Jämmer och elände

Stadsbuss

Ett hot mot staden? Foto: Södermanlands Lokaltrafik/PO Quick.

I Nyköping har det i dagarna brutit ut en intensiv debatt, inte minst i lokaltidningen Södermanlands Nyheter. Det är en eventuell framtida stadsbusslinje som har fått känslorna i svallning.

Bakgrunden är att busstrafiken i staden ska byggas ut. Nyköpings kommun funderar nu på en ny busslinje med hög turtäthet, från det nya resecentrumet vid järnvägen (en liten bit utanför centrum) och rakt in till stadskärnan.

Det som upprör känslorna är planerna på att låta busslinjen gå i Brunnsgatan, som idag är en gata reserverad för gående och cyklister. Nu ska där också gå tio bussar i timmen, är det tänkt.

Många av de Nyköpingsbor som har kommenterat nyheten i Södermanlands nyheter har gått i taket. ”Avgaser och kaos”, ”Ut med bussarna ur stan”, ”Katastrof väntar”, ”De som har planerat detta ska flytta från Nyköping snarast”…

Så ungefär är tonläget i de flesta debattinläggen.

Det här visar på två fenomen.

Det ena är att de ansvariga planerarna inte har lyckats förklara för Nyköpingsborna hur en busstrafik kan fungera på en gata som i övrigt används av gående och cyklister – för visst går det alldeles utmärkt att förena dessa trafikslag.

Det andra är den nästan genetiskt inneboende rädslan för förändring hos många människor – inte minst hos handeln och övrigt företagande. Den minnesgode kanske erinrar sig det enorma motstånd som mötte planerare överallt när man för ett antal årtionden sedan började införa gågator i våra städer.

Det var mest jämmer och elände. Affärerna skulle inte överleva, städerna skulle dö, ingen ville väl bära sina kassar till bilen osv.

Det blev tvärtom.

Likadant var det med trängselskatten i Stockholm. Det var exakt samma jämmer och elände som präglade motståndet, kryddat med att trängselskatten skulle drabba de minst bemedlade mest. Affärerna i city skulle duka under osv. Näringslivet gick i spetsen för ojandet, som vanligt anfört av Stockholms Handelskammare som är emot det mesta av styrning och utveckling inom trafiksektorn.

Det blev tvärtom.

Och nu, när det är dags för ett nytt utvecklingssteg, höjs rösterna igen. Bussar och gående som ska blandas! Domedagen närmar sig…

Det kommer att bli tvärtom. Den här gången också.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jämmer och elände

  1. Jonas skriver:

    Maasing är ju lika god kålsupare när han med hjälp av den oheliga alliansen handelskammaren och sosseoppositionens lögnaktiga siffror ger spårvägssatsningen i Stockholm tummen ned.

  2. maasing skriver:

    Ånä, det är nog till att förenkla saker och ting, Jonas. Jag är definitivt för både spårvägen i city och en spårvägsutbyggnad till Norra Stationsområdet. Men inte villkorslöst.
    Jag tycker att det är trams att bygga en liten spårvägsstump mellan Norrmalmstorg och Malmskillnadsgatan, för att sedan om något år riva upp delar av den när överdäckningen över Sergels Torg ska renoveras. Det är slöseri med pengar till förmån för prestigen.
    Vänta istället tills spårvägen kan få en meningsfull trafikuppgift och tills att man slipper kasta ut miljoner på ett ett provisorium som man river upp efter bara något år.
    Att bygga en T-banependel (som sossarna vill) eller en metrostump (som miljöpartiet vill) är också direkt osmart. Tanken bygger på att alla ska tvingas till ett byte vid Odenplan. Och alla som vet något om kollektivtrafik vet att byten är något som resenärerna avskyr.
    Bygg istället en spårväg som sen fortsätter där stombusslinje 2 går hela vägen till Södermalm. Via Norrmlamstorg så att Jonas blir glad.
    Och se dessutom till att stomlinje 4 snarast blir spårväg. Även om det sker till priset av p-platserna i Valhallavägens allé.

  3. Jonas skriver:

    Visst, den första delen kommer inte att göra så stor praktisk skilland i trafiken. Men hela banan till Horsberg står ju klar ett par år senare så varför tjafsa så mycket om det. Dessutom består lejonparten av investeringarna inte går till själva stumpen till Malmskillnadsgatan, utan till renovering av hela banan, ny depå vid Allkärret, nya fordon osv. Den lilla sträckan på Hamngatan som redan idag är så bred att man har en stor busshållplats mitt i gatan kostar inte så mycket som S och handelskammaren påstår. Tvärtom är det budgetspår där man i princip bara skär upp asfalten och sänker ned färdiga spårsegment. Det är också oklart om man verkligen måste riva upp spårvägen till Malmskilnadsgatan igen. Störst renoveringsbehov i själva Sergels Torgsrondellen där vatten läcker ned när det regnar. En helt nödvändig renovering återstår som inte har något med spårvägen att göra. Att man väntat så länge på denna upprustning liknar nästan den med Norrbro, där man väntade så länge att halva bron fick rivas och byggas upp på nytt pga åratal av vanvård.

    Spårvägen till KS kan man leda ned på Torsgatan direkt till Centralen så att onödiga byten undvikes! När det gäller 4:an bör man bygga om till spårväg som står klart i samband med att citybanan är klar, annars blir det nog problem på lilla Odenplan. 2:an är inte en stomlinje som bör prioriteras just nu. Men om det finns några pengar kvar så varför inte?

  4. maasing skriver:

    Varför tjafsa…?

    Enkelt. Miljoner är miljoner, oavsett hur många de är. Och om det är skattemedel ska man vara rädd om dem.

    Låt oss slippa den klassiska parodin på kommunalt arbete: Först kommer elverket och gräver upp gatan, lägger ner en kabel och asfalterar gatan igen. Sen kommer va-verket och gräver upp gatan, lägger ner ett rör och asfalterar gatan igen. Sen kommer… osv.

    Kort sagt: Släng inte pengar på meningslösa provisorier! Det är gott om tid innan trafiken till Värtan behövs, och då kan man vänta, istället för att reta upp folk med byggen som ska stå ett år eller två.

  5. Jonas skriver:

    Maasing har visserligen rätt i att man kan sätta frågetecken kring den första sträckan till Malmskillnadsgatan. Den kommer väl inte att bidra till så mycket det första året. Enligt planen kommer man bara att ha en plattform med enkelspår. Och det kommer säkert inte att avlasta busstrafiken så mycket. Idag kör SL/Busslink 47 med tiominuterstrafik samt upp till 15 forfogandevagnar 47E på helgerna. Dessutom ser lösningen ut för hållplatserna som ska ersätta Norrmalmstorg inte så övertygande ut. Vid Kungsträdgården kommer det att bli riktigt trång på den smala gata.

    Att detta ska bli ett slagträ i den politiska debatten känns dock löjligt. Varför skulle investeringen vara ”meningslös”?

    Men vänta nu. Hur vet just du att man måste riva upp stumpen till Malmskilnadsgatan? Det vet ju inte ens gatukontoret. För skälet till att man bygger just till Malmskillnadsgatan är ju att området väster om Malmskillnadsgatan är i behov av renovering. Därför bygger man inte just där.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s