Statliga transportjättar på krigsstigen

De franska statsjärnvägarna, SNCF, har nyligen beställt 100 nya höghastighetståg. Nu väntar ett internationellt järnvägskrig. Foto: Alstom.

De statligt ägda transportjättarna i Europa fortsätter att växa över nationsgränserna. Utom SJ AB förstås, som numera inte ens är intresserad av att konkurrera om pendeltågstrafiken på olika håll i landet, utan istället öppnar dörrarna för utländska statliga järnvägsföretag.

Det har bland annat öppnat för de tyska statsjärnvägarna, Deutsche Bahn (DB), att vinna länstågstrafiken i Jönköpings län (Krösatågen) och Östergötland (Östgötapendeln).

Därmed har DB skaffat sig ett fotfäste på den svenska marknaden. Med detta som bas kan DB fortsätta sin expansion i Sverige, både när det gäller upphandlad trafik och kommersiell trafik. DB har tydligt deklarerat att man också avser att ge sig in i konkurrensen om den mer långväga tågtrafiken i Sverige.

Lite paradoxalt är det att samma DB under det senaste året har drivit den omfattande pendeltågstrafiken i Berlin, S-bahn, till sammanbrottets rand.

Men DB:s intresse för Sverige är bara en del av den veritabla krigsskådeplats som de europeiska järnvägsspåren håller på att utvecklas till. Ett av de stora slagen kommer av allt att döma att stå på DB:s hemmaplan.

De franska statsjärnvägarna SNCF har nämligen aviserat att man vill ta upp konkurrensen med DB i Tyskland. Det ska ske genom att SNCF från 2011 vill börja köra höghastighetståg på DB:s verkliga guldlinjer på hemmaplan och knyta samman Frankfurt med  Berlin och Hamburg.

Från tysk sida ser man det här som rena krigsförklaringen. DB gnyr att den franska järnvägsmarknaden minsann inte är öppen för utländska företag och att SNCF därför inte har något i Tyskland att göra. Allt enligt den princip som många företagsledare hyllar: Konkurrens är bra, bara det inte drabbar den egna verksamheten.

Räkna med hårdnackat tyskt motstånd för att stoppa SNCF:s ambitioner att knäcka DB:s monopol på höghastighetståg på hemmamarknaden. ”Det kommer att bli ett blodigt slag som kommer att lämna djupa sår i balansräkningarna” har DB:s persontrafikchef Ulrich Homberg sagt.

Men SNCF ångar på. För bara några månader sedan beställde man 100 nya höghastighetståg, TGV. Av dessa är ett antal öronmärkta för en internationell expansion…

SNCF finns även inne i svensk kollektivtrafik, om än inte på spåren. De franska statsjärnvägarna är nämligen stora ägare i Keolis, som i sin tur äger 70 procent av Busslink…

Apropå tåg: Norges public serviceföretag i etern, NRK, har nyligen publicerat en sju timmar lång video, filmad med en kamera i fronten på ett gå mellan Oslo och Bergen. En fantastisk resupplevelse där man ser hela resan så som lokföraren såg den. Ett smakprov på tio minuter finns på youtube. Där finns också en länk till den långa versionen…

Kolla och njut! För att upplevelsen ska vara så njutbar som möjligt, se videon i HD-format.

Den långa versionen, liksom berättelsen bakom videon, finns också att läsa hos NRK.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Statliga transportjättar på krigsstigen

  1. Mattias skriver:

    Jag har för mig att det var danska DSB och inte tyska DB som vann upphandlingen av Krösatågen.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s