Mer utländskt statligt – mindre Veolia

Snart växer den utländska statliga närvaron i svensk kollektivtrafik ytterligare. Det är nu klart att de danska statsbanorna, DSB, i december nästa år tar över de s k Krösatågen, alltså den gemensamma länstågstrafik som Jönköpings Länstrafik, Länstrafiken Kronoberg, Hallandstrafiken och Kalmar Länstrafik driver.

Därmed backar Veolia i Sverige ytterligare. Idag körs tågtrafiken av Merresor som till hälften ägs av SJ och till hälften av Veolia. Merresor ingår i People travel group, alltså Flygbusskoncernen som under året har fått ta emot mycket stryk sedan man fått konkurrens i Skavstatrafiken.

Också när det gäller Krösatågstrafiken avstod SJ från att vara med och bjuda i upphandlingen, varken i eget namn eller via Merresor som ägarna väljer att låta gå i graven.

För en utomstående är SJ:s strategi obegriplig.

För inte så länge sedan tog statliga tyska Deutsche Bahn hem upphandlingen av pendeltågen i Östergötland. SJ var inte med i konkurrensen.

Innan dess kammade DSB tillsammans med brittiska First Group hem pendeltågstrafiken i Västsverige. SJ var inte med och tävlade.

Varför öppnar SJ på det här sättet upp marknaden för starka, utländska konkurrenter? Därmed serveras ju de statliga utländska tågjättarna en plattform för tillväxt i Sverige. Den plattformen kommer de att använda för att expandera, även i den långväga trafik som SJ nu helt tycks fokusera på.

Och varför anser sig inte SJ klara att köra svenska länståg med lönsamhet, när utländska företag tror sig klara det?

I Krösatågsupphandlingen var dessutom Deutsche Bahn tvåa. Fem anbudsgivare deltog.

DSB tar över i december nästa år och avtalet löper t o m december 2018. Det totala värdet på avtalet uppgår till ca 800 miljoner kronor.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Mer utländskt statligt – mindre Veolia

  1. Jonas skriver:

    På sätt och vis kan man förstå SJ som valt att fokusera på långväga trafik. SJ har ju gått på näsan flera gånger då det gäller länstrafikupphandlingar, och frågan är hur meningsfullt det är att ens lägga bud när konkurensterna heter DB och DSB som gör allt för att få in en fot på banan. Principbeslutet att satsa på fjärtåg togs också av SJ då bolaget fortfarande hade monopol på den trafik som bolaget självt bedömde lönsamt. Men nu är det andra tider och beslutet kan få förödande konsekvenser för SJ när DB och andra väljer att gå in tungt på långväga trafik också. Och varför ska vi då ha ett statligt järnvägsbolag? Kanske slutar det med att SJ blir ett litet dotterbolag till Tyska statsjärnvägarna.

  2. Jonas skriver:

    När det gäller Veolia är det hedrande att de satsar på egna tåg nu när fjärrtrafiken avregleras. Efter årsskiftet kör Veolia mellan Malmö och Stockholm varje dag. Veolia blir därmed lite av ett Flybycoach på spåren.

    • maasing skriver:

      Man kan ju undra hur smickrade de känner sig av den jämförelsen.

      • Claes Petersson skriver:

        Det ska bli spännande att se hur SJ kommer att göra nu när det blir konkurens – även om konkurensen inledingsvis kommer att bestå av Veolias veterantåg och liknande. SJ kommer väl att dumpa priserna så att Veolia går under, men på sikt blir det intressant. Det vore kul om DB kunde köra några av sina eleganta ICE-tåg (som idag slutar i Köpenhamn) ända till Stockholm och Göteborg. Då kan SJ stå där och skämmas med sina utslitna och sunkiga X2000.

  3. Claes Petersson skriver:

    Jo, apropå Veolia som har stora problem. Nu hotar Rikstrafiken med att kräva tillbaka ett antal miljoner för att Veolia missköter trafiken på Tjust- och Stångådalsbanan. En affär som staten betalar 21 milj kr per år för. Det är oacceptabelt att driva trafiken på det här sättet säger avtalschefen på Rikstrafiken.

    • BussRonna skriver:

      Veolias dagar är snart räknade. Veolias fall började samma minut som de – visserligen på goda grunder – sparkade en fackrepresentant och tillika skyddsombud i Stockholms tunnelbana. Att skyddsombudet hotat kolleger, och sedan förlorat i AD gör inte så mycket i sammanhanget. Sedan dess har Veolia förlorat det mesta i upphandlingsväg. Och köpet av FAC visar sig nu vara startskottet på FACs undergång. I fallet med FAC har Veolia varit ganska passiv ägare. Den gamla ledningen på FAC som inte består av en enda person med kvalificerad utbildning sitter kvar och fortsatte tro att bolaget var en monopolist som kunderna älskade. Ett gäng glada amatörer alltså. När lilla PTS utmanar FAC dras tidernas blodigaste priskrig ut. Och PTS förtalades av FAC. Enligt FAC styrs PTS av bankrånare som inte betalar ut någon lön till sina förare. Men nu när dammet lägger sig så tyder mycket på att PTS har övertaget. Och det är inte så konstigt. Låga kostnader, slimmad administration och snygga bussar med Ryanairloggan går hem i stugorna. Flygbussarna har fått dåligt rykte om att vara ett dyrt alternativ. Veolia borde ta tag i saken och göra något drastiskt åt FAC. En lösning vore att stöpa om bolaget. Nytt varumärke, ny färg på bussarna, en prägel av smarthet och enkelhet. Först då kan man locka tillbaka alla de ungdomar som idag tar Flybycoach som i mångt och mycket representerar det som Flygbussarna på sikt måste omformas till. Om det nu inte är meningen att bolaget ska sjunka och dö.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s