Från grundet vid Dalarö till scientologkryssningar i Karibien

Freewinds

M/s Freewinds vid kaj på Bonaire, Nederländska Antillerna. Fartyget byggdes som färja åt svenska Lion Ferry på sextiotalet. Nu seglar hon runt i Karibien med höjdarna inom scientologin.

Movieland

Movieland, den enda bion på Bonaire, fick slå igen på grund av konkurrensen från scientologerna.

Den gångna veckan återsåg jag Freewinds på nytt. Först vid horisonten, med en rökpelare som steg upp från fartyget. Sedan passerade hon oss för att lägga till i hamn på Bonaire på Nederländska Antillerna.

Det vore att ta i att säga att det var ett kärt återseende. Freewinds ägs sedan mitten av 1980-talet av ett rederi som heter Majestic Cruise Lines som i sin tur ägs av scientologikyrkan – om man nu ska kalla L Ron Hubbards andliga femtiotalsuppfinning för kyrka. Big business är nog ett mer rättvisande epitet.

Freewinds seglar, sedan scientologerna tog över fartyget, runt i Karibien. Ombord utbildas de högsta nivåerna i scientologernas ”prästerskap”. Dessutom används fartyget som rekreationsskepp för höjdare och förmögna inom rörelsen. Tom Cruise har varit gäst ombord mer än en gång, och också vid ett antal tillfällen besökt Bonaire.

Älskat är nu inte Freewinds av så många på den lilla ön, sex mil norr om Venezuela. Fartyget har dumpat massor av avfall på den ekonomiskt känsliga ön. Och man har till och med knäckt den lokala lilla biografen genom att under sina besök erbjuda gratis filmvisning för Bonaireborna.

Skeppet har i hög grad en svensk bakgrund, även om det byggdes av Wärtsilävarvet i Åbo 1968 på uppdrag av färjerederiet Lion Ferry, som den minnesgode kanske erinrar sig. Lion Ferry hade trafik bl a från Varberg till Grenå i Danmark. I slutet av 60-talet satsade man också på trafik mellan Bremerhaven i Tyskland och Harwich i England.

Det var för den trafiken som fartyget byggdes, tillsammans med ett systerfartyg. Men trafikunderlaget höll inte, och redan innan fartyget sattes i trafik köptes det av Stockholmsbaserade Walleniusrederierna, fick namnet m/s Bohème och skulle segla som kryssningsfartyg i Karibien för Commodore Cruise Line. Där bildäcket var tänkt att ligga installerades hytter, och utvändigt gjorde man en del förändringar för att passagerarna skulle kunna njuta av den karibiska solen.

Den som tycker att fartyget är likt några andra i Östersjön är inte fel ute. Designen är nämligen densamma som Finnlines hade på sina fartyg Finnhansa och Finnpartner som byggdes ungefär samtidigt.

Det höll på att gå riktigt illa för m/s Bohème redan från början. När hon skulle segla från Stockholm till Miami på sin jungfruresa gick hon på grund utanför Dalarö i Stockholms skärgård. Fartyget fick svår slagsida och man tvingades evakuera alla passagerare i livbåtarna. Därefter bogserades Bohème till Finnboda varv i Stockholm för reparationer.

När dessa var klara seglade fartyget till Miami, den här gången utan passagerare.

Våren 1981 köpte finska Rederi AB Sally – en av delägarna i Vikinglinjen – Commodore Cruise Line och därmed även Bohème. Därefter seglade hon för flera olika kryssningsrederier innan scientologerna tog över fartyget våren 1986 och döpte om det till Freewinds.

Kanske hade det varit bättre om hon huggits upp innan dess, men icke. 1998 togs hon in på varv på Curacao och man upptäckte väldiga mängder asbest i fartyget – något som scientologerna dock ihärdigt förnekade.

Många trodde/hoppades då på att slutet hade kommit för Freewinds. Men icke. Efter ett drygt år på varv är hon nu åter i trafik, fylld av scientologer.

Men medge att det är en fascinerande historia fartyget har gått igenom, från att ha byggts som bilfärja åt ett svenskt rederi till att bli scientologins högsta utbildningsanstalt…

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Från grundet vid Dalarö till scientologkryssningar i Karibien

  1. Jonas skriver:

    Flygbussarna FAC har som bekant höjt priset mellan Arlanda och Stockholm till 119kr för enkel resa. Dessutom har man i tysthet tagit bort lördagsrabatten där två personer kunde åka tillsammans för 149kr. Nytt pris blir då 238kr – en prishöjning med nästan 60%. Det märkliga med att FAC avskaffar lördagsrabatten är att Arlanda Express fortfarande låter sina resenärer åka 2 för 1 både lördagar och söndagar, dvs för 250kr. Prisskillnaden mellan tåget som tar 20min och bussen som tar ca 45min blir då bara 12kr.

    Samtidigt kör FAC resenärer från Västerås flygplats till Stockholm där man kan åka 2 för 20kr. Den sträckan är mer än dubbelt så lång som den till Arlanda, men det kostar alltså nästan 11 gånger så mycket per person att åka den korta stumpen till Arlanda – eller 1095% dyrare från Arlanda än från Västerås där FAC råkar ha lite konkurens. Man får väl hoppas att Flybycoach och liknande bolag inser potentialen på Arlanda och öppnar trafik dit också. Annars hotar ännu fler prishöjningar för de hårt prövade resenärerna som inte har så många alternativ till den hutlöst dyra flygbussen. En nystartad linje kan ju börja lite mjukt med att köra varje timme från Arlanda så kommer nog folket på FAC att få storskälvan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s