Spännande var ordet

På torsdagen fick Deutsche Bahn kontraktet på pendeltågen i Östergötland. I Berlin kör företaget S-bahn, det omfattande pendeltågssystemet , och har stora kvalitetsproblem. En del linjer har man helt tvingats stänga, på andra är turtätheten halverad på grund av "tekniska problem", dvs eftersatt underhåll av tågen.

På torsdagen blev det klart att Deutsche Bahn, de tyska statsjärnvägarna, tar över pendeltågstrafiken i Östergötland från den 12 december nästa år.

Det är Deutsche Bahns första inbrytning på den svenska kollektivtrafikmarknaden. Man har gjort flera försök tidigare, men utan att lyckas. Fortsättning lär följa. DB är ju också på offensiven när det gäller busstrafik och vill gärna köra i Sverige. I Danmark har man gjort en första inbrytning.

Upphandlingen i Östergötland väcker några frågor.

Den första är SJ:s strategi att inte vara med och konkurrera om trafiken. Man gjorde ju likadant i västra Sverige. Där kammade DSB First hem upphandlingen. I två viktiga upphandlingar har alltså SJ själv aktivt bidragit till att skapa ett fotfäste för utländska konkurrenter som säkert kommer att bli allt tuffare i framtiden. För en utomstående känns strategin märklig.

En andra reflektion är hur sund en utveckling är där utländska statliga företag brer ut sig på marknaden. Deutsche Bahn är ju bara det senaste i en lång rad, både i buss- och spårtrafik.

Man får också hoppas att ÖstgötaTrafiken verkligen har skaffat sig ordentliga kvalitetsgarantier.

– Vi får nu in en ny och spännande aktör på den svenska tågmarknaden, säger Paul Håkansson, vd för ÖstgötaTrafiken.

–Vi har stora förväntningar på Deutsche Bahn och är övertygade om att de kommer satsa för att klara sitt uppdrag på ett bra sätt. Östgötapendeln har under flera år varit ett av landet punktligaste pendeltåg. Förväntningarna på Deutsche Bahn är med andra ord mycket stora, säger Paul Håkansson.

Vi får hoppas att de infrias. Deutsche Bahns sätt att driva pendeltågstrafik är ingalunda någon rosenskimrande framgångssaga.

Fråga Berlinborna.

Invånare och företag i den tyska huvudstaden brottas nämligen sedan i vintras med att stadens pendeltågssystem, S-Bahn, fungerar direkt uruselt därför att DB har en rad tekniska problem på sina tåg.

En del linjesträckningar, bl a till flygplatsen Schönefeld, trafikeras inte alls. På andra linjer är turtätheten halverad, från 10 till 20 minuter. Och så har det varit större delen av året.

I den tyska huvudstaden är människor rasande på DB:s kvalitet. Vi får hoppas att Paul Håkansson och östgötarna får sina stora förväntningar uppfyllda.

Spännande var ordet.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Spännande var ordet

  1. Jonas skriver:

    SJ AB har ju sedan några år som målsättning att i egen regi inte driva trafik som baseras huvusakligen på arbetspendling. Nu när hela järnvägen håller på att avregleras känns den modellen kanske inte lika rimlig längre. Särskilt inte om jättelika statliga banförvaltningar typ DB gör inbrytningar på marknaden. När SJ AB inte längre har automatiskt monopol på de linjer som företaget självt anser lönsamma så äventyras också bolagets långsiktiga överlevnad. Troligen dock på ganska lång sikt. SJ har under åren som monopolist byggt upp en styrka i form av materiel som det tar lång tid att komma ifatt. Detta blir inte minst tydligt då man ser vad konkurenter som Veolia har att erbjuda – gamla uttjänta vagnar som dras av privata lok som till vardags drar långa godståg. Lönsamheten på svensk järnväg är också så svag att investeringar i nytt materiel inte lönar sig. Kanske blir Sverige ett eldorado av gamla vagnar och lok som av olika skäl inte längre kan gå i andra länder?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s