Statliga jättar tar över kollektivtrafiken

De danska statsbanorna, DSB, har gjort sin första inbrytning i Tyskland genom att köpa hälften av aktierna i det regionala järnvägsföretaget VIAS med bas i Frankfurt. Foto: DSB.

Allt mer av den europeiska kollektivtrafiken är på väg att bli statlig, utan att det väcker någon större debatt. Inte ens de som normalt brukar vara benhårda motståndare till att samhället ska äga kommersiella företag orkar lyfta ett finger när skattepengar, direkt eller indirekt, används för en internationell expansion i kollektivtrafiken.

Just nu tampas de tyska och franska statsjärnvägarna, Deutsche Bahn (DB) resp SNCF, om vem som ska köpa den börsnoterade brittiska transportjätten Arriva.

Men de statliga jättarnas expansion sker också i mindre skala och på ett sätt som sällan väcker uppmärksamhet här hemma. Och ändå innebär det att allt mer av kollektivtrafiken även i Sverige ligger i statliga händer. Utländska statliga händer.

Det är en osund utveckling.

Både de danska (DSB) och tyska statsjärnvägarna är, eller kommer att vara inne på den svenska kollektivtrafikmarknaden. Det är också de norska statsbanorna NSB och franska SNCF, om än något mer indirekt.

Ett av de senaste inslagen i staternas krig om europeisk kollektivtrafik står just DSB för. Härom veckan etablerade sig DSB på den tyska järnvägsmarknaden genom att köpa in sig som hälftenägare i ett regionalt järnvägsföretag, VIAS GmbH. Företaget har sin bas i Frankfurt.

DSB sticker inte under stol med att förvärvet är ett första steg i DSB:s mycket offensiva satsning på den danska marknaden. När affären presenterades av DSB klargjorde företaget att delägandet i VIAS ska bilda brohuvud för DSB:s kommande aktiviteter i Tyskland. Landet är ju en av Europas allra största marknader för upphandlingar i framtiden.

Redan tidigare hade DSB etablerat ett kontor i Düsseldorf varifrån offensiven i Tyskland ska ledas.

I Sverige har såväl DSB som DB kontor…

Trots att vi har en regering i Sverige som ideologiskt säger sig vara motståndare till statligt företagande på ett område där privata aktörer kan göra jobbet minst lika bra så är regeringen fullständigt passiv när utländska stater tar över kollektivtrafiken, både på väg och spår.

Förmodligen har man inte ens fattat omfattningen hittills. Än mindre vad som väntar runt knuten. Märkligt är också att kollektivtrafikbranschens organisationer, och för den delen även Svenskt Näringsliv, sitter med armarna i kors inför smygförstatligandet. Vill man inte ha en debatt om frågan? Eller vågar man inte?

NSB, t ex, är redan en av de verkligt stora aktörerna i den svenska kollektivtrafiken. Man äger Tågkompaniet som kör/kommer att köra läns- och regiontåg i Bergslagen, Gävleborg och Värmland, liksom tågtrafik mellan Göteborg och Oslo (tillsammans med sin ägare NSB) och Roslagståg i Stockholm. Där är man sängkamrat med sina statliga danska kollegor i DSB.

Dessutom är NSB en av de stora i svensk busstrafik genom sitt dotterbolag Nettbuss som i sin tur äger Orusttrafiken (ca 400 bussar),  expressbussföretagen Bus4you och GobyBus, liksom man är delägare i Stadsbussarna i Östersund resp Gävle, liksom för expansiva KR Trafik.

Hur mycket av den här ägandet hade varit verklighet utan norska skattepengar i ryggen?

Så kan man fortsätta.

DSB är inne i Sverige och kör eller ska köra bl a de västsvenska regionaltågen liksom Krösatågen i Jönköpings län, DB ska ta över regionaltågen i Östergötland, Busslink ägs indirekt av SNCF, tunnelbanan i Stockholm körs av statliga MTR från Hongkong…

Om SNCF eller DB köper Arriva, vilket båda vill, blir Pågatågen i Skåne statliga utländska angelägenheter liksom en stor del av busstrafiken i Skåne, Jönköping och delar av Storstockholm.

En expansion av de statliga jättarna i svensk bussbransch är bara en tidsfråga. DB kommer att bryta sig in här, med eller utan förvärv av Arriva. Redan är man inne i dansk busstrafik. Hur länge kommer t ex Bergkvarabuss att vara svenskägt? Hur länge ids Veolia förlora pengar i den svenska verksamheten? Osv.

Sunt?

Tja, de flesta verkar tycka så eftersom ingen reagerar på de statliga utländska jättarnas frammarsch. Allt medan SJ helt har lagt sig när det gäller regionaltågstrafik och inte ens bjuder på den trafik som går att vinna. Istället fokuserar man på (och misslyckas med) en mer långväga trafik…

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Statliga jättar tar över kollektivtrafiken

  1. Jonas skriver:

    Varför skulle det vara mer ”sunt” om den statliga jätten SJ går in i budstrider om andra bolag eller affärer än om den något mindre jätten DSB gör det? Allt handlar ju i princip bara om offentligt upphandlad trafik så att någon verkligt privat marknad för transporter finns ju i vår del av världen knappast ändå.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s