Pinsamt, Veolia

Kustpilen

Fick körförbud på grund av dåligt underhåll.

På torsdagen ersattes hälften av tågturerna mellan Kalmar och Linköping med buss.

Tågen hade fått körförbud. Anledningen var att underhållet var eftersatt på två Kustpilentåg. Underhållsföretaget Euromaint har inte klarat det uppdrag man tog över vid årsskiftet. Men problemet är äldre än så.

– Vi har jobbat med det här länge och nu har vi fått besannat det vi hela tiden har trott. Underleverantören Euromaint har inte klarat sitt uppdrag och erkänt detta för sin uppdragsgivare Veolia, berättar Karl-Johan Bodell, vd på Kalmar Läns Trafik för Östra Smålands nätupplaga.

Den leverantör som Veolia anlitade tidigare klarade inte heller jobbet och gick så småningom i konkurs. Östra Småland frågade Karl-Johan Bodell hur problemen hade kunnat pågå så länge och orsakat resenärerna stora bekymmer med inställda tåg och stora förseningar.

– Det var väl ingen som reagerade på Veolia. Vi har haft kontinuerliga avstämningar med dem och träffade ledningen så sent som i förra veckan, svarar Bodell.

Hanteringen är häpnadsväckande och indikerar att Veolia är ett företag med betydande bekymmer – inte minst när det gäller lönsamheten. Och när förlusterna tornar upp sig är det lätt att annat får stryka på foten. Som t ex kontrollen av underhållet.

Och lönsamhetsproblemen är betydande för Veolia i Sverige och norra Europa. Om det skrev busstidningen.se för inte så länge sen. Men när man inte klarar trafiken på grund av bristande underhåll är det både pinsamt och en varningssignal om tillståndet i företaget.

På måndag ska jag själv resa med Kustpilen.

Kanske.

Vi får väl se om tåget går

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Pinsamt, Veolia

  1. Jonas skriver:

    Veolias flygbussar FAC har också problem. På Skavsta lanseras den 21.10 den sjunde tidtabellsförändringen hittills i år. På Volvo Truck Center i Häggvik som är den huvudsakliga basen för FACs trafik till Skavsta och Västerås minskas antal förare med 5 heltidstjänster. Även på den lilla depån på Skavsta flygplats hopar sig nu orosmolnen. Även där varslas personal, dock mest beroende på att man nu lagt ned trafiken till Örebro. FACs priser ändras nu så ofta att det inte längre är möjligt att boka biljett på internet, eller beställa biljett per sms. Systemen hänger helt enkelt inte med i svängarna. Det är billigare att köpa biljett på Skavsta än i Stockholm, något som gör att många resenärer känner sig lurade (en biljett som köps i Skavsta kan nämligen anvädas för transport från Stockholm osv). Samidigt ångar Flybycoach på med sitt 2 för 1. Hur det är med lönsamheten är dock högst osäkert. Eftersom Flybycoach hänger kvar månad efter månad så är det troligt att bolaget stöttas av en finansiär med resurser. Kan det vara Ryanair som stödjer Flybycoach som ett pilotprojekt för vidare satsningar på andra ställen i Europa?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s