Konkurrensverket, Skavsta, Flygbussarna och FlybyCoach

I fredags kom två intressanta beslut (förpackade till ett) från Konkurrensverket. Båda gäller flygbusskriget mellan Stockholm och Skavsta.

Det ena handlar om att verket inte ingriper mot Skavsta flygplats för att flygplatsen behandlar de båda flygbussföretagen olika. Att man avstår från att ingripa beror på att Skavsta, sedan Konkurrensverket intresserade sig för frågan, har gått ifrån den tidigare prioriteringen av Flygbussarna och nu behandlar båda flygbussbolagen lika.

Verket gläds åt att FlybyCoach har kommit in på marknaden, vilket har gett resenärerna lägre biljettpriser.

Däremot konstaterar verket att det finns ett långt exklusivitetsavtal mellan Skavsta och Flygbussarna. Avtalet ger sedan länge Flygbussarna en exklusiv ensamrätt till transporter inom Skavstas upptagningsområde. Det här avtalet, skriver Konkurrensverket, kan vara olagligt. Därför fortsätter man att utreda saken.

Det ska bli spännande att se vad verket kommer fram till. Liksom om man kommer att intressera sig för Flygbussarnas försök att krossa konkurrensen i kraft av sin storlek. Missbruk av dominerande ställning eller ej – det är frågan?

Konkurrensverkets ställningstagande har också uppmärksammats av tidningen Bussbranschen.

Detta inlägg publicerades i Uncategorized och märktes , , , . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Konkurrensverket, Skavsta, Flygbussarna och FlybyCoach

  1. Johan skriver:

    Tycker det är synd att man försöker svartmåla Flygbussarna som boven i dramat.
    Då det är flygminkos som är den som startar priskriget som pågått ett tag.
    och vem tänker på miljön???
    Köra 80 T/R resor som de 2 bussbolagen gjorde tillsammans.
    Vad gör flygminkos för miljön??
    Flygbussarna kör numer med nästan bara rapsbussar till Skavsta samt kör med GoforGreen där man sparar in ca 8% bränsle per år.

    Och för er som inte vet flygminkos är smeknamnet för FlyByCoach..

  2. Jonas skriver:

    Sedan Flygbussarna FAC höjde priset mellan Stockholm och Arlanda till 119kr (visst, visst finns det under en kortare period möjlighet att köpa samma biljett på internet för 99kr…) samtidigt som man parkerat priset till Skavsta på 50kr och Västerås för 20kr för två personer så är det uppenbart att FAC missbrukar sin dominerande ställning. I rättspraxis finns det lång mildare missbruk som lett till höga företagsböter och viten. Det är faktiskt ganska fantastiskt att FAC ger sig ut på så tunn is. Att FACs vd Mikael Bergkvist på detta vis faktiskt äventyrar hela FAC-konceptet på sikt är en gåta. Det hela måste bero på en stor potion dåligt omdöme i kombination med usla juridiska rådgivare. Det verkar som man kör på och hoppas på att Flybycoach ska slänga in handduken innan beslutet kommer. Det är därför inte så konstigt heller att Mikael Bergkvist enligt uppgift på detta forum har sagt rakt ut att det vore ett skräckscenario om Flybycoch överlever.

  3. Claes Petersson skriver:

    Jag vet inte om det är så mycket till ”svartmålning” att redovisa vad som verkligen händer. Men signaturen Johan bör hålla sig för god att sprida en massa lögner, överdrifter och annat struntprat. Ta bara exempelvis rapsoljan som FAC säger att man tankar sina bussar med. Sanningen är att det för närvarande bara är 10 st av FACs mälardalsbaserade bussar som går på raps, eller RME. Och av dessa 10 bussar är två ledvagnar (FAC nr 5301-5302) som väldigt sällan vid akut vagnbrist går till Skavsta/Väserås, 5st är halvturistare från slutet av 2008 (FAC nr 906-910), och dessa går nästan uteslutande på Arlanda. Krasst kan man konstatera att egentligen bara 2 st bussar (FAC nr 601 och 607) som brukar trafikerar Skavsta/Västerås går på RME. Att därför säga att ”nästan bara rapsbussar går till skavsta” är en ren lögn.

    Och Veolias projekt ”Going For Green” handlar bara om att man ska lätta lite på gasen. på FAC får vissa förare logga in på en liten färddator som registrerar bränsleförbruking. Förarna hamnar sedan i Röd, gul eller grön klass. Kör man snålare så får föraren en liten bonus på några hundralappar. Jag har hört att det är ca 500kr per månad för den som hamnar i grön klass.

  4. Busshjonet skriver:

    ´Going for Green´, här florerar okunskapen även om namnet antyder en miljöriktig målsättning i körstilen, det råkar dock vara så att ´Gå för grönt´ är ett steg i den obligatoriska kurs alla bussförare ska genomgå för att erhålla ett EU-godkänt YTF bevis, namnet syftar på kundbemötande, att genom list och med ett trevligt tjänsteflin få en vrång kund att bli glad igen.
    Snålkörningsprojektet som FAC mycket riktigt har syftar till att spara bränsle, en av huvudpunkterna är att hålla max 90 km/h vilket medför att vi blir omkörda av samtliga bussar (inkl. FlyByCoach), tradare, tanter i permobiler etc etc men visst sparar vi en hel del bränsle och förlorar kanske 2-3 minuter på väg t/r Skavsta + lite nerver.
    Har aldrig hört ´smeknamnet´ på FlyByCoach faktiskt, trots att jag är utomordentligt bekant med sträckan City-Skavsta, tycker f ö att vi ska begränsa käbblet företagen emellan till våra chefer…morsar på alla PTS-kuskar och får oftast ett trevligt hej tillbaka på vägen, vi byter ju ändå alla slips med varandra i den här branschen.
    Hur det går i slutändan får vi alla med all säkerhet se….

  5. Bärlibus skriver:

    Jag tycker att alla borde vara glada och tacksamma att FlyByCoach finns. Vad hade det kostat att åka till Skavsta/Västerås utan oss?
    Det är väl såklart att FAC gör allt för att FlyByCoach ska kasta in handuken så att de kan bli ensamma kvar på marknaden igen och ta de priser de tycker verkar bra, utan att tänka på kunden. Sen kan man väl säga vad man vill om smutskastning eller inte men vissa påstående och komentarer finns det dock mycket väl fog för. Att i början komma till Skavsta med en Ryan Air buss vad inte kul, att sedan gå in i byggnaden för att kanske ta en fika och titta hur planen landar var ännu mindre kul. Vi blev inte bahandlade på ett sätt som man förväntar sig att man ska behandla folk. Att få höra att man inte få gå på en trottoar är inte smutskastning utan sandlåde nivå från de som anser eller rättare sagt ansåg att de ägde Skavsta och hade ensamrätt på denna flygplats. I dag är läget dock helt annerlunda och de flesta FAC förare är faktiskt trevliga och vi kan prata med varandra som kollegor. Sist men inte minst, glöm inte vad FlyByCoach har gjort för kunden och vilket flygbolag som mer eller mindre svarar för hela trafiken på Skavsta och vad det står på FlyByCoach´s bussar.
    Just det…. RYAN AIR

  6. Hinke B:son skriver:

    Flygbussarna har gått ut med att de höjer priset från Stockholm till Skavsta/Västerås till 99kr from 21.9. Men priset från Skavsta/Västerås kommer att fortsätta vara 50kr resp 20kr – och då även gälla för två personer. Priset kryper alltså uppåt. Beror detta på att Flygbussarna har vunnit slaget om passagerana från Stockholm, medan Flybycoach fortfarande utgör ett hot på flygplatserna? Tacksam för svar. Hinke

  7. Kulman skriver:

    Som amatör betraktat är nog Flybycoach starkast i Skavsta där de har en rätt klämmig biljettförsäljning. För Flybycoach hänger nog det mesta på att man säljer så mycket tor-biljetter på Skavsta som det bara går. På Cityterminalen regerar dock FAC och Flybycoach har hamnat lite i skuggen på plan 2. Riktigt mycket folk har man nog bara där när man hyrt reklamplats på plan 1, men dessa platser är ganska dyra och alltså ingen lösning på lång sikt.

  8. Jonas skriver:

    Att FAC nu höjer priset till Skavsta tyder på att bolaget börjar inse att det inte går att krossa Flybycoach genom att sänka priset. Flybycoach har ju garanterat lägsta pris, vilket gör att varje prissänkning som FAC gör genast leder till att Flybycoach sänker sitt pris. Resultatet blir bara att båda konkurenterna förlorar en massa pengar helt i onödan. Enligt siffror som Skavsta nyligen presenterade så åkte nästan 1 miljon av deras resenärer med flygbuss till Stockholm under år 2008. Om den siffran står sig vore det väl konstigt om det inte fanns plats för fler bolag än en ensam monopolist som sätter höga biljettpriser. Om Flybycoach överlever blir det spännande att se var det långsiktiga biljettpriset hamnar. Jag tippar på att vi är tillbaka vid en hundralapp om ett år. Såvida inte FAC åter blir monopolist, för då blir säker dubbelt så dyrt att åka till lågprisflyget. Sedan blir det också spännande att se hur det går med försäljningen på Ryanairs flyg. Denna försäljning som ursprungligen utgjorde stomen i affärsiden med Flybycoach har ännu inte kommit igång. Om och när den kommer igång så blir den säkert något för FAC att bita i. FAC får fundera på andra lösningar än meningslösa priskrig – typ 20kr för två – som bara gör att förlusterna skenar iväg.

  9. Mannen med den gröna hatten skriver:

    Enligt personal på FAC blev vd Micke Bergkvist rosenrasande över att information från stormötet på Hotell Järva Krog läckt ut. I ett internt nyhetsbrev till personalen som heter ”Flygbussarna Farthållaren” skriver han att han är besviken och förvånad att information läckt ut på just detta forum. Därför kommer han i fortsättningen inte att informera personalen lika öppet som tidigare. Jo, man tackar. Det kan inte vara lätt ha ha en så usel vd som Micke Bergkvist. Att han bara har mage att anklaga sin egen hårt arbetande markpersonal för illojalitet och svek gör honom till en mycket liten människa. Han är ju direkt ansvarig för att FAC just nu går så dåligt. Veolia borde försöka att hitta en bättre represenant och högste chef för FAC. Eftersom Bergkvist gör ett så dåligt jobb samt skyller ifrån sig på sin egen personal är nog vilken kandiat som helt bättre.

  10. Busshjonet skriver:

    Det stämmer att vd:n uttryckte viss irritation över läckan från mötet, sett ur hans perspektiv helt förståeligt faktiskt då ju mötet och informationen som gavs var avsett för internt bruk och inte avsett att basuneras ut på ett mer eller mindre kunnigt forum, att sedan uppgifterna var delvis felaktiga gjorde kanske inte saken bättre.
    Vi är synnerligen hårt arbetande i dessa dagar, därom råder inga tvivel, tjänsterna är maxade till utmattningens gräns, huruvida Micke B är en bra vd låter jag dock vara osagt 🙂 På oss kan man knappast spara mer än man redan gör…återstår administrationen…

  11. Jonas skriver:

    Jo, FAC har en beryktat hög andel tärande tjänstemän per närande förare. Kan det vara ett arv från SL-tiden? Det blir många munnar att mätta för den hårt arbetande markpersonalen. Vad var det egentligen för information som inte stämde? Det mesta verkar ju någorlunda sant, tom prishöjningen på Arlandalinjen till 119 kronor som FAC envisas med att kalla prissänkning.

  12. Claes Petersson skriver:

    Som Hinke Bson tidigare avslöjade kommer FAC den 21 september att höja priset mellan Stockholm och Skavsta, samt Stockholm och Västerås till 99kr. Möjligheten att åka 2 för 1 finns sedan ett par veckor bara för den som åker från Skavsta och Västerås. Även i fortsättningen kommer priset att vara 50kr från Skavsta och 20kr från Västerås, och gäller då alltså även för 2 personer. Flybycoach tar idag 75kr från Stockholm samt 50kr och 20kr från Skavsta respektive Västerås. Hos Flybycoach gäller en biljett alltid för två personer. Så efter FACs prishöjning befinner vi oss åter på samma ruta som när Flybycoach i somras plötsligen tog en rejäl marknadsandel på trafiken. FAC vérkar för övrigt ha stora bekymmer på sin linje till Västerås där antalet passagerare ofta kan räknas på ena handens fingrar.

    Den 21 september kommer även en del nyheter i tidtabellen. Linjen från Bromma Flygplats till Arlanda kapas av och kommer bara gå från Kista till Arlanda. Upplägget är fyra avgångar per vardag, och linjen går då från Arlanda och vänder åter som en slinga genom Kista industriområde. Dessutom blir det färre avgångar mellan Gullmarsplan-Södertälje-Skavsta. Antalet resande på dessa två linjer är mycket lågt och många undrar kanske varför FAC låter just dessa linjer överleva samma dag som linjen Örebro-Skavsta läggs ned. Ett ganska sannolikt svar på den frågan är att FAC vill skydda sina hållplatslägen i Skavsta och Arlanda. På Skavsta har FAC sin Gullmarshållplasts under tak, och läggs linjen ned så kanske Flybycoach flyttar in på den hållplastsen (på Skavsta avgår bussen till Örebro från ett hållplastsläge bredvid Flybycoach). Samma sak på Arlanda. Där avgår flygbussarna från hållplats 10 till Stochkholm, samt hållålats 11 till Bromma Flygplats. Med en separat Kistalinje tryggar man alltså sin hållplats även på Arlanda från oönskad konkurens.

    Att FACs vd Mikael Bergkvist blev upprörd över att information från ett stormöte med över 60 deltagare ”läckte ut” säger nog en del om Mikael Bergkvist. Är man så korkad att man torgför interna ”affärshemligheter” för ett så pass stort auditorium bör man inte vara förvånad att det snabbt blir disskusion efteråt. Att Mikael Bergkvist helt ogenerat anklagar sin egen peronal för svek är anmärkningsvärt och kan nog mest ses som ett tecken på att han har tappat kontakten med verkligheten under ett pressat läge. Bergkvist ska inte skylla sin egen inkompetens på företagets förare.

    Bergkvist har helt på egen hand försatt FAC i detta katstrofala läge där man tappat sin kassako Skavsta. Detta gjorde han när han nobbade Ryanairs invit om att sälja biljetter på inkommande flyg och sedan kort därpå gå ut i massmedia och ta avstånd från Ryanairs affärsmetoder. Ryanair står ju för praktiskt taget alla flygresenärer i Skavsta, och när Bergkvist biter den hand som föder honom låter sig inte reaktionen vänta på sig. Det är allmänt känt att Bergkvist var en överångslösning när hans pappa Janne Berkvist var med om att sälja FAC till Veolia. Att Bergkvist därför inte har mycket tid kvar på FAC om inte något drastiskt händer torde inte förvåna någon.

  13. nisse skriver:

    Jag blir så trött på alla ”experter” på den här bloggen varför kan ni inte hålla er till sanningen utan fabricerar vartefter vilken sida man står på.
    Det är klart att flygbusschafförerna är oroliga när ett till synes oseriöst företag försöker att ta levebrödet för FAC-förarna.
    Tydligen är det några som har nåt emot Flygbussarna och VD`n

  14. Jan-Eric Nilsson skriver:

    Finns det någon i denna församling som vet varför det inte finns konkurrens med flygbussar till Arlanda?
    Jan-Eric

    • maasing skriver:

      Man får nog söka förklaringen i flera faktorer:
      1) Ursprungligen ägdes Flygbussarna av Storstockholms Lokaltrafik, SL, som i egenskap av trafikhuvudman inte var intresserat av att släppa in konkurrenter till sin egen trafik. Senare blev SL minoritetsägare i företaget, men förhållandet kvarstod.
      2) Trafiken sker uteslutande inom ett län. Det betyder att det är upp till trafikhuvudmannen att avgöra om någon annan trafiutövare ska släppas in. Frågan har såvitt jag vet aldrig aktualiserats. Efter tillkomsten av Arlanda Express har man väl också tyckt att det inte finns marknad för ytterligare trafik mellan Stockholm och Arlanda. Själv tror jag dock att det finns en klar marknadspotential för ytterligare busstrafik till Arlanda, inte minst från/till områden utanför Stockholms City där Flygbussarna har misslyckats av flera skäl. I synnerhet nordostsektorn (Danderyd, Täby m fl) har dessutom en usel kollektiv trafikförsörjning till Arlanda.

  15. Busshjonet skriver:

    Flygussarna körde en linje från Täby, via Vallentuna till ARN, publiken i dessa områden har visat sig vara mer benägna att ta en av sina bilar visade det sig, det blev mest en renodlad ´personallinje´, tidvis delvis sponsrad av SL då den delvis ersatte en av deras linjer.
    I de mer välmående norrortskommunerna är det lättare att sätta sig i lilla bilen liksom då kostnaden inte svider lika mycket som kanske för den som bor i Skärholmen.
    Till ´Claes Pettersson´….Micke B pappa heter Kjell Berqvist och inte ´Janne´

    • maasing skriver:

      Jo, men det var andra tider då. Och i flygbusstrafiken till Arlanda är nog frekvensen viktig. Om resenärerna ska behöva planera och pussla med tiderna blir det nog annat färdmedel istället.

  16. fd anställd skriver:

    Börja med att ta in facket på Flybycoach så att vi har samma villkor för det första ! Det är ett företag i kris vilket iofs är synd för det skulle vara bra flera företag finns inom flygbussar. Men o andra sidan var det bekymmer redan innan PTS började med flygbussar vilket var allmänt känt i branschen. Någonstans måste måste de billiga priserna och framgångarna tas – redan tidigare – och det är kära kollegor från oss bussförare ! Men vissa förare är köpta – ja.
    Enbart seriösa bussföretag framöver tack !

  17. Bärlibus skriver:

    Har inte FlyByCoach förarna samma vilkor som alla andra i branchen? Kollektivavtal finns, lön utbetalas efter kollektivavtal, aldrig försent. Att facket inte släpps in låter konstigt då FlyByCoach efterlyser någon anställd och medlem i Kommunal som vill vara Facklig representant. Att förare är köpta bör vara ett uttalande som står för dig privat, vad jag vet finns det inga köpta förare. Beträffande vad som har gnällts om tidigare om att övertid inte betalas ut som det ska kan jag bara hänvisa till § 9 Övertidsersättning mom 1 Vad är övertid? Följande står att läsa; Övertid är den tid som överstiger det sammanlagda ordinarie heltidsarbetstidsmåtter för schemaperioden. För arbetstagare placerad på fast lista gäller dock att övertid är den tid som överstiger den sammanlagda oridinarie arbetstiden per månad. Vidare står även; Övertidsersättning utges endast för faktiskt arbetad tid.
    Det kan möjligen tolkas lite olika men undertecknad tolkar det som att om man har en arbetstid på 38.25 h/vecka vilket förarena på FlyByCoach har och man har en Schemalagd arbetstid på 36.25 h/vecka får man inte ”betalt” för det två första övertidstimmarna. Om man även har uppehåll på Skavsta får man inte i heller betalt för detta utan endast uppräknad tid. På det schema som FlyByCoach´s förare har i dagsläget finns det inbakad tid på x antal minuter per schemaperiod som skall täcka upp ev övertid uppkomna pga försenade plan på Skavsta.
    Om PTS/FlyByCoach är ett företag i kris får framtiden utvisa men det tror inte jag. När en verksamhet startas upp och då säkerligen en verksamhet som denna när man ska brottas med ett redan välkänt och etablerat företag som FAC räknar man säkerligen men x antal månader som företaget inte går runt och x antal månader då företaget precis går runt för att sedan efter x antal månader gå med vinst. Vad som är räknat här vet inte vi utan alla kommer med spekulationer. Som föredetta anställd, och om man då inte har slutat med frivilja, vilket jag inte vet om du har gjort eller inte bör man kanske vara försiktig med uttalanden……?
    Surt sa räven om rönnbären.

Lämna ett svar till Kulman Avbryt svar