressfart skar ner räddningstjänsten dramatiskt. I ett slag reducerades utryckningsstyrkorna i Stockholm med 20 – 25 procent. Det skedde utan att de ansvariga ens brydde sig om att göra en konsekvensanalys av nerdragningarna.

Nu fick man alltså kalla in räddningspersonal från vida omkring, med långa framkörningstider. Därför hade man också i inledningsskedet en begränsad slagkraft från räddningstjänsten. Om det hade varit ett tåg fullt med passagerare som brann hade katastrofen varit ett faktum.

Till det kommer en annan aspekt. När räddningstjänsten på det här sättet tvingas kraftsamla på en insats försämras tryggheten för medborgarna radikalt i andra delar av regionen. De brandstationer som finns där är tomma, eller har en mycket liten personalstyrka att sätta in. En vanlig lägenhetsbrand kan lätt utvecklas till katastrof eftersom räddningstjänsten kommer till platsen starkt försvagad, och troligen ofta också försenad på grund av långa framkörningar.

Borgarrådet Joakim Larsson (m) och hans allianskompisar spelar hasard med medborgarnas trygghet.

Den här gången gick det bra…

Läs gärna vad jag skrev den 3 oktober 2008 och i juli i år om räddningstjänstens förmåga att klara insatser i kollektivtrafiken.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Det gick bra. Den här gången…

  1. Jonas skriver:

    Det som många trodde var ett skämt på detta forum har alltså besannats: FAC höjde idag priset för en biljett mellan Stockholm och Arlanda till 119kr. Samtidigt kör man från Västerås till Stockholm för 20kr, och då gäller biljetten för två personer. Det här bekräftar bara att FAC håller på med en tvivelaktig prisdumpning för att skada sin konkurent. Det är bara att hoppas på att FAC inte lyckas, och att FACs chef Michael Bergkvist snart försvinner som ledande representant för bussbranchen i Sverige.

  2. Johan skriver:

    Vad jag såg på flygbussarnas hemsida så har de sänkt priset till Arlanda till 99:-
    riktigt smart att få kunderna köpa biljett i förväg, I stället för på bussen.

    Vem var det som började dumpa Västerås priserna först? vem började med 2-1? Inte flygbussarna va?

  3. Claes Petersson skriver:

    Saken handlar inte om ”vem började” osv. Saken gäller om Veolia/FAC missbrukar sin dominerande ställning. Och eftersom FAC definitionsmässigt har en dominerande ställning – uppenbarligen 100% innan PTS gav sig in i leken – så är frågan om det därtill är ett missbruk av dominerande ställning. Om FAC håller fast vid att ta exempelvis 20kr för en biljett från Västerås sä är det inte alls omöjligt att priset förefaller så dumpat att det är ett missbruk.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s