Med order att minska busstrafiken

Oxford Street när gatan fortfarande trafikerades av Routemasters. Men sedan dess har det inte blivit mindre trångt…

Londons borgmästare Brois Johnson har fått ett delikat problem på halsen. Han har beordrats att minska antalet bussar på Oxford Street radikalt.

Ordern kommer från London Assembly – en folkvald institution som har rätt att ändra på de beslut som borgmästaren fattar. Annars har Londons borgmästare en mycket stark position och kan i hög grad själv styra den brittiska huvudstaden.

London Assembly kan t o m – om man uppnår två tredjedelars majoritet – ändra på borgmästarens budget.

Nu har man alltså ingripit när det gäller busstrafiken på Londons främsta affärsgata, Oxford Street, som idag är helt befriad från privatbilar.

Redan nu har Transport for London, Londons eget ”kommunikationsdepartement” antagit en tvåårsplan

som bl a innebär att busstrafiken på Oxford Street redan i november i år ska ha minskat med 20 procent. Var femte buss ska alltså bort. London Assembly vill gå ännu längre.

Det handlar dock inte i första hand om nerskärningar i busstrafiken – även om stora  sådana också hotar den brittiska huvudstaden – utan om att styra över busstrafiken på andra gator för att öka framkomligheten.

Nu korkar bussarna bokstavligt talat igen Oxford Street. Enligt bussoperatören Arriva är den tidtabellslagda körtiden på Oxford

Street 22 minuter på 1,5 miles (2,4 km). Det har knappast blivit bättre av att den klassiska Londondubbeldäckaren Routemaster, med sin öppna plattform och ambulerande konduktör, har ersatts av enmansbetjänade bussar.

Det kan också bli fråga om att styra över det mesta av busstrafiken på gatan till andra gator, och istället trafikera Oxford Street med en särskild busspendel. Möjligen kan också en sträcka bli en ren gågata.

Problemet finns, om än i mycket mindre utsträckning, också i t ex Stockholm där ledbussarna på stomlinjerna i innerstan ibland utgör rejäla trafikhinder för andra bussar.

I likhet med många andra europeiska städer har Köpenhamn satsat på särskilda, små centrumbussar som kör i tät trafik.

Det beror bl a på att hållplatserna är för små. Själv har jag ofta sett hur bussarna blockerar trafiken på Sveavägen, därför att hållplatserna på Odengatan inte rymmer flera led- och normalbussar samtidigt.

I en rad städer, bl a Köpenhamn, har man satsat på ringlinjer i centrum, trafikerade av små bussar och främst inriktade på shoppare.

I en del medelstora brittiska städer, t ex Cambridge, finansierar butiksinnehavarna i centrum sådana linjer så att det inte kostar något att åka med dem.

Kanske något för svenska städer? Inte minst för att hävda centrumhandelns dragningskraft i konkurrensen med externa köpcentra.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s