Gärna en transportkommissionär, men ännu hellre en kommunikationsminister

EU-flaggor

Just nu pågår huggsexan om maktpositionerna i EU som bäst. En ny kommission ska tillsättas – förenklat uttryckt ska EU få en ny regering. Det mesta av glansen faller på vem som ska blir ”president” och ”utrikesminister”, även om det handlar om poster som inte alls har samma makt som just en president eller en utrikesminister.

Nu har den svenska transportnäringen kastat sig in i huggsexan, från bussbranschen till flyget, från åkerinäringen till rederier och taxi och kollektivtrafik.

Ledarna för samtliga branschorganisationer inom transportsektorn krävde i fredags i en debattartikel i Dagens Industri att regeringen skulle kämpa för att EU:s nye transportkommissionär ska vara en svensk.

”Det gäller”, skrev branschorganisationernas toppar, att Sverige måste ”se till att skaffa sig en portfölj där verkligt inflytande är möjligt”.

Sen räknar man upp en rad, i och för sig, goda argument.

Problemet är bara att man inte riktigt lyckas förklara varför just en svensk transportkommissionär skulle kunna utöva inflytande, och inte en annan kommissionär (fast då hamnar ju inflytandet på andra områden än transportsektorn – ett problem ur skribenternas synvinkel).

Men den riktiga knäckfrågan är varför Sverige ska få tillsätta EU:s ”kommunikationsminister”. Vi har ju själva ingen sådan. Som, mig veterligt enda europeiska land, dessutom. Varför ska vi då tillsätta motsvarande post inom EU? När den svenska regeringen (både den nuvarande och den förra) tydligt har signalerat att kommunikationsminister inte är något som behövs i en regering?

Eller ska vi försöka få EU att tillsätta en infrastrukturkommissionär och skicka Åsa Torstensson till Bryssel? Hemska tanke.

Vore det inte läge för transportsektorns höjdare att kräva en svensk kommunikationsminister, hellre än att lite fåfängt hoppas på en svensk transportkommissionär?

Alla de argument som framförs i debattartikeln i DI – och många fler – gäller ju för att vi ska ha en kommunikationsminister i Sverige. Det skulle göra att transportfrågorna fick den tyngd de förtjänar i regeringskansliet. Det skulle göra att man i någon mån kom bort från felsynen att staten står för infrastrukturen, men att någon annan sedan får ta ansvar för om och hur denna används bäst.

Där kan man verkligen tala om stuprör!

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Gärna en transportkommissionär, men ännu hellre en kommunikationsminister

  1. Janne Lucas skriver:

    EU-kommissionen har ju så många kommissionärer sedan utvidgningen. Hela 27 stycken. Här finns allt från finanskommissionär till kommissionär för multilingualsimen och för kommunikationen mellan EU och andra organ som är svenskan Margot Wallström. Så i det gänget finns allt plats för en kommunikationskommissionär. Även om en sådan är ganska maktlös. Bättre då med en glassig miljökommissionär som får stå mycket i ramljuset.

    Hur går det för PTS. Jag har följt debatten här med stort intresse. Utanför mitt fönster på Fleminggatan går deras bussar ofta förbi – och det är ofta fullsatt. Så all kråksång om PTS snara undergång och fall är kanske överdriven?

    Janne L

  2. Jonas skriver:

    Hur det går för PTS vet de nog bara själva. Enligt uppgift säljer Ryanair fortfarande inga biljetter på inkommande flyg vilket var ett starkt argument då Flybycoach drog igång. Man kan väl spekulera i att det beror på att PTS avvaktar tills priskriget är över. Idag säljer PTS biljetter 2 för 1 för 50kr från Skavsta och 20kr från Västerås (samma pris har FAC). Att det då inte är lönsamt att anlita Ryanair kan nog vem som helst förstå. Beläggningen hos Flybycoach är nog inte så dålig, men det behövs säkert mer än fulla bussar för att dagens priser ska kunna löna sig. Samtidigt har PTS redan i tidigt skede gjort klart att man är beredd på förluster under en ganska lång uppstartstid. Priskriget slår även mot FAC. Där har man glesat ut turlistan så att ungefär hälften av de turer som fanns för ett år sedan har försvunnit. En annan intressant detalj är att Flygbussarna Charter går så dåligt just nu att tjänster motsvarande över 10 heltidstjänster har varslats om uppsägning. Det var Charter som fram tills för några år sedan körde Skavstatrafiken och därefter gått in som extra resurs. Summa sumarum är att resenärerna är vinnare på att priset blivit så mycker lägre – medan antalet avgångar börjat normaliserats på en nivå som FAC ensam hade innan Flybycoach började köra.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s