Solidaritet med bilisterna!

På måndagen lämnade den s k Trafikförsäkringsutredningen över sitt slutbetänkande till regeringen. Regeringen tillsatte en gång utredningen för att undersöka möjligheterna att låta trafiken bära en större del av sina egna kostnader.

Så är t ex fallet när det gäller miljöskadorna – även om trafiken ingalunda bär alla sina kostnader där heller. Utredningen har haft som utgångspunkt att ansvaret för att ersätta
inkomstförluster som uppkommer på grund av trafikolyckor ska samlas hos trafikförsäkringsbolagen.

Målet är naturligtvis att trafikolyckorna ska bli såväl färre som mindre kostsamma.

Regeringen själv gav utredningen i uppdrag att de kostnader för trafikskador som idag belastar den allmänna sjukförsäkringen, dvs sjukpenning och sjukersättning (det som ibland kallas förtidspension) istället ska bekostas av försäkringsbolagen. Inte nog med det – dessutom föreslår utredningen att trafikförsäkringen också ska ta över arbetsskadeförsäkringen om trafikskadan också klassas som en arbetsskada.

Enligt utredningen handlar det om kostnader på 6,8 miljarder kronor om året som på det sättet skulle föras över från den allmänna sjukförsäkringen till trafikförsäkringen – alltså till fordonsägarna.

Utredningen räknar själv med att trafikförsäkringspremierna i genomsnitt skulle stiga med 70 procent om dess förslag genomförs. En trafikförsäkring som idag kostar 2 000 kronor om året skulle komma att kosta 3 400 kronor om året.

– Usch då, säger regeringen. Verkligheten visade sig vara mycket värre än vi trodde. Så nu får nationen ställa upp och visa solidaritet med bilförarna.

Redan i samma veva som utredningen lämnades över till regeringen sa man därför ifrån.

– Det här är alldeles för stora kostnadsökningar. Det här kommer vi inte att genomföra.

Men notan måste ju betalas, också i fortsättningen. Om inte fordonsägarna gör det hamnar den på någon annans bord. Gissa vems!

Så också i fortsättningen får vi alla vara med och betala det blodflöde som trafikskadorna orsakar sjukförsäkringssystemet. Allra mest måste vi subventionera de sämsta och mest omdömeslösa bilförarna. Det är ju de som idag har de högsta premierna som tjänar mest på att regeringen nu beordrar fram en solidaritet med bilförarna.

Till förlorarna hör kollektivtrafikens resenärer. De väljer ju att resa så skadefritt som möjligt. Det ska de straffas för.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s