SL och det svarta hålet i Stenungsund

Dagarna efter den 20 februari kunde hundratusentals resenärer med kollektivtrafiken i Storstockholm konstatera två saker.

a) spårtrafiken bröt samman och de som är ansvariga för ersättningstrafiken med buss var inte vuxna sin uppgift. Istället skyller man ifrån sig ed argument som att ”även om man satt in fler bussar hade de inte räckt” och ”infrastrukturen klarade inte fler bussar”. Det senare argumentet är naturligtvis rent trams, det första ligger på samma intellektuella nivå som lanthandlaren som slutade att saluföra peppar. När han av en kund fick frågan varför suckade han uppgivet: ”det är ingen idé, det tar ju ändå slut”.

b) informationen fungerade uselt, samordningen mellan trafikslagen ännu sämre.

Helt oberoende av kaoset i februari kom revisorerna i Stockholms läns landsting nyligen med en rapport där man konstaterar samma sak – att trafikinformationen inte alls fungerar, trots att hundratals miljoner har pumpats in i informationssystemet Just Nu. Och att systemet fortsätter att kosta stora pengar.

Computer Sweden avslöjade nyligen den ofattbara penningkarusellen.

Det stora problemet är inte att information inte når fram till resenärerna utan att informationen inte sprids mellan SL och de olika entreprenörer man anlitar för buss- och spårtrafiken.

Hittills, under de första åtta åren av arbetet med att införa systemet, har SL klarat att införa informationssystemet endast för busstrafiken. SL själv tror att tunnelbanor, spårvägar, pendeltåg, och förortsbanor ska kopplas in under året.

Tro´t den som vill.

Kolla bara den här tidslinjen:
2002: SL räknar med leverans 2005;
2005 räknar SL med leverans 2007 och en prislapp på 379 miljoner;
2006 utökar SL budgeten till 451miljoner;
2007 räknar SL med leverans 2008;
2008 har tidshorisonten flyttats till 2010 och kostnadsramen har utökats till 665 miljoner;
2009 har SL tagit inköpsbeslut på 721 miljoner.

Pengarna har alltså forsat i en strid ström till systemleverantören, det svenska västkustföretaget Hogia. Kanske finns det anledning för vetenskapen att undersöka om det har uppstått ett stort svart hål i Stenungsundstrakten där Hogia har sitt högkvarter?

”Kostnaderna och budgeten successivt har ökat över åren vilket ger ett intryck av utvecklingsarbete på löpande räkning,” skriver landstingsrevisorerna.

Notan för systemet för störningsinformation kommer, som det nu ser ut, att landa på 721 miljoner. Då har jobbet med systemet pågått i åtta år. Det startade 2002 och skulle varit klart 2005. Det är ännu långt ifrån färdigt. Och kostnaderna har dragit iväg. Ursprungligen var systemet kostnadsberäknat till 379 miljoner.

Det kanske största problemet i hela haveriet är enligt revisorerna att vid störningar fungerar inte informationen mellan SL och operatörerna, inte heller mellan operatörerna. Tror någon att det blir bättre med helhetsansvaret i en delvis avreglerad värld?

Ansvaret för soppan faller tungt på tidigare och nuvarande chefer och styrelse för SL som har låtit det hela fortgå. Av slapphet, inkompetens eller ointresse? Oavsett vilket har pengarna fått fortsätta att rulla. Ingen tycks ha vågat eller orkat ställa några besvärliga frågot, vilket faktiskt är en uppgift för såväl styrelseledamöter som höga chefer.

SL är ett aktiebolag. Men SL:s styrelse har sedan många år primärt varit ett forum för käbbel och politiska utspel och inte fungerat som en normal aktiebolagsstyrelse.  Det är en styrelsekultur som är dyr för dem som betalar notan.

Är det inte dags för politikerna där att ta sitt ansvar som styrelseledamöter? Eller skulle de privat köpa t ex hantverkstjänster på löpande räkning?

För skojs skull citerar vi några rader från systemleverantören Hogias hemsida:

”Kollektivtrafiken går allt mer från en produktionsorienterad till en mer kundorienterad inriktning där kundnyttan blir allt mer central. Resenärsinformationen måste därför vara uppdaterad och aktuell. Tekniken är viktig, men det räcker inte att hantera enbart denna; hela informationsprocessen måste tas om hand.”

”Idag är vi stolta att ha SL, Västtrafik, Skånetrafiken, Movia, med flera som våra kunder.”

Undras just hur stolta man är över vad man hittills har levererat till SL?

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till SL och det svarta hålet i Stenungsund

  1. Lasse Karlsson skriver:

    Ulo Maasing gnäller som värsta kärringen. Bussförarna i Stockholm gjorde ju ett heroiskt jobb när den spårbundna trafiken stod. Bara från innerstadens två garage disponerades över 100 vagnar på bara några timmars varsel. Och så snackar Maasing en massa skit om bussar som det stod ”Ej i trafik” på osv. Trist att läsa så mycket löst underbyggt snack av en av landets få transportreportrar. Skärpning!

    • maasing skriver:

      Hej Lasse,

      Jag håller med dig om att bussförarna i Storstockholm (liksom förare och bussbolag runt om i landet) gjorde ett fantastiskt jobb när spårtrafiken bröt samman. Till dem har jag bara beröm. Men om du läser lite noggrannare kan du se att det jag är kritisk mot är hur de ansvariga för att skaffa fram och organisera ersättningstrafiken har klarat sitt jobb.

      Faktum är att det fanns massor av ledig turistbusskapacitet som inte utnyttjades, vilket drabbade resenärerna hårt. Ändå hävdade både SL och de ansvariga på MTR att man hade dammsugit marknaden på bussar. Det var inte sant. Senare har också någon chef kommit med argumentet att infrastrukturen inte skulle ha klarat fler bussar…

      Att sedan turistbussar inte är idealiska i förortstrafik är förvisso sant. Men jag klättrar hellre i trappor i en turistbuss än står och fryser en timme i femtongradig kyla.

      Att jag, som du påstår, skulle snacka en massa skit om bussar som det stod ”Ej i Trafik” på stämmer inte.

      Huvudpoängen i min artikel är dock en annan: Hur SL har skött anskaffandet av ett störningsinformationssystem. Miljonerna har rullat i hundratal, systemet skulle ha varit klart för åratal sen men nu hoppas SL på att det ska bli klart i år, fem år och åtskilliga hundratal miljoner för sent.

  2. Jonas skriver:

    På sätt och vis håller jag med Lasse K. De som jobbar med störningstrafik inom SL är ju operatörerna och när det gäller Busslink City så var ju deras omdisponering av trafiken något som fullständigt unikt i såväl omfattning som snabbhet när det gäller tidsplanering. Förhoppningsvis menar Ulo den politiska ledningen inom SL (en organisation som verkar vara mest till för egotrippade fritidspolitiker). Men kritik riskerar lätt att falla på dem som gjorde den heroiska instatsen på gräsrotsnivå (dvs förare och trafikledare), så man bör nog vara extra noga när man delar ut kängor i denna fråga. Sedan bör man nog förstå att det är svår om inte omöjligt att ersätta hela tunnelbanenätet med bussar så att alla blir nöjda. Ett allvarligt prolbem var ju att en stor del av ersättningsbussarna fastnade i bilköer. Att hyra in en massa åkare som inte är bekanta med ersättningsvägar är inte heller en opitmal lösning. Det finns allt för många historier om inhyrda bussar som körde vilse för att det ska vara en trovärdig lösning. MTR vann som bekant tunnelbanan för att man bla hade egna ersättningsbussar – det är fem (5) till antalet. Busslink brukar skicka ut runt 40 bussar när någon tunnelbanegren står! Och ändå klagar folk…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s