Fiffel, båg och pinsamheter i kollektivtrafiken

Vem betalar körningen?

Idag har Dagens Nyheter i flera artiklar avslöjat att Busslink har ägnat sig åt att blåsa sin största kund, Storstockholms Lokaltrafik (SL) på pengar.

Hur mycket det är fråga om vet vi inte. Just nu granskas det hela av SL:s revisorer och det hela klarnar väl om några veckor. Helt klart är dock att man har kört bussar med anställda från Norrtälje till Hägersten i samband med en chefs födelsedagsfest. Notan gick till SL, trots att SL inte har någon partybuss av det slaget.

Sen finns det uppgifter om ett mer systematiskt fusk, men där får vi avvakta en utredning. Tills motsatsen är bevisad finns det heller ingen anledning att tro att företagsledningen med vd Anders Lundström i spetsen, på något sätt skulle ha medverkat till fifflet.

Anmärkningsvärt är dock att företagets trafikdirektör Martin Hägglund medger att ”det finns brister i vår rapportering och uppföljning av utförd extratrafik.Det finns felaktigheter i faktureringen, såväl över – som underfakturering.”

– Att våra rutiner har varit otillräckliga är oacceptabelt, säger Häggström och lovar bot och bättring.

Man fick redan i våras signaler om att allt inte stod rätt till och startade en utredning som var klar för en dryg månad sen. Men först nu har fifflet alltså blivit känt, tack vare massmedia.

Det visar i bästa fall på en strutsmentalitet hos ledningen. Busslink kör trafik för skattebetalarnas pengar, och förekommer det oegentligheter ska man inte sopa det under mattan. Till företagets heder bör dock anföras att man nu också offentliggör sin utredning. Den kan laddas ner från företagets hemsida.

Ansvaret för de usla uppföljningsrutinerna som har gjort att extrafik har debiterats SL faller dessutom på högsta företagsledningen med Anders Lundström i sptesen. Det blir inte bättre av att det smittar av sig på Bussbranschens Riksförbund, BR, där Lundström är ordförande. Hur etiskt trovärdig blir en organisation vars ordförande inte klarar att hålla rent framför egen dörr?

Men fifflet slår också tillbaka på den högsta SL-ledningen, både på tjänstemannanivå och politisk nivå. Här har man helt enkelt litat på de fakturor som Busslink har skickat ut, utan att kontrollera att jobbet verkligen har blivit gjort.

Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm skulle knappast göra så med sin privatekonomi;: anlita t ex hantverkare och betala dem utan att kolla att han verkligen får valuta för pengarna. I SL-ledningen är det likadant. Ansvaret faller där främst på tillförordnade trafikdirektören Amanda Svensson.  Och även från SL-ledningens sida var det locket på, ända tills DN grävde upp storyn.

Både Busslinks ledning och SL:s har visat en häpnadsväckande slapphet.

Nu aviserar Busslinks ledning en utbildning av berörd personal som startar i dagarna. Det är så dags.

En annan typ av pinsamhet har ÖstgötaTrafiken ägnat sig åt. Mer än pinsamhet, egentligen. Mycket mer. Man har gjort sig skyldig till något som Konkurrensverket karakteriserar som ”ett synnerligen allvarligt lagbrott”. Från verkets hemsida kan Du också ladda ner hela deras granskningsrapport.

Det skedde när man skrev ett miljardkontrakt med Linköpöings kommunägda företag Svensk Biogas om leveranser av biogas till ÖstgötaTrafikens bussar. Man gjorde det utan upphandling. Fullständigt lagstridigt, och i strid med EU-rätten, konstaterar Konkurrensverket som varnar för mycket dyra påföljder.

Det är bara att påföljderna drabbar den svenska staten som får stå som ansvarig i EG-domstolen. Inte ÖstgötaTrafiken. Så ÖstgötaTrafikens ledning har bestämt sig för att sätta sig över lagen och inte säga upp avtalet. Det blir ju ändå andra som får betala.

Lägg till dessa pinsamheter Skånemoderaten Lars-Ingvar Ljungman som för några veckor sedan orsakade storm när han gick ut i ett pressmeddelande för att stoppa ”denna strida ström av tonårspojkar från oroshärdar i Asien och Afrika” att nå Sveriges rikaste kommun, Vellinge.

Lars-Ingvar Ljungman är också ordförande i Nämnden för kollektivtrafik i Skåne, alltså högste politiske ansvarige för Skånetrafiken.

Det har varit en svart period för kollektivtrafiken i landet. Fiffel, båg, pinsamheter och illa dold främlingsfientlighet…

Du kan också läsa om Busslinkaffären och ÖstgötaTrafikens lagbrott på tidningen Bussbranschens hemsida.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s