Kunden misstänkt hos landets trafikhuvudmän

En station fylld av kollektivtrafikmissbrukare? Foto: Kasper Dudzik.

På tisdagen gick SJ och Samtrafiken ut med ett pressmeddelande där man talade om att man nu gjorde det enklare att resa kollektivt i Sverige. Den som har ett årskort på SJ kan komplettera kortet med ett Resplustillägg.

Med tillägget har årskortsinnehavaren rätt till tolv månaders obegränsat resande med läns- och lokaltrafiken i landet.

Det låter ju smart. Äntligen någon som erbjuder en smidig biljett som gäller i nästan all kollektivtrafik!

Tror förmodligen många människor.

De tror fel.

Den nya biljetten är en pinsamhet från SJ, Samtrafiken och landets trafikhuvudmän. Man låtsas som att man gör något för resenärerna när man i själva verket manifesterar ett förakt för sina kunder. Eller åtminstone en oförmåga till vettiga, kundvänliga lösningar.

Så här ligger det till:

Landets trafikhuvudmän har år efter år misslyckats med att skapa ett system med smarta kort som fungerar nationellt, oavsett trafikhuvudman och operatör. Med modern teknik skulle ett sådant system inte vara särskilt svårt att skapa – men det förutsätter att man inte binder sig för individuella tekniska lösningar som skiljer sig från län till län.

Den som varit i Hongkong vet att ett smart kortsystem verkligen kan utformas smart. Hongkongsystemet, som har åtskilliga år på nacken, innebär att ett och samma kort gäller på en rad olika trafikföretag som har olika taxor. Men resenären har bara ett kort. Ett bolag med en handfull anställda, f ö ägt av MTR, ser till att avräkning sker mellan de olika trafikföretagen och att dessa får sin ersättning i direkt relation till hur kortinnehavaren har rest.

Men i Sverige satsar man fortfarande på föråldrade, osmarta smarta kortsystem.

Alltså skapar SJ, Samtrafiken och trafikhuvudmännen gemensamt ett Resplustillägg till SJ:s årskort som är direkt osmart, och som bygger på vanlig visering – att resenären visar upp kortet för länstrafikens bussförare och konduktörer eller drar det genom SL:s spärrar.

Problemet är då att länstrafikbolagen inte kan åstadkomma någon exakt avräkning och få ersättning i förhållande till hur resenären verkligen utnyttjar deras trafik.

Då slår kundtänkandet till. ”Vi måste gardera oss, så att de här människorna inte reser för mycket med just vår trafik”, tycks man ha tänkt. ”Eller, o fasa, sätter igång att resa som galningar, både med SJ och med länstrafiken.”

Hur göra?

Svaret blev enkelt. Trafikhuvudmännen valde raskt att sätta ett pris som gör att ingen, eller nästan ingen, vill ha kortet. Förutom SJ:s årskort för 39 400 – 80 400 kronor måste resenären köpa ett tillägg för 15 000 kronor.

15 000!

Det motsvarar 25 månaders obegränsat resande med t ex SL-trafiken.

Tror man verkligen hos Resplustilläggets skapare att folk kommer att lägga ner all sin tid på att resa kollektivt för att motivera priset?

Knappast. Istället handlar det om ett tänkande som bygger på att ingen trafikhuvudman ska riskera att inte få fullt betalt från varje resenär – även om det hela jämnar ut sig i längden.

Synen på kunden/resenären präglas av misstänksamhet: Här ska minsann ingen komma och tro att man kan resa dagligen med länstrafiken i flera län under ett år och dessutom åka så mycket man vill med SJ för det fjuttiga minimibeloppet om 54400 kronor!

Människor ses som något av kollektivtrafikmissbrukare som överkonsumerar kollektivtrafik, något som måste stävjas genom höga priser. Ungefär som man gör med alkoholpriser, tobakspriser och liknande.

Med det tänkandet och den kundsynen vill man fördubbla resandet med kollektivtrafiken till 2020.

Det finns onekligen en utvecklingspotential hos dem som har ansvaret för kollektivtrafiken. Medan vi väntar på utvecklingen kan ni ju alltid gissa hur många Resplustillägg à 15 000:- som kommer att säljas i år. 25? 50? 100? Eller…

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Kunden misstänkt hos landets trafikhuvudmän

  1. Staffan Sävenfjord skriver:

    Bra Ulo! Det är skönt att det finns de som vågar skriva att kejsaren är naken! Det här med resplustillägget är säkert rätt tänkt från början men ack vad fel det har blivit. Inte minst tack vare ett helt orimligt pris.

    Nu finns det dock ännu en konstighet. Köper man Årskort Guld för 80 400 kronor så ingår resplustillägget. Men köper man Årskort Silver Plus för 61 200 kronor får man betala 15 000 kronor för resplustillägget. Det är en helt omotiverad prisskillnad med tanke på allt extra man får om man köper Årskort Guld http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=224&a=294&l=sv
    Ett sådant årskort kan alltså bli en mycket bra affär för den som har gott om pengar och närmast obegränsat med tid. Som t ex denne man http://arskortguldsj.wordpress.com/
    Kul men vansinnig idé.

    Såg också när jag läste genom villkoren för årskorten på SJ:s hemsida att informationen om årskorten är fel i vissa fall. T ex står det att Årskort Silver Plus köpt före 7 december 2009 gäller bland mycket annat på Tågkompaniet/Tåg i Bergslagen hela den kvarstående giltighetstiden. Det är stick i stäv med vad SJ sagt till Tågkompaniet när det gäller ersättning för korten. Från 1 februari blir det ingen sådan om man låter resenärer åka på SJ årskort (utan resplustillägg). Undrar vem som får bära hundhuvudet gentemot resenären för detta. Inte lär det bli SJ.

    Eftersom giltighet på Tåg i Bergslagen och en hel del länståg har dragits in på årskorten är det för många en försämring. De blir tvungna att köpa resplustillägget om de använt årskortet för många sådana resor. Men det viktiga för SJ i dag tycks inte vara att erbjuda kunderna bra förmåner – eller att hålla tågen i gång – utan att sätta krokben för konkurrenterna.

  2. Jan L skriver:

    Dessutom fungerar korten inte i SLs spärrar. Trots att SJ hävdar att de ska göra det… Det är så rätt tänkt, men det blir ack så fel.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s