Arlanda satsar på kollektivtrafik – ny smäll för Veolia

Snart på väg till Arlanda och Uppsala.

Kollektivtrafiken till och från Arlanda flygplats ska bli bättre. Flygplatsen ska få en ny pendeltågslinje som går från Älvsjö i södra Stockholm till Uppsala. Dessutom ska biltullar införas på flygplatsen.

Enligt planerna ska både den nya tågtrafiken och biltullarna få premiär 2012. Nyheterna ingår i flygplatsens arbete för att få ner utsläppen.

Det är en utmärkt satsning som nu Upplands Lokaltrafik (UL), Storstockholms Lokaltrafik (SL) och LFV har enats om. De nya pendeltågen ökar tillgängligheten till Arlanda radikalt eftersom de kommer att stanna vid samtliga stationer på sträckan Älvsjö – Arlanda – Uppsala.

Visst – det blir inte den snabbaste förbindelsen mellan Stockholm City och Arlanda, men den nya tågtrafiken gör det betydligt smidigare för pendlare till/från Arlanda från en rad norrförorter. Men också från södra Storstockholm, där resenärer från stora områden kan nå Arlanda med maximalt ett byte.

Det är viktigt, inte minst för arbetspendlingen. Man ska ju ha klart för sig att flygresenärerna ingalunda dominerar resandet till Arlanda. Det gör arbetspendlingen. Arlanda är ju en av regionens allra största arbetsplatser.

Den nya pendeltågstrafiken är en senkommen följd av att Arlanda Express i grunden är feltänkt. Konceptet bygger på att resenärerna ska åka snabbt mellan Arlanda och City. Men för den som inte ska till eller från city är Arlanda Express inte något särskilt snabbt alternativ. Däremot dyrt.

Flygtåget i Oslo är betydligt smartare tänkt. Snabbtåget från flygplatsen stannar vid en knutpunkt innan Oslos centralstation. Men sedan går tåget vidare med ytterligare stopp i centrum och på andra sidan centrum. Därmed erbjuder man stora områden ett snabbt alternativ för att komma till Gardermoen.

Men Arlanda Express har byggts som en separat tarm som inte på något sätt är integrerad i Storstockholms övriga kollektivtrafik.

Det går inte ens att stanna tågen annat än vid de plattformar där man kör idag. Vagnarna är nämligen lägre än vad som är standard i det svenska järnvägssystemet. Skulle man stanna på andra stationer än idag med Arlanda Express skulle dörrarna helt enkelt inte gå att öppna. Man kan inte heller sänka plattformarna på andra stationer. Då blir de för låga för alla andra tåg.

Själv är jag en frekvent flygresenär (och har halvdåligt samvete för det). Jag bor vid Odenplan i Stockholm. För mig är det ingen tidsvinst med Arlanda Express – snarare tvärtom. Då är det enklare och billigare att ta flygbussen. Och minst lika snabbt, i synnerhet som bussen går oftare än tåget. Men i framtiden får det bli tåget.

Flygbussarna har idag ett viktigt upptagningsområde från S:t Eriksplan och norrut. Den nya pendeltågstrafiken kommer att sopa undan en hel del av det underlaget. Varför ta bussen från S:t Eriksplan när man kan ta pendeln från Karlberg och dessutom resa mycket billigare med sitt SL-kort?

Varför stå vid ett enkelt regnskydd och vänta på bussen i en ogästvänlig miljö längs  motorvägen vid Frösunda eller Ulriksdal när man kan ta tåget från Solna station eller Ulriksdal?

För Veoliaägda Flygbussarna kan den nya pendeltågstrafiken inte bli annat än en ny, rejäl smäll.

Det kan inte vara kul för Veolias svenska ledning att behöva rapportera ännu en motgång till höjdarna i Paris. I synnerhet som lönsamheten i Skavstatrafiken genom konkurrensen från Flybycoach har pressats i botten. Och nu väntar en råsop från andra sidan…

Så kan det gå när ett storföretag för stora pengar köper upp ett entreprenörslett dito, för att sedan tvingas se allt rasa samman.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Arlanda satsar på kollektivtrafik – ny smäll för Veolia

  1. Jonas skriver:

    Ett litet fel har smugit sig in i texten. AEX har faktiskt högre plattformar än resten av riksnätet. Det gör att ”vanliga” tåg inte kan öppna dörren vid AEXs plattformar. Samtidigt är AEX utformat så att deras tåg inte kan angöra normalplattformar utan att det uppstår en höjdskillnad om ett par decimeter. Ett helt och hållet korkad lösning som man snarast borde ta itu med.

    När det gäller Veolia Flygbussarna så bör det bolaget se upp för konkurens även på bussidan. Idag är bussbiljetten så dyr (120kr enkel resa) att det säkert finns åkare i dessa tider som är intresserade av att börja trafikera sträckan. Y-buss kör redan via Arlanda. Eller varför inte en statlig jätte som DB som snabbt skulle kunna göra processen kort? Som Maasing tidigare rapporterat har ju SL släppt sin invändningsrätt mot trafik inom länet. Och varför skulle inte en flybycoach-kopia vara intresserad av att trafikera även Arlanda mot Stockhom city? Sedan har vi SL som för övrigt startat ytterligare en nattlinje mellan Arlanda och Vasagatan som går direkt på motorvägen.

    Flygbussarna har ju lagt ned i princip all trafik utom den som går till Cityterminalen. Kistalinjen kör man bara symboliskt med i ytterst låg beläggning – kanske för att inte LFV ska återkalla hållplatsläget strax bakom flygbussen. Ungefär som på Skavsta där Flygbussarna bara kör till Södertälje/Gullmarsplan med en enda avgång per vardag för att inte Flybycoach ska få tillträde till ett av de två hållplatslägena under tak.

    Maasing har helt rätt i att det grundläggande felet med Veolia Flygbussarna är att bolaget inte längre är styrt av entreprenörer som själva är ekonomiskt ansvariga för driften. Den nya ledningen verkar helt sakna känsla för hur man ska driva ett bussåkeri – och resultatet har också gått från att vara ett av landets mest lönsamma bussbolag till att idag gå en ytterst osäker framtid till mötes. Flygbussarna har stora och helt onödiga fasta kostnader. I branschen är det exempelvis många som undrar vad den nya lyxiga depån som ligger på Volvo Truck Center i Häggvik kostar bolaget. Eftersom avtalet skrevs på av ett gäng amatörer så är det inte omöjligt att Flygbussarna betalar mycket mer än bolaget har råd med.

    • Jonas skriver:

      Maasing bor på Odenplan. Den nya pendeltågstationen där gör att han säkert tar tåget direkt till Arlanda ändå? Vad gäller de nya biltullarna på Arlanda – gäller de också busstrafiken?

      • maasing skriver:

        Med tanke på att pendeltågen från Odenplan enligt planerna ska börja gå 2017 vet man aldrig. Det kanske går som med Hallandsåsen…? Då är augusti 2012 med trafik på befintliga spår en mer realistisk tidshorisont.
        Jag har ingen uppgift om biltullarna och busstrafiken, men jag tvivlar på att bussarna ska bli avgiftsbelagda. LFV bör nog vara ganska bränt efter förra gången de ville införa busstullar. Och det skulle inte stämma överens med den miljlinje flygplatsen hävdar att man vill följa.

        ”Miljöbilar” ska enligt de uppgifter jag har inte heller omfattas av biltullarna. Jag använder citationstecken eftersom det är en myt att det skulle finnas miljövänliga bilar (eller bussar, för den delen). Det som kallas för miljöbilar eller miljövänliga bilar är endast mindre miljöskadliga bilar – en förskönande omskrivning för att lura människor. Ungefär som när skogsindustrin på sjuttiotalet fick mycket kritik för sina jättelika kalhyggen och raskt döpte om dem till föryngringsytor.

  2. Claes Petersson skriver:

    Är det verkligen sant att SL och UL till slut har kommit överens om en ny Uppsalapendel via Arlanda? I så fall bara att gratulera resenärerna som idag får trängas på SJs gamla kassako Uppsalapendeln. Och även för de som ska till Aranda där FACs monopolkoncept sjunger på sista versen.

    • Jonas skriver:

      Det verkar vara en principöverenskommelse där spårvägsvännen Christer Wennerholm varit särskilt pådrivande. Enligt Wennerholm ska man inom kort göra beställning av ett antal tågsätt som behövs för trafiken. SL har sedan tidigare option att köpa fler X60 så det blir säkert en bra lösning. Det stora frågetecknet verkar vara om det finns plats för ytterligare tågtrafik genom centrala Stockholm. Kanske kommer man att använda det utrymme som finns för insatståg mellan Flemingsberg och Upplands-Väsby. Men det är tveksamt om det räcker. Kanske får man nöja sig med att köra till Stockholm C och sedan förlänga linjen till Älvsjö när Citybanan är klar. Om det två landstingen gör slag i saken och beställer nya vagnar så blir det nog svårt för Banverket att säga nej till mer trafik.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s