Skakigt, världsfrånvänt och kontaktlöst

X2000

Skakig interiör med skakig kontakt med omvärlden. Foto: Kasper Dudzik.

Häromdagen var jag i Västervik. Själva resan var en intressant upplevelse, en inblick i hur halvdåligt fungerande trafik räddas av hjälpsamma och positiva personer som jobbar på tåg och stationer.

Den visar också hur SJ har räddat sina resultat genom att ha för få tåg, för snäva marginaler och för dåligt underhåll.

X2000 från Stockholm mot Malmö gick ut defekt redan från vagnhall på morgonen. I min förstaklassvagn fungerade inte korglutningen. Personalen kunde följaktligen inte servera frukost vid sittplatserna utan resenärerna hänvisades istället till att själva hämta mat och dryck och balansera de i det krängande tåget.

Bitvis var det omöjligt att sitta och skriva på en dator – tåget krängde alldeles för mycket.

Visst, fel kan uppstå. Men den här vagnen hade kommit till Stockhom föregående kväll, men SJ hade inte brytt sig om att fixa den, utan valde att skicka ut en trasig vagn. Jag vågar inte tänka på hur det kändes för dem som skulle hela vägen till Malmö.

Internetuppkopplingen ombord var ett skämt. En gammal 28 kilobytes modemuppkoppling hade känts high tech i jämförelse med SJ:s ”bredband”.

Troligen har SJ dimensionerat uppkopplingen för att användas av några få personer samtidigt. Här satt vi nu i en helt full vagn där två av tre allt mer irriterat försökte koppla upp sig…

Än mer stenåldersmässig är SJ:s platsbokning på nätet. Den som köper en biljett på nätet och själv vill välja sittplats måste först ladda ner vagnskisserna för X2000 som pdf-filerl. Sen tittar man på skissen och matar i bokningen in sina önskade sittplatser. Några led senare i bokningsprocessen dyker så en dialogruta upp som talar om att den plats man valt inte finns tillgänglig. Då är det bara att börja om.

Själv gjorde jag på det sättet bortåt tio omstarter med samma tröstlösa resultat innan jag gav upp.

Det självklara – utom för SJ – hade varit att kunden på en vagnskiss omedelbart hade kunnat se vilka platser som är lediga och bara hade behövt klicka på den plats man önskade. All information finns ju i SJ:s bokningssystem, men någon ond själ på SJ har valt att göra det så jobbigt som möjligt för kunderna att boka sin sittplats. Förmodligen sitter det ett gäng IT-killar på SJ och följer kundernas allt mer desperata försök att boka en sittplats. De slår säkert vad om hur lång tid det tar innan den ene eller andre kunden ger upp…

Sen missade SJ anslutningen med Veolia mot Västervik eftersom vi blev stående tio minuter i Mölnbo på grund av ett fel på tåget. Jag visste inte ens att det fanns en ort som heter Mölnbo. Nu vet jag det.

Jag och en medpassagerare klev in på biljettkontoret på stationen och möttes av en hjälpsam dam vars första reaktion var att vi borde ha sagt till tågpersonalen att vi hade en anslutning…

Hm. Allt sånt finns naturligtvis också i bokningssystemet, där SJ håller reda på allt mer om mig som resenär. Nu avkrävs man legitimation öven för en svindyr förstaklassbiljett. SJ vet snart mitt skonummer, men anslutningar är för svårt.

Efter att noga ha granskat våra biljetter och konstaterat att det verkligen var fråga om resplusbiljetter erbjöds vi taxi till Västervik. Vi skulle vänta alldeles intill taxistationen. Högst tio minuter skulle det ta. Där stod vi och stirrade på ett femtontal lediga taxibilar.

En halvtimme senare, efter flera påstötningar från oss och ett antal telefonsamtal från den vänliga damen i biljettexpeditionen tilldelades vi så en bil. Den bil som stod främst i taxikön och som vi stirrat på i en halvtimme…

Den förklaring vi fick var att taxibeställningen måste gå via SJ:s trafikkontor (som av hanteringstiden att döma ligger på månen).

Sen gick allt som en dans. Tills det var dags att åka hem. Då var Veolias tåg från Västervik till Linköping inställt. Som det enligt medresenärer och ortsbor oftast är. Veolia har ju lite problem med körförbud på tågen.

Det visade sig vara en lyckträff. Istället fick vi åka med Astro Buss – en bekväm turistbuss med betydligt högre komfort än Veolias tåg. Med fungerande, snabbt internet ombord. Och med en resa som var snabbare än tåget – trots att vi gick in till samtliga järnvägsstationer längs linjen enligt tågets tidtabell.

SJ:s dåliga underhåll fortsatte för övrigt att spöka. När mitt X2000 kom tillbaka till Stockholm var det bråttom, bråttom. På grund av fordonsbrist skuile nämligen tåget städas och vändas blixtsnabbt på Stockholm C för att återvända till Malmö. Så de arma kvällsresenärerna söderut blev försenade redan från start.

Av denna skakiga resa, tidvis kontaktlös och borta från omvärlden finns en hel del lärdomar att dra.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Skakigt, världsfrånvänt och kontaktlöst

  1. Claes Petersson skriver:

    Det Maasing berättar är bara vardagsmat för dem som ofta är hänvisade till SJ:s monopol. Trots mångmiljarder till landets järnvägsspår har SJ inte hängt med i utvecklingen där långväga landsvägsbussar erbjuder en komofort som slår tåget med hästlängder. När SJ körde på stångådalsbanan så gick det direkttåg från Stockholm till Kalmar. Men när BK tog över från Linköping så sa SJ nej till BKs begäran att fortsätta låta tågen gå till Stockholm. Den här rätten att säga nej kommer SJ snart att förlora. Det är pikant att en vanlig landsvägsbuss idag upplevs som så mycket bekvämare och lyxigare än ett resandetåg. Trådlöst internet blir allt vanligare, och man sitter bättre i en modern buss än i tågets första klass. Sedan kan man väl bara beklaga att Veolia låter en av sina sista affärer i Sverige misskötas. Kanske har Veolia så mycket annat att tänka på när jätteaffären Stockholms tunnelbana försvinner från Veolia om ett par veckor, samt inte minst allt sjabbel med FAC Flygbussarna där man på bara några månader lyckats att äventyra ett av landets mest lönsamma bussföretag. Tråkigt för Veolia som köpte samma bolag när det stod på toppen av sin lönsamhet.

  2. Sandra skriver:

    Kan nästan tänka mig att buss är mer bekvämt än tåg i vissa fall. Tåg är bra till korta sträckor tex i Mälardalen/ Bergslagen. Men ska man längre måste man ju byta och krångla, dessutom inte ens säkert att man kommer i tid tillslut eller att tågen går överhuvudtaget.
    Något jag fungerar på när monopolet går ut och fler bolag tar över. Kommer det fungera som ett system endå eller måste man leta igenom 4-5 eller fler bolags sidor när man ska boka? något som har koll? Nu är ju bokningen lätt iaf. Blir ju ännu krångligare då. (Även fast det ju har fördelar också)

    • Jonas skriver:

      Flygbussarna lanserar en ny tidtabell den 26/10. Det är enligt uppgift den sjunde tidtabellen hittills i år. Tidtabellen finns på deras hemsida. Det blir en rejäl utglesning av antalet avgångar till Skavsta. Linjen från Gullmarsplan via Skärholmen/Södertälje till Skavsta läggs i praktiken ned helt. Den enda avgången blir kl 0400 från Gullmarsplan. Märkligt nog trafikeras inte linjen från Skavsta, så den som åker från Södertälje kan bara åka till Skavsta en gång per dygn ca kl 0430, men det finns ingen avgång från Skavsta tillbaka till Södertälje/Skärholmen/Gullmarsplan. Att man väljer att ha kvar en enda avgång påminner lite om SJ på 60-talet som ofta lät tågen på en nedläggningshotad linje gå just en enda gång per dygn i väntan på att man skulle få tillstånd till att lägga ned en järnvägslinjen. Detta skedde oftast med en ensam rälsbussvagn…

      På Skavsta har Flygbussarna två hållplatser under tak, den ena till Cityterminalen och den andra för Gullmarsplan. När det inte längre är någon trafik till Gullmarsplan så vore det väl inte orimligt av Skavsta att upplåta Gullmarshållplatsen till något annat bolag, exempelvis Flybycoach. För det kan väl inte vara bra att så pass många av Skavstas resenärer fortfarande hänvisas till ett hållplatsläge under bar himmel nu när vintern närmar sig?

      • Jonas skriver:

        Nu finns även den nya FAC-tidtabellen Stockholm – Västerås på hemsidan. Där har priskriget med Flybycoach varit blodigast och man kan där åka 2 för 1 för det facila priset av 20kr (dvs 10kr per person…). Den nya tidtabellen innebär en rejäl neddragning i trafiken och FAC kör nu bara en enda avgång per dag från Stockholm. Ännu märkligare blir det med resan tillbaka – där finns det bara en enda avgång per vecka från Västerås, dvs på torsdagkvällar kl 21:20. Det verkar därmed som FAC ger upp trafiken till Västerås till Flybycoach som fortsätter med sin trafik i båda riktiningarna som om inget hade hänt. Sedan Flybycoach började utmana monopolisten FAC i slutet av april har FACs trafik bantats med mer än 50%. Om den här utvecklingen fortsätter kommer Flybycoach snart att vara ensamt bussåkeri mellan Stockholm och Västerås/Skavsta. Och det kanske är i linje med den negativa utveckling som Veolia har haft i Sverige som snart krympt den stora trafikgruppen till en tummvante.

  3. Lasse Jansson skriver:

    SJ, det borde betyda Senila Jävlar:-)
    SJ har under de år jag försörjt mig som resejournalist, erbjudit de sämsta presstalesmännen i branschen.
    Jag har blivit utskälld för att jag ställt ”fel” frågor, har blivit ignorerad då de inte svarat alls och när SJ:s pressfolk bytt jobb till den fria marknaden visade det sig att de fungerar lika odugligt där. På grund av usla erfarenheter om mediahantering.
    SJ är nog det sista företag i Sverige som tror på Sovjetmonopolets planekonomi.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s