SJ, SL och kunderna

Kollektivtrafikvardag denna vinter.

Storstockholms Lokaltrafik, SL, ska se över sin resegaranti.

SJ gjorde det redan i höstas. Det har säkert kommit väl till pass denna vinter när tåg som går i tid har varit sällsynta och tåg som ankommer i tid har varit än mer sällsynta.

Han måste vara synsk, SJ-chefen Jan Forsberg, och ha känt på sig vad som komma skulle.

Sen skyller SJ på EU. På att man följer nya EU-regler när det gäller resegarantier.
Och det är ju bekvämt att försöka lassa över ansvaret på andra när man försämrar för kunderna. Att de nya EU-reglerna är minimikrav låtsas SJ inte om.

Jan Forsberg ägnar sig åt samma typ av logik som de som tror att en 50-skylt längs vägen innebär att man måste köra i 50. Att man inte får köra i 45, t ex.

Jan Forsbergs och SJ:s sätt att se på resegarantier är ett tydligt uttryck för det förakt på vilket man ser på sina kunder, hur man värderar dem och deras tid.

Även SL-trafiken har haft problem denna vinter. Stundtals betydande problem. Men SL tacklar det på ett annat sätt, visar sig ha en helt annan kundsyn, en helt annan värdering av sina kunder och deras tid. En respekt som kontrasterar skarpt mot SJ:s förakt.

SL väljer att förbättra sin resegaranti och förändra den så att den i pirncip gäller vid alla typer av förseningar.

–  Utgångspunkten är att resegarantin alltid gäller. Det är viktigt att våra resenärer kan lita på att det här fungerar när de behöver hjälp, säger Maria Adolfsson, pressansvarig på SL, till Dagens Nyheter på måndagen.

Snöoväder, urspårade tåg och liknande ska inte sätta garantin ur spel. Det enda fall då resegarantin inte ska gälla är vid en extrem situation där hela samhället riskerar att lamslås. Men då måste SL tydligt och klart informera sina kunder. Gör man inte det, ja då gäller garantin.

Jag har själv de senaste veckorna suttit på försenade SJ-tåg. Personalen har knipt käft om den blygsamma resegaranti som SJ numera betalar.

När jag för några veckor sedan kom över en timme för sent till ett möte i Småland fick jag själv lista ut att jag skulle kunna få en hundralapp tillbaka på min förstaklassbiljett om jag letade mig fram till rätt blankett på SJ:s hemsida. Vem orkar sådant?

SL:s resegaranti ersätter med upp till 800 kronor och gäller för resenärer som riskerar att bli mer än 20 minuter försenade, därför att tåget eller bussen inte går i tid. Och man behöver som kund inte sitta där på pendeltåget och se sin planering haverera eller utebli från t ex ett viktigt möte. Man kan ta både taxi eller egen bil på SL:s bekostnad, redan innan haveriet är ett faktum.

– Det räcker med att resenären själv gör en bedömning att han eller hon inte kommer att hinna fram i tid. Man behöver inte stå och vänta i 20 minuter för att garantin ska gälla, säger Maria Adolfsson.

När det gäller synen på kunderna lever SL och SJ i skilda världar.

Dock är det trist att konstatera att vissa trafikhuvudmän, som t ex Kalmar Läns Trafik, nu växlar in på samma sidospår som SJ. Och dessutom, liksom SJ, har mage att skylla på EU.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till SJ, SL och kunderna

  1. Hendrik Nyman skriver:

    Precis! Jag tycker att det är pinsamt att man i Sverige alltid skyller på EU när man vill göra någon försämring. Självklart innebär inte miniminormerna från EU att man inte får överskrida dem.
    Vad gäller SL:s resegaranti är den en förebild. Upplands Lokaltrafik har en liknande men har undantag för väder och allt annat som inte direkt beror på UL själva. Detta innebär att ingen nästan vågar utnyttja den eftersom man inte vet om det var UL:s eget fel eller Banverkets, vädrets eller kanske en elak älg som ställt sig i vägen.

  2. Jonas skriver:

    Problemet med SLs generösa resegaranti är att biljetten till drygt 50% är finansierad av skattemedel. Och kostnaderna för garantin skenar och har redan i år kostat flera miljoner. I DN intervjuades en man som sade sig fått ersättning för taxi som var flera gånger högre än vad han betalade för sitt SL-kort. Att använda våra gemensamma skattemedel på det sättet känns inte helt bra. För SL spelar det heller ingen roll när det är landstinget som betalar – För SJ känns det säkert mer då pengarna tas från den egna kassan.

  3. Hendrik Nyman skriver:

    Det är naturligtvis lite märkligt att man kan få mycket mer än man betalar. Men det handlar också om att SL måste se till att kräva av dess entreprenörer att få vad man betalar för. Om inte Stockholmståg kan se till att tågen fungerar och går i tid måste de betala. Om inte ett bussbolag kan se till att deras bussar inväntar försenade tåg, utan som ofta sker, åker iväg just när tåget kommer in bör de få böta.

    Och rent företagsekonomiskt finns det givetvis ett incitament för SL att erbjuda en pålitlig och fungerande trafik. Då köper fler biljett och låter bli att åka bil. Om man däremot vet att chansen att komma i tid till jobbet är mindre än 50% så tar man hellre bilen och köper inget SL-kort.

    Att SJ inte inser att de tappar fler och fler kunder genom sin usla ersättning är märkligt, och visar deras brist på professionalitet. Snart har vi fler konkurrerande järnvägsbolag och det skulle inte förvåna mig om några av dem kommer att tillämpa mer generösa garantier.

    Sedan så är det ju inte helt fel om taxiförare får jobb heller…

    • Jonas skriver:

      Problemet med SL är att entreprenörerna bara behöver betala om felet ligger på dem, exempelvis personalbrist eller vagnsfel. Beror förseningen på allmänna trafikhinder etc får entreprenörerna som utgångspunkt betalt ändå. Så funkar de gällande upphandlingsavtalen, och täcker därför inte på långa vägar SLs populistiska resegaranti. Att människor kan ringa efter en taxi redan i hemmet tycker jag att man på allvar bör ifrågasätta.

      • maasing skriver:

        Så populistisk tycker jag nog inte att SL:s resegaranti är. Däremot kundvänlig. Visst finns det öppningar för missbruk, men jag tror nog att riskerna är små. Till syvende och sist handlar det ju om hur man ser på sina kunder – som potentiella skurkar eller inte. Sjäv ansluter jag mig inte till den syn på människorna som den gamle poliskonstapel hade som delade upp befolkningen i två kategorier: häktade samt ännu icke häktade.

        Att resenärer kan ringa efter en taxi hemifrån är högst rimligt. Om jag, t ex via radion eller SL:s hemsida har fått informtion om att det t ex är stopp i tunnelbanan – varför måste jag då ta mig ner till T-banan innan jag kan ge mig på jakt efter taxi?

        Däremot borde man med lite organisation från SL:s sida kunna ordna med samåkning i de taxibilar som finns tillgängliga. Är det t ex stopp i T-banan från Hässelby mot centrum i morgonrusningen borde man kunna köra fulla taxibilar till city som ju är det stora resmålet. Därifrpn kan sedan bilarna köra en runda för att släppa av resenärerna på lämpliga ställen för att minska de negativa effekterna av T-banestoppet.

        Ulo

  4. Lasse Jansson skriver:

    Och nu har SJ helt slopat resegarantin…
    SJ AB blir bajs baklänges och i nuläget tycker jag att det passar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s