Prestigefyllt kaos i NK-Expressens spår

Ändhållplatsen för NK-Expressen börjar ta form. Så här såg bygget ut den 8 april.

Den som försöker åka buss i Stockholms city just nu får vara beredd på det mesta. Förseningar, omläggningar som föregåtts av dålig information, ändrade körvägar, linjer som kapats i två…

Så här har det varit en längre tid nu. Och så kommer det att fortsätta åtminstone några veckor till.

Anledningen är bygget av Spårväg City, även kallad NK-Expressen eftersom dess viktigaste trafikuppgift de närmaste åren kommer att vara att förbinda Östermalm med Hamngatan. Det blir bekväma shoppingresor till det stora varuhuset för den som är så lyckligt lottad att han eller hon bor på Djurgården eller längs Strandvägen.

Redan för den mer turistiska eller nöjesinriktade trafiken till Djurgården, Skansen och Gröna Lund blir spårvägens betydelse begränsad. Från ändhållplatsen under Malmskillnadsgatan till tunnelbanan vid T-centralen är det knappast något kort och bekvämt byte.

Men miljonerna rullar, sysselsättning skapas och BNP växer. Det är ju alltid något.

I själva verket är spårvägsbygget i Stockholms City – åtminstone just nu – ett väldigt prestigeprojekt där man slösar med pengarna.

Tro inte att jag är motståndare till spårvagnar i Stockholm. I princip inte heller till Spårväg City. Men som projektet nu genomförs ökar den inte respekten för trafikpolitikerna i Stockholms Läns Landsting.

Grundidén är inte så dum: att med en spårväg knyta samman ett nytt, stort bostadsområde på västra Kungsholmen med ett dito i Frihamnen via innerstan. Problemet är bara att dagens bygge på några hundra meter har hastats fram på ett absurt och dåligt sätt. Tidigast om ett par år kan man börja bygga den västra delen – som inte förrän senare kan knytas samman med den lilla stump som nu kostar ett tresiffrigt miljonbelopp och orsakar kaos i trafiken.

Ingen vet ens om det på sikt kommer att gå att knyta samman de båda sträckorna till överkomliga kostnader.

Området i Frihamnen som ska försörjas av spårvägen har ett antal år kvar till byggstart.

Varför stressar man då fram ett illa förberett spårvägsbygge?

Jo, det handlar om prestige. Och dessutom är det val i höst och risken finns att det går illa för den styrande alliansen. Då finns åtminstone något litet monument kvar.

I början av sin mandatperiod som trafiklandstingsråd i Stockholms län gick Christer G Wennerholm (M) ut hårt och lovade ett snabbt spårvägsbygge genom city. Spårvägen skulle stå klar tills avstängningarna av T-banan på grund av Citybanebygget (nu gäller det att hänga med!) inleddes och erbjuda resenärerna ett bra alternativ genom city.

Avstängningarna inleddes i somras. Men inte en millimeter av den utlovade spårvägen fanns.

Det som hade hänt var två saker: Christer G Wennerholm hade inte förstått att hur komplicerat det faktiskt var att planera och bygga en spårväg – inte minst på gatumark som han själv inte rådde över.

Hela projektet byggde på en OPS-lösning som var dåligt genomtänkt. Med det underlag som Wennerholm och hans SL presenterade vågade ingen lägga ett bud på att bygga och driva spårvägen. Underlaget hade hafsats fram och var för undermåligt.

Sen utsågs Stockholm till Europas miljöhuvudstad på så luddiga grunder att reglerna för vilka krav man ställer på en sådan stad ska göras om. Så mycket att yvas över hade väl inte alliansen i Stockholm när det gäller miljöarbetet. Här kom spårvägsprojektet in som en räddare. Alla älskar ju spårvagnar…

Nu blev det bråttom. Spårvägen måste fram snabbt som bara attan, kosta vad det kosta vill. Extra bråttom blev det därför att man inte kunde ha de här delarna av city uppgrävda under ett kungligt bröllop. Trafikkaos för Stockholmarna och usel kostnadskontroll fick man väl stå ut med. Och en helhetssyn på miljonrullningen kunde man väl strunta i.

Landstingets egna revisorer är inte nådiga i sin kritik av bygget av den nya spårvägsstumpen. Så här skriver man bl a:

”Etapp 1 (dvs NK-Expressen) har inletts utan att helheten, inkluderande resterande etapper (etapp 2 och 3), redovisats eller kunnat bedömas på ett relevant vis.…Det hade varit en rimlig
ordning att först göra en strategisk analys av satsningen, innan ett genomförande av Spårväg City påbörjades. Bl.a. borde framkomlighetsfrågorna vara av strategisk betydelse.”

Revisorerna konstaterar också att det inte fanns någon järnvägsplan framtagen innan bygget av NK-Expressen startade. Det är olagligt och riskabelt.

Man konstaterar också att sättet att genomföra bygget har inneburit att ”SL inte dragit nytta av eller kunnat dra nytta av konkurrens i upphandlingar och anskaffningsbeslut.  Arbetet i etappen har istället styrts av dels tidspressen i planeringen, dels inriktningen i att se etapp 1 som temporär för att senare uppgå i ett OPS-  arrangemang.”

Det leder ”med stor sannolikhet till bristande konkurrens och onödigt stora kostnader”.

Projektet sågas också på en rad punkter: styrningen får underkänt av revisorerna, beställarnas kompetens har inte räckt till, strategi har saknats osv.

Det hela blir inte bättre av att revisorerna något år tidigare pekade på brister i utredningsunderlag, kostnadskalkyler, analyser mm.

Bygget av Spårväg City står dock över sådana trivialiteter. Här handlar det ju om något av det häftigaste som finns för en hel del herrar och därtill miljöpartister av båda könen.

Eller, som en mycket kunnig trafikexpert en gång sa till mig: Hos många pojkar som börjar komma upp i åren finns det en drift som är starkare än sexualdriften. Det är spårvägsdriften.

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Prestigefyllt kaos i NK-Expressens spår

  1. Jonas skriver:

    SL har lagt om trafiken på vissa linjer mellan den 22 mars och 25 april – inte i ”flera månader” som Ulo helt felaktigt skriver. Det är under dessa fem veckor som själva spårvägen byggs. Med undantag för påskhelgen har gatan varit öppen för trafik – men SL har ändå valt att låta omläggningen vara tills den 25 april. De arbeten som utförts under vintern är främst nya ledningar för fjärrvärme och fjärrkyla som krävt ganska omfattande grävarbeten. Dessa arbeten bekostas helt av energibolaget Fortum. När det gäller Sergels torg så måste tätskikten renoveras. Pga läckage måste dessa arbeten göras oavsett spårväg inom de närmaste 5-10 åren. Informationen till trafikanterna har varit så god som man rimligen kan önska: Utöver löpande information på SLs hemsida och hållplatser och t-stationer i området har SL ett nyhetsbrev som kommer ut en gång per månad, samt en särskild broschyr som finns på bussarna. Hur trafiken kommer att se ut när banan är klar återstår naturligtvis att se. Om bygget rent av gått för fort? Nja, det beror på hur man räknar… Många stockholmare har väntat på spårvägen sedan 1967, och planerna på den nu byggda sträckan har funnits sedan mitten av 1980-talet då djurgårdslinjens spår byggdes. I det perspektivet har projektet gått ungefär likan långsamt som en buss som fastnat på Essingeleden en vanlig vardagseftermiddag!

  2. Anders S skriver:

    Det är synd att skribenter som du inte kan låta bli att gå utanför faktaramarna och raljera på samma sätt som Stockholms Handelskammare gjort. Frasen ”Här handlar det ju om något av det häftigaste som finns för en hel del herrar och därtill miljöpartister av båda könen.” visar på samma nedvärderande syn på entusiaster som SHs uttalanden som ”Gubbarna som inte kunde sluta leka”.

    Genomförandet har på många sätt hastas fram och det har på många punkter brustit i planeringen och kunnandet precis som revisorerna säger, men samtidigt handlar det om så små summor i sammanhanget, särskilt med tanke på att SL tex har lagt ut över 750 miljoner på ett datasystem för störningshantering som är i praktiken oanvändbart.

    Argumenten som motståndarna gärna framhåller att spårvägen enbart skulle användas av damer från öfre östermalm som skall till NK och shoppa är lika korkad som den låter. De dryga två minuter det tar att promenera de 140 metrarna över Sergels Torg är inte mycket längre än på många andra platser för att ta sig från ett transportslag till ett annat. Det är tex drygt 200 meter att gå mellan T-banans spärrar och Pendeltågen på Centralen, men likväl används denna sträcka av åtskilliga tiotusentals människor varje dag utan problem.

    Man kan så här efteråt konstatera att allt inte blev rätt med en gång men man kan ju säga att denna teststräcka inte är särskilt lång, i förhållande till om man byggt allting på en gång och det visar sig att man gjort något fundamentalt fel.

    Vi får vara glada att det inte blev någon OPS-lösning vilket garanterat hade gjort det hela mycket dyrare den dag man bygger ut spårvägen ännu mer och man kommer till konstaterandet att man helt plötsligt har två OPS-avtal med två olika utövare som skall trafikera delvis gemensamma spår… Arlanda Express är ju ett skrämmande exempel på hur det slår fel med sådana avtal nu när man har kommit på att man vill ha pendeltåg till Arlanda.. Det blir ju inte billigt eftersom Arlanda Express har monopol i ytterligare 15 år…

  3. Jonas skriver:

    Det verkar nu som FlybyCoach slutligen gått i graven. Enligt deras hemsida har trafiken ställts in på obestämd tid. Konkursförhandling i Stockholms TR på måndag.

  4. BosseL skriver:

    En anledning till att man skyndat på är väl rädslan för att S ska komma till makten igen i SLL och stoppa hela projektet. S är ju notorisk motståndare till eldriven kollektivtrafik på gatorna i innerstaden. Under förra mandatperioden planerades överhuvudtaget inte för miljövänligare kollektivtrafik på gatorna – däremot tillkom 200 dieselbussar i trafik på innerstaden – S kallade detta den största kollektivsatsningen sedan T-banan.

    Vad sedan gäller stöket vid bygget kan man kanske jämföra med S-projektet att riva hela city för att göra plats för bilarna. Spårvägsbygget är droppe i havet jämförelsevis med det. Hjalmar Mehr lär f.ö. ha sagt ”att bygga T-bana är att bygga för bilar”. Därmed inte sagt att T-banan inte är behövlig. Alla trafikslag samverkar T-bana, Buss, spårvagn som i hundratals andra städer (som ofta också har el-bussdrift). Men nu år 2010, byggs för miljö, energieffektivitet och tillgänglighet.

    Den raljerande benämningen NK-expressen är väl ändå lite löjlig och visar på en total brist på sakkunskap. Visserligen kan nog många turister tänkas använda spårvägen för att komma till NK från Djurgården.
    Men benämningen är kanske ändå ganska bra eftersom den utsrålar kvalitet och lyx – precis som en modern spårväg. Men det har inte S som myntade uttrycket fattat. S har inte heller fattat att spårvägen inte byggs för Östermalmsbor. En försvinnande liten del av spårvägens resenärer kommer att utgöras av ”Östermalmsbor som ska till NK”. Den som påstår något annat har inte en aning om resandemönstren i Stockholm.

    S har inte heller fattat att det inte – år 2010 – är populärt att vara emot miljövänliga projekt och för stora motorleder och enbart bullrande (över normen) förbränningsmotorbussar i innerstaden. Ett innerstadsfientligare parti finns inte – tycks leva kvar i 1960-talet betongideal.

    Till sist kan sägas att Svt ABC använde S felaktiga siffror om meterkostnaden för spårvägsbygget och blev fällda i granskningsnämnden.
    Granskningsnämnden ansåg att reporterns uppgift om att varje meter av spårvägsbygget skulle kosta en miljon kronor (som S fortfarande uppger) var så missvisande att inslaget stred mot kravet på saklighet.

  5. Ping: Litet från Stockholm « En blogg i det blå

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s