SJ:s sena kniptåg

Kniptåg. Bilden visar att SJ är medvetet om att landet ibland drabbas av vinter med rimfrost och allt. Ändå funkar inte tidtabeller eller toaletter. Foto: Kasper Dudzik.

Swebus Express har förstått frustrationen över de ständiga förseningarna hos SJ. På bl a Stockholms Central talar man om att företagets bussar har 98 procents punktlighet.

Förra veckan gjorde jag tre tur- och returresor med SJ och X2000. Det var inte kul, även om det började bra. Tisdagseftermiddagens tåg från Stockholm till Linköping både avgick och kom fram i tid. Resan var problemfri.

Sen var det inte mycket mer som var problemfritt. Hem från Linköping vid lunchtid på torsdagen avgick vi nästan enligt tidtabell. Vid ankomsten till huvudstaden var vi rejält försenade.

Å andra sidan var då nästan alla andra tåg från Linköping inställda ”på grund av rådande väderläge”. Det ”rådande väderläget” som slog ut SJ var några minusgrader och uppehåll. Samt rimfrost på luftledningarna.

Man får väl vara tacksam för att tåget överhuvud taget gick.

Möjligen kan man tycka att även SJ bör vara förberett på att vi i Sverige nästan varje år råkar ut för en släng av det som kallas vinter. Helt omedveten om vintern kan man väl knappast vara på SJ, eftersom bilden ovan är en av SJ:s egna pressbilder – med X2000, snö, rimfrost och allt.

På fredagsmorgonen bar det av igen. I tid. Men nu inleddes den kniptågsmanöver som numera måste till när man reser med X2000. Toaletterna i de första två vagnarna var ur funktion, trots att tågsättet kom direkt från vagnhall i Stockholm. SJ hade således haft åtminstone en natt på sig för att fixa problemet.

En kollega som reste med ett starkt försenat X2000-tåg på tisdagen berättade om samma sak – toaletter ur funktion.

Det gjorde man nu inte. Om det berodde på slöhet, inkompetens eller förakt för kunderna ska jag låta vara osagt. Mycket tyder på att det var en samverkan mellan de tre faktorerna och lite till. Så vi som hade oturen att ha betalat för en förstaklassbiljett fick antingen ge oss ut på jakt efter en toalettkö att ställa oss i i slutet av tåget. Eller knipa.

Någon ursäkt från tågpersonalens sida var inte att tänka på.

Åter från Nässjö på eftermiddagen. Avgång i tid med ett tåg med trasiga toaletter. Vi som satt i första klass hänvisades att gå till andra änden av tåget. Valet stod åter mellan att köa och knipa. Fast den här gången bad SJ-personalen om ursäkt. Sen var vi 25 minuter sena till Stockholm.

Lördag morgon var det dags igen. X2000 mot Malmö/Köpenhamn skulle avgå kl 6.21.

Det gjorde det inte. Några minuter innan avgångstid sköts avgångstiden upp till 6.30. Några minuter innan 6.30 knuffades tiden fram till 6.45. Sen blev det på samma vis 7.00 och 7.15. Till slut gick vi 7.26.

Varje förseningsmeddelande avslutades med informationen att den nya avgångstiden var preliminär och kunde komma att ändras. Det gjorde att kunderna inte vågade lämna plattformen och gå in i centralhallen för att värma sig. Det var en frusen skara som till slut äntrade tåget.

Förseningen motiverades stundtals med vagnfel, stundtals med att tåget var sent ut från vagnhall…

Under natten hade man antingen inte upptäckt något vagnfel eller inte brytt sig om att fixa det. Och att ta ut ett annat, fungerande tågsätt var inte att tänka på, trots att lördagmorgnar inte är särskilt trafikintensiva.

I Mjölby försenades vi ytterligare. Då var man nämligen tvungen att knacka is för att kunna stänga dörrarna. Det var ju vinter…

Hem på lördagseftermiddagen. Tåget kom före tidtabell till Nässjö. Men inte till Stockholm. Dit var vi en halvtimme sena. Igen.

Och är det någon som tror att toaletterna i förstaklassvagnen funkade? Nä,nä. Det var kniptågsdags igen.

Så kan det vara när man reser med SJ och X2000 och betalar en hyfsad slant för sin biljett.

Inför vintern har också SJ passat på att ytterligare försämra sin redan tidigare dåliga resegaranti. En försening på 60-119 minuter medger t ex en återbetalning på 25 procent av biljettens pris.

Hur många tror ni väljer att leta sig fram på SJ:s snåriga hemsida där resegarantin heter restidsgaranti, fylla i blanketter och skicka dem till SJ för att få ut några tior eller i bästa fall en dryg hundralapp? Att missköta trafiken har med andra ord blivit väldigt mycket billigare för SJ sedan i höstas.

Någon kompensation för att resenären tvingats åka kniptåg utgår självklart inte.

SJ skyller på EU och talar om ” en anpassning efter direktiv från EU och EG-förordning 1371/2007″.

Det är att behändigt rida på människors skepsis när det gäller stolliga EU-föreskrifter. EU-reglerna kom nämligen till för att stärka resenärernas ställning hos de många trafikföretag som inte hade någon resegaranti, inte för att befintliga garantier skulle försämras. EU-reglerna är dessutom minimikrav. EU motsätter sig inte att man lämnar bättre garantier än minimikraven.

Samtidigt är det lite kul att konstatera att Swebus Express, till skillnad från SJ, har insett den kompakta irritation som finns hos resenärerna över SJ:s dåliga tidspassning och förfallet av X2000-vagnarna. På Stockholms central (och säkert på en rad andra håll) har man i vinter haft en stor affischkampanj där man har talat om att det faktiskt finns punktligare alternativ. T ex Swebus Express, med 98 procents punktlighet.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s